شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تخم كتان (Flax Seed)


امروزه گیاه كتان در منطقه وسیعی از اروپا و آسیا می‌روید‌. ازاین گیاه استفاده‌های زیادی به‌عمل می‌آید‌. از الیاف آن برای یافتن پارچه ‌استفاده می‌شود‌. پارچه كتان برای البسه مخصوصاً در تابستان نوعی مناسب به‌شمار می‌رود‌. كتان گیاهی است كه از قدیم‌الایام شناخته شده و به‌كار می‌رفته است‌. حتی پرورش آن‌ در مصر در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح معمول بوده است‌.
  تركیبات شیمیائی
از دانه‌های كتان‌ در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی به‌دست می‌آید كه به روغن كتان (‌برای اینكه با روغن برزك اشتباه نشود) نامیده می‌شود‌‌.
  خواص داروئی
روغن تخم كتان علاوه بر داشتن Omega-۳ دارای ویتامین E نیز می‌باشد و حتی اگر به مقدار بیش از احتیاج (یك قاشق چایخوری در روز) مصرف شود عوارض جانبی نخواهد داشت.
خاصیت مهم دیگر روغن كتان اثر ضد تورم آن می‌باشد. میگرن‌های دردناك را شفا داده و عادات ماهانه دردناك را از بین می‌برد‌.
مطالعات جدید نشان داده است كه روغن تخم كتان حتی می‌تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری‌ها بالا ببرد‌. استفاده از این روغن از سرطان جلوگیری می‌كند‌.
تخم كتان به‌علت داشتن موسیلاژ زیاد نرم‌كننده بسیار خوبی است و در رفع یبوست می‌توان از آن استفاده كرد‌. بدین منظور باید تخم كتان را روی زبان ریخت و با مقداری آب آن را بدون جویدن بلعید و یا می‌توان تخم كتان را در آب خیس كرده و صبح ناشتا خورد‌.
دم كرده تخم كتان نیز معجزه‌گر است‌. دم كرده آن علاج بیماری‌های مجاری ادرار‌، زخم معده و وروم روده‌، یبوست‌، ورم مثانه‌، سنگ كلیه‌، ‌سرفه‌، دردهای پریود و حتی مرض قند می‌باشد‌.
می‌توان تخم كتان را با مقادیر آب جوشانید و سپس جوشانده آن را در داخل وان حمام ریخت و در آن دراز كشید‌. خارش پوست را فوراً از بین می‌برد‌.
  طرز استفاده
روغن تخم كتان به‌نام Flax Seed Oil نامیده می‌شود و می‌توان آن را از فروشگاه‌های گیاهان داروئی و یا برخی از داروخانه‌ها خریادری كرد كه البته در یخچال نگهداری شود و باید دقت كرد كه تاریخ مصرف آن نگذشته باشد‌.
  مضرات‌
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است‌.


همچنین مشاهده کنید