چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اسباب‌بازى در دو سالگى (۲)


يک حيوان زيبا و خوش ساخت ممکن است در تمام سال‌هاى طفوليت در کنار طفل خود باشد، محبوب او بشود، در تمام اوقات با او باشد و با او بخوابد. پس در هنگام خريد به جنس آن توجه کنيد نه به بزرگى حجم آن، چرا که فقط جا اشغال مى‌کند. بايد شکل واقعى حيوان را داشته باشد نه شکل غيرحقيقى، کاريکاتور و يا مبالغه‌آميز.
اطفال معمولاً در شهر حيوان زنده نمى‌بينند، بنابراين عروسک آنها بايد شکل حقيقى حيوان را نمايش بدهد نه شکل غير واقعى آن را، ما بزرگسالان از ديدن فيلم‌هاى کارتون که حيوانات را به شکل‌هاى عجيب و غريب نشان مى‌دهند مى‌خنديم. اما براى اطفال اين فيگورها مناسب نيستند. آنها شوخى و مزاج را درک نمى‌کنند و تغيير شکل مبالغه‌آميز را نمى‌فهمند. چشم‌هاى حيوان بايد خيلى خوب محکم شده باشند که طفل نتواند آن را بيرون بکشد و در دهان بگذارد و قورت بدهد.
- چند کلمه دربارهٔ جنس حيوان مصنوعى:
بعضى از آنها از مواد پلاستيکى ساخته شده است که بسيار بهداشتى است، زيرا مى‌توان آنها را به آسانى شست و تميز کرد. اما از طرفى به نظر سرد مى‌آيند و نمى‌توان آنها را زياد دوست داشت. حيوانات ساخته شده از پارچه مخصوصاً از جنس خَزِ مصنوعى، گرم و دوست داشتنى هستند. جنس پارچهٔ بعضى از حيوانات (مثل درالون و ساير الياف شيميائى) آنقدر خوب است که مى‌توان آنها را در ماشين لباسشوئى شست بدون آنکه فرم و رنگ آن خراب شود.
البته جنس عروسک و حيوانات هر چه بهتر باشد گران‌تر است و ضربالمثلِ 'پول خوب، جنس خوب' را به خاطر مى‌آورد. دختر بچه‌هاى همهٔ ممالک دوست دارند با عروسک بازى کنند. عروسک بسيار مورد علاقهٔ آنها است. عروسک بازى نوعى آمادگى است براى تکاليف آيندهٔ اين مادران. بعضى پسر بچه‌ها نيز دوست دارند با عروسک، بازى کنند. و ما نبايد هرگز اين جمله را ادا کنيم: 'پسر که با عروسک بازى نمى‌کند' . امروزه پدران و مادران اکثراً با هم در کارها شرکت مى‌جويند. در کار بيرون، در خانه‌دارى، و در پرستارى اطفال. پس بگذاريد با خيال راحت پسر شما نيز اگر دوست دارد عروسک بازى کند. هر کارى که به طفل شادى مى‌بخشد و به او چيزى ياد مى‌دهد، اجازه دهيد که انجام دهد.
خيلى زود براى بچه‌تان عروسک کامل و قشنگ و گران نخريد. بچهٔ کوچک به يک عروسک بسيار معمولى احتياج دارد که از پارچهٔ محکم دوخته شده باشد و قابل انحناء باشد و در کش و قوس فورى پاره نشود.
براى تهيهٔ عروسک بسيار قشنگ با موى طبيعى و صدا و چشم‌هاى گردان که مى‌خوابد هنوز خيلى زود است. اولين عروسک را مى‌توان شخصاً دوخت. روى يک پارچهٔ دولا الگوى عروسک را قرار دهيد و اطراف آن را با مداد (روى پارچه) خط بکشيد. کمى براى درز اضافه بگذاريد و با قيچى اطراف آن را بپيچنيد. درزها را چرخ کنيد و يک قسمت کوچکى باز بگذاريد که از آن راه بتواد داخل عروسک را پُر کنيد. هر عضو را با پشم يا پارچه‌هاى اضافى و يا پنبه پر کنيد. با خرده ابر نيز مى‌توان پر کرد. سپس اعضاء و سر را بدوزيد. براى سر مى‌توان از پارچه يا تريکوى سفيد استفاده کرد. صورت را مى‌توان با مرکب يا رنگ نقاشى کرد. براى چشم‌ها از دو دگمه، براى موها از کاموا استفاده کنيد و بالاخره لباس قشنگى نيز براى وى بدوزيد.
عروسکِ بافته شده را مثل عروسکِ پارچه‌اى پُر و مانند آن تزئين مى‌کنيم.
همانند عروسک مى‌توان حيوانات مختلف مانند: سگ، گربه، فيل، الاغ، خرس، و غيره را شخصاً دوخت. اهميتى ندارد که نمى‌توان آنها را خيلى قشنگ و بى‌نقص مثل مغازه دوخت. اين مسأله در سال‌هاى اول مهم نيست. چه بسا عروسکى به نظر ما بسيار زشت و داراى چشم‌هاى درشت و صورتى خرفت است ولى براى طفل ما بسيار محبوب مى‌باشد. و با او راحت‌تر بازى مى‌کند تا يک عروسک مدرن و زيبا و با تکنيک کامل. دربارهٔ حيوانات نيز درست به همين نحو است. بچه‌هاى من عروسکى را که براى آنها با کامواهاى رنگارنگِ باقيمانده بافته بودم به همهٔ عروسک‌هاى ديگر ترجيح مى‌دادند. دختر کوچکم بارها از چشم‌هاى زيباى عروسک خود تعريف مى‌کرد در حالى‌که آن را از دگمهٔ سياه دوخته بودم. و يا گربهٔ سياهى را که از جورابى درست کرده بودم ديوانه‌وار دوست داشت، در حالى‌که گربه پا هم نداشت و عجب آنکه اين نقص به نظرش هرگز نرسيد، دُمِ دراز قشنگى از دنبالهٔ جورابى درست کرده بودم و براى سرش و گوش‌ها قسمت‌هائى از جوراب را با نخى بسته و به شکل سر و گوش در آورده بودم. براى چشم‌ها نيز از دو دگمهٔ سبز رنگ استفاده کرده بودم و دهان و بينى را نقاشى کردم.


همچنین مشاهده کنید