جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اسباب‌بازى مناسب


اسباب‌بازی مناسب اسباب‌بازی است که:
1. تعداد اسباب‌بازى نبايد زياد باشد بلکه بايد کم و خوب باشد.
2. اسباب‌بازى بايد متناسب با سن طفل باشد.
3. جنسش خوب و محکم، و فرمش ساده و زيبا باشد.
4. از جنس مواد مضر و نيز بيش از حد رنگارنگ نباشد، رنگش ثابت باشد.
5. اندازه‌ آن متناسب با سن کودک باشد.
6. براى تخيلات نيز جا داشته باشد.
7. پس بايد از چند جهت قابل استفاده باشد و فرم پيچيده‌اى نداشته باشد. طورى ساخته شده باشد که با اين‌طرف و آن‌طرف افتادن خراب نشود.
در يک مغازه اسباب‌بازى فروشى و يا در فروشگاه‌هاى بزرگ و در بخش اسباب‌بازى، شايد شما در ابتدا در بين آن همه اسباب‌بازى سرگردان مى‌مانيد، شما در آنجا دنياى بزرگ‌تران در اندازهٔ کوچک مى‌بينيد با همهٔ جنبه‌هاى تاريک و روشن آن. متأسفانه با بى‌ميلى آنها را از نظر مى‌گذرانيد و براى آنها خيلى جالب نيست. تا اندازه‌اى حق به شما مى‌دهيم، ولى نبايد فراموش کرد که توسط بازى و اسباب‌بازى است که طفل کم‌کم وارد دنياى ما مى‌شود.
مظاهر دنياى امروز در مقايسه با قبل مدام توسط تکنيک‌هاى جديد در حال تغيير و تحول هستند و اين تغييرات روى اسباب‌بازى اطفال نيز اثر مى‌گذارد.
در مغازه‌هاى اسباب‌بازى فروشى هر چيزى يافت مى‌شود؛ هر چيزى که بزر‌گ‌تران نيز آرزوى داشتن آن را دارند. مثل ماشين در انواع مدل‌ها و اندازه‌ها، قطار، هواپيما، وسايل مسافربرى، جراثقال، ماشين خياطى برقى، ماشين لباس‌شوئى، جاروبرقى، تلويزيون براى عروسک و غيره.
همين‌قدر که بچه‌ها کمى بزرگ‌تر شدند اين وسايل فنى براى آنها بسيار جالب است مخصوصاً براى نوجوانان. مسلم است که ما هرگز موفق نخواهيم شد ذهن آنان را از اين همه وسايل مدرن منحرف کرده، و براى آنها وسايل بازى غير واقعى يا وسايل سادهٔ زمان قديم را تهيه کنيم. پس فقط مى‌توانيد توصيه‌‌‌هاى سطور قبل ما را مد نظر قرار بدهيد و سعى کنيد از آن حدود خارج نشويد.
اين امر نيز غالباً به راحتى امکان‌پذير نمى‌شود. زيرا شمارى از بستگان و آشنايان منتظرند که در فرصت‌هاى مناسب به طفل شما اسباب‌بازى‌هاى مختلف هديه کنند، و امروزه به طور کلى اين تمايل در افراد وجود دارد که طفل را با اسباب‌بازى اشباع کنند. طورى که اطاق بچه، خود تبديل به يک مغازهٔ اسباب‌بازى فروشى مى‌شود. اما شما هشيار باشيد و هرگونه اسباب‌بازى اضافى را پنهان کنيد و آنها را براى روز نگهداريد که وقت بازى با آن برسد. زيرا وقتى بچه تعداد زيادى اسباب‌بازى خوب و گرانقيمت داشته باشد، از آنها زده مى‌شود و ديگر براى هيچکدام خوشحال نمى‌شود و هيچکدام را حقيقتاً دوست نخواهد داشت. او مغرور و پر مدعا مى‌شود و هميشه طلب اسباب‌بازى جديد مى‌کند. بدون آنکه به درستى با آنها بازى کند. در اين موقعيت گناه از طرف بزرگ‌تران است که عاقلانه فکر نمى‌کنند. البته در مورد تهيهٔ اسباب‌بازى خِسّت نيز بخرج ندهيد که بسيار بد است و طفل را گمراه مى‌کند.
بچهٔ خيلى کوچک به تعداد کمى اسباب‌بازى نياز دارد. زمانى که او هنوز نمى‌داند با آن چکار کند. ما بزرگتران فکر مى‌کنيم بچه‌هاى ما از اين زمان بايد وسايل بازى آنها خيلى بهتر از زمان کودکى خود ما باشد و نمى‌توانيم خود را قانع کنيم که يک اسباب‌بازى ساده به دست وى بدهيم. سعى کنيد در نتيجهٔ اين احساسات دچار اشتباه نشويد، بلکه وسيلهٔ بازى‌ئى براى وى جستجو کنيد که مناسب سن وى باشد.


همچنین مشاهده کنید