جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کوارک


   خوراک‌هاى گوشت
احتياجى نيست که به طفل خود در هفتهٔ بيش از دو الى سه بار خوراک گوشتى بدهيد زيرا او از طريق شير و تخم‌مرغ نيز پروتئين لازم را دريافت مى‌کند.
   جگر سرخ کرده
- طرز تهیه:
براى يک طفل کوچک ۸۰ الى ۱۰۰ گرم و براى يک بزرگسال تقريباً ۱۲۵ گرم جگر گوساله يا گوسفند کافى است. در تابه کمى روغن مى‌ريزيم و مى‌گذاريم داغ شود سپس کمى پياز و چند برش سيب‌زمينى داخل روغن مى‌ريزيم و کمى سرخ مى‌کنيم. سپس جگر را که به قطعات پهن بريده‌ايم در تابه مى‌اندازيم خوب برشته شود. وقتى طرف ديگر جگر که در بالا قرار دارد رنگ آن تغيير کرد آن وقت برمى‌گردانيم و مى‌گذاريم آن طرف آن نيز برشته شود و در پايان نمک اضافه مى‌کنيم. اين غذا همراه برنج و سالاد کاهو مناسب است. به طريق ديگر نيز مى‌توان خوراک جگر را پخت: جگر را به قطعات کوچک مى‌بريم و با پياز سرخ شده کمى تفت مى‌دهيم. سپس کمى آرد روى آن مى‌پاشيم، مقدارى فلفل نيز اضافه مى‌کنيم، بعد کمى آب مى‌ريزيم و مى‌گذاريم يکى دو دقيقه بپزد. سپس کمى خامهٔ‌ترش (و اگر در دسترس نيست مى‌توان از شير غليط کنسرو شده استفاده کرد) به آن اضافه مى‌کنيم و در آخر نمک مى‌زنيم و کمى آب‌ليمو نيز مى‌زنيم. اگر زودتر به جگر نمک بزنيد و يا مدت زياد بجوشانيد جگر سفت مى‌شود.
   دل در زودپز
- طرز تهیه:
دل را البته دل گوسفند يا گوسالهٔ جوان (از دل گاو پير هيچ‌وقت استفاده نکنيد چون خوب پخته و نرم نمى‌شود) با کمى پياز سرخ کرده، از آرد و آب، سس آرد درست مى‌کنيم. داخل سس در ديگ زودپز به مدت ۱۵ دقيقه مى‌پزيم. سپس ادويه مى‌زنيم و اگر مايل بوديد کمى آب‌ليمو نيز اضافه کنيد. غذاى ضميمه با آن را به‌طور دلخواه انتخاب مى‌کنيم.
  مغز با تخم‌مرغ
- طرز تهیه:
مى‌توانيد از مغز گوسفند يا گوساله، استفاد کنيم. تا آنجائى که ممکن است پوست نازک روى آن را مى‌کنيم. اما از گذاشتن داخل آب خوددارى مى‌کنيم زيرا عناصر مهم آن را در آب حل مى‌شوند و هدر مى‌روند.
حتماً لازم نيست که مغز را ورق ورق ببريم بلکه مى‌توانيد به قطعات کوچک پهن نيز آماده کنيم. به هر حال آن را داخل روغن به مدت کوتاه خوب برشته مى‌کنيم و سپس يک تخم‌مرغ روى آن مى‌شکنيم و با چنگال به هم مى‌زنيم. اين خوراک با پورهٔ سيب‌زمينى يا نان سياه و سالاد غذاى خوشمزه‌اى خواهد شد.
   بيفتک آلمانى
- طرز تهیه:
دو عدد نانک چند روز مانده را ريز ريز مى‌کنيم و داخل آب خيس مى‌نمائيم. سپس خوب له مى‌کنيم و با ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده و مقدارى پياز و جعفرى خورد شده که کمى در روغن سرخ کرده‌ايم و با يک تخم‌مرغ، کمى نمک و فلفل و جوز هندى خميرى درست مى‌کنيم، و از آن گلوله‌هائى برمى‌داريم و مثل شامى در روغن برشته مى‌کنيم. هر چه قطر شامى‌ها کمتر باشد زودتر پخته مى‌شود. با اين غذا پورهٔ سيب‌زمينى و سالاد هويج خام مناسب است.
   سالاد هويج خام
- طرز تهیه:
هويج را خام رنده مى‌کنيم با کمى نمک و مقدارى شکر و خامهٔ‌ترش يا با سرکه و روغن زيتون مخلوط مى‌کنيم.
   فيله ماهى در سس
- طرز تهیه:
براى هر طفل ۱۰۰ گرم و براى بزرگسالان ۱۵۰ گرم ماهى در نظر مى‌گيريم. اگر يخ زده است مى‌گذاريم يخ آن آب شود. از آرد و آب، سس آرد درست مى‌کنيم که به حسب ذائقه با کمى خردل يا رب‌گوجه‌فرنگى و آب‌ليمو چاشنى مى‌زنيم. و ماهى فيله را در اين سس مى‌ريزيم. ماهى بدون ديگ زودپز نيز در مدت کوتاهى پخته مى‌شود. ماهى سرخ کرده و شنيتسل ماهى دير هضم‌تر از اين خوراک است.
  غذاهاى شيرين و سرد
   فلامرى بلغور
- مواد لازم:
يک چهارم ليتر شير، ۲ قاشق غذاخورى سر خالى بلغور (تقريباً ۲۵ گرم)، يک قاشق مرباخورى شکر، نصف يک تخم‌مرغ يا يک زردهٔ تخم‌مرغ، براى بهتر کردن طعم کمى وانيل يا کمى پوست رنده شده ليموترش.
