پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

غذاى گرم


دستوراتى که در مباحث بعد آورده‌ايم فقط چند نمونه غذا هستند که مى‌توانيد براى طفل کوچک خود بپزيد. سعى کرده‌‌ايم غذاهائى انتخاب کنيم که داراى ارزش غذائى خوب باشند و در عين حال در مدت کم و بدون زحمت آماده شوند. البته در کتاب‌هاى آشپزى دستورات متعددى براى غذاى بچه داده شده که شما مى‌توانيد از آنها نيز استفاده کنيد. در دستورات ما بيشتر از ديگ زودپز استفاده شده است چه با کمک آن مى‌توان مدت آشپزى را کوتاه کرد و از اين طريق در وقت اضافى مثلاً مى‌‌توانيد صبح‌ها طفل را به خارج از منزل براى هواخورى ببريد. اين امر در زمستان بسيار ايده‌آل است زيرا روزها در بعدازظهر خيلى زود تاريک مى‌شود.
   خوراک سبزيجات
اين دستورات براى يک طفل داده شده است. اگر شما نيز ميل داريد از آن استفاده کنيد و يا اگر براى چند طفل بايد غذا بپزيد در آن صورت مقدار را دو تا سه برابر کنيد (مقدار غذا به حسب اشتهاء طفل تعيين مى‌شود) سبزيجاتى که مى‌توانيد همزمان با سيب‌زمينى پوست گرفته و خورده شده بپزيد و عبارتند از: هويج‌فرنگ، گل‌کلم، کلم‌زرد (کلم‌هاى بسيار کوچک اندازهٔ گردو) مارچوبه و غيره. براى سبزيجات سس آرد نيز درست مى‌کنيم. که با آب سبزيجات پخته آماده مى‌شود. دستور آن از اين قرار است:
- دستور کلى براى سس آرد:
يک قاشق مرباخورى کره يا روغن (تقريباً ۱۵ گرم) را روى آتش ملايم مى‌گذاريم سرد شود. سپس از آب خوردن يا آبى که سبزى را در آن پخته‌ايم به مقدار يک هشتم ليتر (۱۳۵گرم) کم‌کم با هم زدن دائم روى آرد و کره مى‌ريزيم. وقتى خوب صاف شد روى آتش مى‌گذاريم و يکى دو دقيقه مى‌پزيم.
- گل‌گلم و سيب‌زمينى:
اگر ديگ زودپز داريد، مى‌توانيد هر دو را با هم بپزيد. ابتدا در ديگ زودپز سس آرد را با آب و کمى شير درست مى‌کنيم. و سپس گل‌کلم را پس از شستن و آماده کردن به قطعات کوچک مى‌بُريم، در ديگ مى‌ريزيم و سيب‌زمينى پوست گرفته و آماده را که ورق ورق بريده‌ايم رويش مى‌چينيم. در ديگ را مى‌بنديم و مدت ۵ دقيقه روى شعله مى‌گذاريم سپس به دلخواه ادويه مى‌زنيم يا کمى پنير رنده شده اضافه مى‌کنيم و يا يک زردهٔ تخم‌مرغ مخلوط مى‌کنيم.
- اسنفاج و سيب‌زمينى:
در ديگ زودپز اسفناج و سيب‌زمينى آماده و ريزشده را با هم به مدت ۱۵ دقيقه مى‌پزيم سپس از نيمى از آب آن سس آرد درست مى‌کنيم و براى آنکه از تلخى آن کاسته شود مى‌توان مقدارى شير اضافه نمود. براى آنکه از جوشاندن مجدد اسفناج جلوگيرى کنيم، فقط سس را چند دقيقه مى‌پزيم و سپس اسنفاج و سيب‌زمينى را داخل آن مى‌ريزيم و نمک و ادويه مى‌زنيم.
  غذاهائى که از آرد و سيب‌زمينى تهيه مى‌شود
   کوفتهٔ سوئدى
- مواد لازم:
يک چهارم ليتر شير، ۵۰ گرم بلغور، يک نانک که تازه نباشد، مقدراى نمک.
- طرز تهیه:
شير را مى‌جوشانيم و بلغور را کم‌کم با هم‌زدن دايم داخل شير مى‌کنيم و چند دقيقه مى‌پزيم. سپس نانک را ريز‌ريز مى‌کنيم و با کمى نمک داخل شير و بلغور مى‌ريزيم. خوب هم مى‌زنيم. خمير غليظى به‌دست مى‌آيد. درِ ديگ را محکم مى‌بنديم و مى‌گذاريم مدت ده دقيقه بماند. سپس کمى کره را با حرارت ملايم در ظرفى آب مى‌کنيم. قاشقى را داخل اين روغن مى‌کنيم و از مايع فوق گلوله‌هائى برمى‌داريم و در ظرف ديگر مى‌گذاريم. مى‌توانيم روى آن نيز کمى کره آب شده بريزيم. اين کوفته اگر با کمپوت خورده شود خوشمزه‌تر است. کودکانى که زياد غذاى شيرين دوست ندارند از اين کوفته‌ها خوششان مى‌آيد.
