جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ديوارها


  اتاق کودک
   شرايط کلى اتاق
اگر اين امکان وجود دارد که يکى از اتاق‌هاى منزل و يا گوشه‌اى از يکى از اتاق‌ها را به کودک اختصاص داد، بايد قبل از تولد کودک، مکان ويژه وى را آماده ساخت و اگر لازم است که اتاق رنگ شود، زمان کافى براى خشک شدن آن را در نظر گرفت و هرگز نبايد کودک را در اتاقى که تازه رنگ شده و بوى رنگ مى‌دهد قرار داد، زيرا احتمال بروز خطر مسموميت براى او وجود دارد (۱).
(۱) . جنس رنگى که براى رنگ‌آميزى دايوارها و وسايل کودک به‌کار برده مى‌شود. بايد از نوعى باشد که سرب در آن به‌کار نرفته باشد زيرا سرب ماده‌اى مسموم کننده و خطرناک است و چون معمولاً کودک کليه وسايل را دستمالى کرد و يا زبان خود را به آنها مى‌مالد و آنها را مى‌مکد، ممکن است با اين ماده مسموم گردد. به همين خاطر از به‌کار بردن ظرف‌هاى ساخته شده از قلع که حدود ۸۰ درصد سرب دارند، براى تغذيه کودکان بايد خوددارى کرد.
در صورت امکان، آفتابگيرترين و دلبازترين و بى‌سر و صداترين اتاق را بايد به او اختصاص داد. زمانى که بايد پيش‌بينى کرد که کودک در داخل اتاق به حرکت در خواهد آمد و يا خود را چهار دست و پا به تمام زواياى اتاق خواهد کشانيد. همچنين در زمان کوتاه، راه رفتن را فرا گرفته و در اتاق خويش به گردش خواهد پرداخت بنابراين هيچ وسيله نوک تيز و خطرناکى نبايد در دسترس وى قرار گيرد تا بتواند با آرامش و امنيت کافى به بازى و شيطنت بپردازد.
ديوارهاى اتاق بايد سفت و محکم و بدون شکاف (درز) باشد و خرده‌هاى گچ و خاک و سنگ از آن ريزش نکند و خطر فرو رفتن آنها در پاها و دست‌هاى وى وجود نداشته باشد. پرده‌هاى اتاق بايد کاملاً در محل خود سفت و محکم شوند و از جنسى باشند که در اثر کشيدن کودک پاره نشده و از محل خود خارج نگردند. ضمناً براى اينکه عبور نور در صبح زود، او را بيدار نکند، براى پوشش پنجره‌ها از پارچه‌هاى ضخيم استفاده نمود. هر چيزى که در اتاق وى يافت مى‌شود بايد محکم، قابل شستشو و بدون خطر بوده، جابه‌جائى و تميز کردن آن آسان باشد.
بايد از گذرادن اشياء لوکس، تجملى و مازاد بر احتياج، در اتاق کودک خوددارى شود. کليد و پريزهاى برق را بايد در ارتفاعى حداقل ۵/۱ متر بالاتر از کف اتاق نصب نمود. در صورت امکان، از وسايلى که براى پوشاندن سوراخ پريز وجود دارد، استفاده کرد و نبايد گذاشت کودک انگشت خود و يا شيء ديگرى را در داخل پريز فرو نمايد.
   کف اتاق
کف‌پوش اتاق کودک را از نوع قابل شستشو و از رنگ‌هاى شاد و نقش‌هاى زيبا که به فراوانى در بازار موجود هستند، مى‌توان انتخاب کرد. اگر کف از نوع پارکت است، اقدامات لازم براى پيشگيرى از خراب شدن آن بايد انجام گيرد. بهتر است در اتاق کودک، فرش پهن نشود زيرا علاوه بر اينکه گرد و خاک را در خود نگه مى‌دارد، زمانى که کودک شروع به راه رفتن کرد، پاى وى به آن گير کرده و مرتباً زمين مى‌خورد.