- طرز تهیه:
شير را مى‌جوشانيم بلغور را با هم زدن دايم کم‌کم وارد شير مى‌کنيم و ۵ دقيقه مى‌پزيم. سپس شکر، تخم‌مرغ و ادويه را در آن مى‌ريزيم و مى‌گذاريم سرد شود. با اين فلامرى توت‌فرنگى و يا شاه‌توت له شده، آبميوه و يا کمپوت مناسب است. اين فلامرى را مى‌توان همچنين با برنج (تقريباً ۴۰ گرم براى يک چهارم ليتر شير) با نشاستهٔ سيب‌زمينى (۲۵ گرم براى يک چهارم ليتر شير) و يا با پودر پودينگ تهيه کرد. فلامرى سرد در تابستان غذاى بسيار دلخواهى است.
  غذاهاى نمک‌دار سرد
   سالاد برنج
- طرز تهیه:
براى هر آدم بالغ يک فنجان و براى اطفال به حسب اشتهاء آنان نصف فنجان يا کمى بيشتر برنج. برنج را مى‌شوئيم و مى‌گذاريم آب آن بچکد. در يک ديگ نسبتاً بزرگ مقدارى پياز خورد شده را کمى در روغن تفت مى‌دهيم سپس برنج را داخل آن مى‌کنيم و گاه‌گاهى هم مى‌زنيم تا دانه‌هاى برنج خوب گرم شود. آن وقت به ازاء هر فنجان برنج، يک فنجان و نيم آب مى‌ريزيم و کمى نمک اضافه مى‌کنيم و روى آتش ملايم و سرباز مى‌گذاريم برنج بجوشد وقتى پخت و آب آن جذب شد در ديگ را محکم مى‌بنديم و اجاق را خاموش مى‌کنيم و مى‌گذاريم همچنان مدت ۲۰ دقيقه بماند. سپس اين برنج‌ را مانند هر سالاد ديگر با سرکه يا آب ليمو و روغن سالاد و نمک و کمى شکر و سبزيجات علفى خورد شده مخلوط مى‌کنيم. چيزهائى که مى‌توانيم علاوه بر آنها به آن اضافه کنيم عبارتند از: تخم‌مرغ سفت پخت شده و ريز شده، گوجه‌فرنگى ريز شده، نخودسبز پخته، سوسيس يا کالباس ريز شده، گوشت پرنده مثل مرغ و غيره، يا يک قوطى ماهى تون. سالاد برنج معمولاً خوراک محبوب همه است.
  سالاد سيب‌زمينى
- طرز تهیه:
سيب‌زمينى را با پوست مى‌‌پزيم و مى‌گذاريم کمى سرد شود سپس پوست آن را جدا مى‌کنيم و ريز مى‌نمائيم با کمى پيازِ رنده شده و سرکه و روغن و سالاد يا با مايونز که در منزل تهيه کرده‌ايم مخلوط مى‌کنيم. اين سالاد با سوسيس بسيار لذيذ است و براى يک روز تعطيل که تمايلى به آشپزى نداريد بسيار مناسب است.
   غذاهاى خام
اگر در فکر اين هستند که براى کودک خود غذاى کامل و پرخاصيتى درست کنيد، لازم نيست که حتماً پخته باشد مخصوصاً در تابستان. بلکه مى‌توانيد غذاهاى نپخته از شير و کوارک و ماست تهيه کنيد و اگر مقدارى بادام يا فندق يا مغز گردو رنده شده داخل آنها نمائيد هم ذائقه را تغيير مى‌دهيد و هم ارزش غذائى آنها را بالا مى‌بريد. از اين غذاهاى خام، طفل شما هم به مواد پروتئين عالى دسترسى پيدا مى‌کند و هم به چربى شير. محصولات آماده و نپخته از انواع غلات براى اطفال وجود دارند که با شير غذاى آماده‌اى تشکيل مى‌دهند و از اين طريق مواد قندى و نشاسته‌اى به بدن طفل مى‌رسد. ميوه جزء غذاهاى خام است که حاوى ويتامين مى‌باشد لطفاً براى اينگونه غذاهاى خام در جدول برنامهٔ غذائى طفل نيز حتماً جائى منظور کنيد.
  کوارک
۱۰۰ گرم کوارک را خوب هم مى‌زنيم و کم‌کم شير داخل آن مى‌کنيم تا جائى که يک مايع کِرِم مانند به‌دست بيايد. اگر مخلوط کن داريد با آن راحت‌تر صورت مى‌گيرد. اگر غذا بايد شيرين باشد، کمى شير بدان اضافه مى‌کنيم و سپس مقدارى کشمش و ميوهٔ خام به تناسب فصل له مى‌کنيم و داخل کوارک مى‌ريزيم. ميوه‌هاى متناسب، انواع توت‌ها، سيب، زردآلو، و موز است. چند قطره آب‌ليمو و يا مقدارى مغز گردو، بادام يا فندق رنده شده به آن طعم خوبى مى‌دهد. اگر جو (کواکر) يافت شود خام وارد آن مى‌کنيم و در غير اين صورت نان سياه خوب که کره ماليده باشيم همراه با کوارک به طفل مى‌دهيم.
خوراک کوارک را نيز مى‌توان نمک‌دار تهيه کرد. در اين صورت به‌عوض شکر کمى نمک به آن مى‌زنيم و مى‌توان مقدار فلفل دلمهٔ ريز شده و کمى خيارشور، به آن اضافه نمود. همراه با اين غذا سيب‌زمينى پخته يا نان سياه و کره مناسب است.
   غذاهائى از ماست
غذاهاى فوق را مى‌توان با ماست نيز تهيه کرد ماست در اثر تأثير باکترى‌هائى به‌دست مى‌آيد که بسيار سالم است.


همچنین مشاهده کنید