پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

يبوست


   تهوع و استفراغ
اغلب خانم‌ها در دوران باردارى کسالت و ناراحتى قابل ذکرى نخواهند داشت، ولى بعضى از آنها در فاصلهٔ زمان دو ماهگى تا چهارماهگيِ باردارى دچار سرگيجه و تهوع و استفراغ مخصوصاً به هنگام صبح شده و احساس ضعف نموده و بى‌اشتها مى‌شوند علت اين پيشامد به‌طور کامل روشن نيست. سابق بر اين تصور مى‌شد که موادى که از بدن جنين در بدن مادر جريان پيدا نموده، موجب اين ناراحتى‌ها مى‌شود.
در اوايل حاملگى کار هورمون‌ها که از غده‌هاى مختلف ترشح مى‌شود نامرتب مى‌گردد اما غالباً تهوع و استفراغ، علت‌هاى روحى دارند، بدون اينکه خود خانم باردار متوجه باشد. اگر خانم در اوايل باردارى گرفتار استفراغ و تهوع است، بهتر است قبلاً خود خانم سعى کند علت آن را بيابد که در نتيجهٔ خوردن چه نوع غذا، و استشمام چه بوئى است، ممکن است علت آن را بيابد و در رفع آن موفق شود. کسى که مستعدِّ تهوع مى‌باشد، بايد کم بياشامد، از خوردن غذاهاى چرب خوددارى کند، گوشت را يا به کلى نخورد يا خيلى کم مصرف نمايد، آش و ميوه و سبزى ارجح است، استراحت مطلق ضررورت دارد و اگر امکان ندارد لااقل بايد مدت خوابِ شبانه را طولانى‌تر کرد. چنانچه خانم حامله صبحانه را صبح زود در رختخواب بخورد ممکن است اين نيز مفيد واقع شود.
حالت تهوع و استفراغ پس از سپرى شدن هفته‌هاى اول باردارى خودبه‌خود از بين مى‌رود؛ اما اگر ادامه داشت و وزن خانم کاسته شد، يا رنگ صورت وى به زردى گرائيد و حلقه‌هاى سياه در دور چشمان وى ظاهر شد، بايد به پزشک مراجعه کند. علم طب دربارهٔ تهوع در زمان حاملگى تحقيقات زيادى نمود و راه‌هائى براى معالجه يافته است.
   يبوست
يبوست و تنبلى روده متأسفانه در خانم‌ها بسيار ديده مى‌شود. حاملگى اين حالت را تشديد مى‌کند. يبوست بايد در هر صورت برطرف شود، زيرا هر چه باردارى بگذرد سمج‌تر مى‌شود. از استعمال مسهل بايد اجتناب ورزيد و از طريق ذيل آن‌ را معالجه نمود:
خوردن ميوه و کمپوت به‌خصوص آلو و آلبالو که از شبِ قبل خيس شده باشد، نوشيدن يک ليوان آب نيم گرم در صبحگاهان و کاهو، همچنين خوردن نان توصيه مى‌شود، چنانکه مصرف آنچه ذکر شد مفيد واقع نگرديد مى‌توان از مسهل‌هاى سبک که نام برده مى‌شود از قبيل: ريواس، شربت انجير و مشابه آن استفاده نمود. تنقيه را فقط در مواقع خيلى ضرورى بايد انجام داد و آن هم با آب تميز و خالص يا با اضافه کردن مقدارى روغن زيتون.
   اسهال
در شروع حاملگى اسهال بروز مى‌نمايد. البته چندين بار اجابت مزاج در شبانه روز همراه با بلغم، طبيعى است. گرچه وقتى دفعات اجابت مزاج زياد باشد رنج‌آور است، اما بى‌ضرر مى‌باشد. فقط بايد در مورد شستشو و طهارت دقت کرد چون اين موضوع فوق‌العاده حائز اهميت است. در اين موقع فقط با آب و صابون بايد بخش بيرونى بدن را تميز کرد، آن هم بايد با دست برهنه يا به‌وسيلهٔ حوله کوچکى انجام شود. به‌هيچ‌وجه نبايد از ابر (اسفنج) استفاده نمود. از شستشو و مداخله در قسمت داخلى هميشه، به‌خصوص در اين ايام بايد خوددارى کرد، شستشو حتى با داروهاى ضدغفونى نيز بدون ضرر نخواهد بود، بلکه گاهى موجب يک اسهال دائمى و شديد هم خواهد شد. وقتى اسهال شديد پيش آيد بايد خود را تحت‌ معالجهٔ پزشک قرار داد. به‌ويژه اگر قبلاً بيمارى‌هائى در عضوهاى زير شکم و اندام‌هاى توليد مثل وجود داشته است.


همچنین مشاهده کنید