  ديوارها
روى ديوار‌ها را مى‌توان با کاغذ ديوارى قابل شستشو پوشاند. همچنين مى‌توان به‌جاى کاغذ ديوارى، ديوارها را با انواع رنگ‌هاى روغنى قابل شستشو رنگ‌آميزى نمود و اگر به‌علت هزينه بالاى رنگ‌آميزى روغنى، انجام اين کار در سطح تمام ديوارها مقدور نيست، حداقل تا ارتفاع يک متر را مى‌توان رنگ زد، زيرا کودک خيلى زود شروع به خط کشيدن بر روى ديوارها مى‌کند که اگر قابل تميز کردن نباشد، هم اتاق را بد منظره مى‌کند و هم هزينه زيادى را مرتباً براى رنگ‌آميزى بايد متحمل شد.
   رنگ آميزى اتاق کودک
رنگ ديوارها، سقف و درب و پنجره اتاق کودک را از رنگ‌هاى ملايم و آرامبخش که با رنگ کف‌پوش نيز هماهنگى داشته باشد بايد انتخاب کرد و مخصوصاً دقت نمود که رنگ آميزى چشم کودک را خسته نکند.
اگر کسانى، مايل به نصب تصاوير و تابلوهائى با رنگ‌هاى تند در روى ديوارها هستند و يا مى‌خواهند ديوارها را با رنگ‌هاى تند رنگ‌آميزى کنند، بهتر است اين سليقه را روى پرده‌ها به‌کار برند و يا روى يک ديوار اتاق را با کاغذهاى نقش‌دار بپوشانند و تصاوير مورد توجه خود را نصب کنند و بقيه ديوارها را با رنگ ملايمى که با کاغذ ديوارى هماهنگى داشته باشد تزئين نمايند.
   دماى اتاق کودک
نوزادان به سرما و تغيير دما بسيار حساس هستند، درحه حرارت اتاق آنها، بهتر است بين ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتيگراد باشد و براى کنترل آن مى‌توان در گوشه‌اى از اتاق که دور از دسترس کودک باشد يک دماسنج نصب نمود. اگر براى گرم کردن اتاق از بخارى استفاده مى‌شود، مى‌توان مطمئن بود که دى‌اکسيدکربن در اتاق جمع نمى‌شود و از اين بابت خطرى کودک را تهديد نمى‌کند. فقط براى جلوگيرى از سوختگى کودک که ممکن است به خاطر کنجکاوى به بخارى نزديک شود، بايد با نصب نرده‌هاى حفاظتى و در فاصله مناسب، از نزديک شدن او به بخارى جلوگيرى نمود. در صورتى‌که از شوفاژ يا بخارى استفاده مى‌گردد، بايد حتماً با دستگاه بخور برقى، هواى اتاق را مرطوب کرد. با وجود ضرورت تهويه اتاق کودک، اين امر بايد به گونه‌اى در نظر گرفته شود که در دماى اتاق تغيير ناگهانى صورت نگيرد.
  اگر کودک اتاق جداگانه ندارد
اگر اتاق مستقلى براى کودک در نظر گرفته نشده است، بهتر است گوشه يکى از اتاق‌ها را به او اختصاص داد و وسايل لازم، مانند تختخواب، ميز مخصوص تعويض کهنه، ترازو و غيره را در آنجا گذاشت. سعى شود اين گوشه در ساکت‌ترين اتاق‌ها باشد، زيرا کودک در ماه‌هاى اول تولد، به سکوت نياز دارد. در صورت امکان بهتر است اين گوشه را با پاراوان و يا پرده از بقيه اتاق جدا کرد. اگر محل خواب شبانه مادر و کودک از يکديگر مجزا باشد، هم مادر و هم کودک بهتر استراحت خواهند کرد. براى اينکه کودک در کوران هوا قرار نگيرد، تخت او را نبايد در فاصله بين پنجره و درب اتاق که جريان هوا در آن قسمت بيشتر است قرار داد.


همچنین مشاهده کنید