جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

از اين مراقبت‌ها بپرهيزيد


  قطرهٔ بينى
اگر پزشک آنتى‌بيوتيک به شکل قطرهٔ بينى تجويز کرده است، پيش از استفاده از آن، سوراخ‌هاى بينى کودک را پر از سرم فيزيولوژى ولرم کرده و خوب آنها را تميز کنيد. بدين ترتيب تأثير آنتى‌بيوتيک بيشتر و سريع‌تر است.
پس از هر بار استفاده از قطره‌چکان آن را با الکل تميز کنيد. اگر همزمان دو فرزند بيمار داريد از دو قطره‌چکان استفاده کنيد.
  بخور دادن
در حمام تشت بزرگى را پر از آب جوش کنيد، يک قاشق سوپخورى اسانس اُکاليپتوس به آن بيفزائيد. درِ حمام مى‌بايستى کاملاً بسته باشد. کودک بايد براى مدت ۱۵ دقيقه در کنار تشت بنشيند. لازم نيست که حتماً به‌طور مستقيم بخار متصاعد از آب‌جوش را تنفس کند، هواى حمام که پر از اسانس اُکالپيتوس مى‌شود، در حال استنشاق، داخل مجارى تنفسى او مى‌شود. فقط کافى است که کودک روى زانوهاى او بنشيند و يا کنار تشت و روى يک زيرانداز بازى کند. در اين هنگام بايد کودک را در حوله‌اى بپيچيد، زيرا در غير اين صورت لباس‌هاى وى خيس مى‌شود. نکتهٔ مهم اين است که هنگام خارج شدن از حمام مراقبت کنيد که بچه سرما نخورد. مى‌توانيد اين کار را چند بار در روز انجام دهيد.
  تنقيه کردن
بگذاريد آب جوشيده ولرم شود. داروى تجويز شده را به آن بيفزائيد، و اگر تنقيه براى اجابت مزاج باشد، مى‌توانيد از نصف قاشق مرباخورى بيکربنات دوسود، يا از يک قاشق مرباخورى روغن زيتون يا پارافين خالص، استفاده کنيد. محفظهٔ پورآر را فشار دهيد تا هواى داخل آن تخليه شود. آن را از آب جوشيدهٔ ولرمى که آماده کرده‌ايد، پر کنيد (حرارت آب بايد طورى باشد که بتوانيد بدون احساس سوختن انگشتتان را در آن قرار دهيد). پس از چرب کردن سر پوآر با وازلين آن را داخل معقد فرو کنيد (طفل را در همان وضعيتى قرار دهيد که مى‌خواهيد درجهٔ حرارت بدن وى را اندازه‌ بگيريد) و به آرامى پوآر را فشار دهيد، وقتى تمام مواد پوآر خالى شد، ما تحت طفل را براى چند دقيقه نگه داريد، يا چنانکه کودک در سنى است که مى‌تواند خود را کنترل کند، از او بخواهيد دو يا سه دقيقه پس از عمل تنقيه، روى لگن بنشيند.
  زخم و عفونت‌هاى پوستى
پس از زخمى شدن کودک، ابتدا بايد محل جراحت را تميز کنيد. به اين منظور آن را با آب و صابون بشوئيد، و هيچ کثافتى را در محل جراحت باقى نگذاريد. سپس محل زخم را ضدعفونى کنيد. پيش از پانسمان، زخم بايد خشک شود.
استفاده از چسب‌هاى مخصوص زخم، چسب‌هاى آماده‌اى که در داروخانه‌ها به فروش مى‌رسد، اغلب براى پانسمان کافى است، اما بايد آنها را هر روز و گاهى بيشتر، به‌ويژه در صورت کثيف شدن، عوض کنيد.
  پانسمان با گاز
اگر از محل جراحت خون مى‌آيد، بهتر است روى آن گاز بگذاريد. هنگام بستن خيلى به زخم فشار نياوريد، تا خون جريان داشته باشد. عضو مجروح نبايد باد کند، کبود شود، و سرما ببيند. زخم را خيلى محکم نبنديد تا پوست تنفس کند.
  پانسمان سر
اگر سر کودک را پانسمان کرده‌ايد و گمان مى‌کنيد هنگام خواب ممکن است باز شود، مى‌توانيد کلاه سر او بگذاريد.
  از اين مراقبت‌ها بپرهيزيد
از به‌کار بردن ضماد، کيسهٔ يخى که آن را دورن پارچه‌اى نپيچيده‌ايد، پوشش گرم (۱) و همچنين کيسهٔ آب‌جوش بپرهيزيد.
(۱) . برعکس پوشش خنک که قبلاً دربارهٔ آن سخن گفتيم و براى پائين آوردن تب‌ به‌کار مى‌رود، پوشش گرم براى گرم کردن بيمار توصيه شده است.
اين معالجات در نوزادان بارها به سوختگى انجاميده است. از ماساژ سينه با ويکس و ساير داروهاى حاوى جوهر نعنا بدون دستور طبيب بپرهيزيد.
  نوزاد و آمپول
گاهى پزشک تزريق آمپولى را به نوزاد تجويز مى‌کند. حتى اگر شما خيلى خوب آمپول مى‌زنيد، توصيه نمى‌کنم خود شما به فرزندتان آمپول تزريق کنيد. طفل آمپول زند را هميشه کارى خشونت‌آميز تلقى مى‌کند و بهتر است پدر و مادر خود را در آن سهيم نداند.
ولى اگر در موردى اضطرارى خودتان آمپول را تزريق مى‌کنيد: يادآورى مى‌کنم که آمپول را روى کفل نوزاد نزنيد، عضلهٔ قسمت خارجى بالاتر ران را براى اين کار مناسب تشخيص داده‌اند.


همچنین مشاهده کنید