  نان تابه‌اى
- مواد لازم:
يک چهارم ليتر شير، يک عدد تخم‌مرغ: ۱۲۵ گرم آرد، کمى نمک.
- طرز تهیه:
آرد را در ظرفى الک مى‌کنيم، نصف شير را کم‌کم با هم زدن دايم داخل آرد مى‌ريزيم. سپس تخم‌مرغ را اضافه کرده و خوب مخلوط مى‌کنيم. سپس بقيهٔ شير را با نمک وارد مى‌کنيم. مايع رقيقى به‌دست مى‌آيد، تابه را روى آتش مى‌گذاريم کمى کره داخل آن مى‌اندازيم و مى‌گذاريم داغ شود. سپس يک لايهٔ نازک از اين مايع را داخل تابه مى‌ريزيم. وقتى يک طرف آن قهوه‌اى رنگ شد برمى‌داريم و روى ديگر آن را نيز برشته مى‌کنيم. اين کار را ادامه مى‌دهيم تا مايع تمام شود. اين غذا را مى‌توان با کمپوت صرف کرد يا داخل آن را مارمالاد پر نمود، يا به‌عنوان غذاى ضميمه با اسفناج مصرف کرد.
  شامى سيب‌زمينى
- طرز تهیه:
سيب‌زمينى به مقدارى پوست مى‌گيريم و رنده مى‌کنيم که با يک تخم‌مرغ خمير کلفتى به‌دست بيايد و کمى نمک به آن اضافه مى‌کنيم. سپس از اين خمير به اندازهٔٔ شامى برمى‌داريم و در روغن داغ هر دو رويش را برشته مى‌کنيم. اين غذا را مى‌توان با کمپوت و يا خوراک سبزيجات صرف نمود.
  غذاى گرم
   نان و پنير در فر
- طرز تهیه:
دو برش نان سياه با استثناء نان سفيد را روى آن کره مى‌ماليم و دو برش پنير روى آن مى‌گذاريم. سپس آنها را در فر يا در تنور (دستگاه‌هاى کوچک برقى نيز مخصوص اينگونه تنورى کردن وجود دارد) قرار مى‌دهيم. وقتى که پنير آب شد غذا آماده است. از فر بيرون مى‌آوريم يک برش گوجه‌فرنگى تازه با مقدارى سبزى علفى تازه (جعفرى، پيازچه) خورد شده روى آن مى‌ريزيم. با اين خوراک سالاد نيز مناسب است.
   املت با پيازچه يا گوجه‌فرنگى
- طرز تهیه:
يک يا دو عدد تخم‌مرغ را به هم مى‌زنيم، کمى نمک به آن اضافه مى‌کنيم و با هم زدن دايم در روغن مى‌پزيم. ممکن است کمى شير نيز به تخم‌مرغ اضافه کرد. پس از پخته شدن کمى پيازچه يا ساير سبزيجات علفى خورد شده به آن اضافه مى‌کنيم. يا چند برش گوجه‌فرنگى خام کنار املت در ظرف مى‌گذاريم. اين خوراک با نان سياه شام کاملى است.
   سوپ بلغور
- طرز تهیه:
با يک تخم‌مرغ و يک قطعه کره و بلغور خميرى درست مى‌کنيم. اندازهٔ دقيق نمى‌‌توان داد زيرا هم اندازهٔ تخم‌مرغ‌ها يکسان نيست و هم بلغور ريز و درشت است اين خمير را مى‌گذاريم ۲۰ دقيقه بماند. مى‌توان آن را مدت بيشترى نيز گذاشت. حال آب سبزيجات پخته با آب گوشت و يا آب قلم را در ديگى مى‌ريزيم. يک قاشق مرباخورى را در اين آب فرو مى‌کنيم و از خمير، گلوله‌هاى کوچک برمى‌داريم و داخل ديگ مى‌اندازيم و مى‌گذاريم که خوب پخته شود (تقريباً ۱۰ دقيقه) براى آزمايش يک کوفته را از سوپ بيرون مى‌آوريم و باز مى‌کنيم خواهيم ديد که پخته است يا نه. اين سوپ نيز براى شام مناسب است.
   آب سبزيجات پخته
- طرز تهیه:
سبزيجات دلخواه (هويج‌فرنگى، تره‌فرنگى، کرفس، ريشهٔ جعفرى) را با کمى روغن تفت مى‌دهيم و با کمى آب در ديگ زودپز به مدت ۵ دقيقه مى‌پزيم. گوشت نرم خوب يا مقدارى استخوان را با سبزيجات و آب داخل ديگ زودپز مدت پانزده دقيقه مى‌پزيم. اگر ديگ زودپز نداريد در ديگ معمولى مى‌توانيد مواد بالا را روى آتش ملايم مدت بيشترى بپزيد (سبزيجات نيم ساعت، گوشت و استخوان يک‌ساعت و نيم‌الى دو ساعت).


همچنین مشاهده کنید