جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بازاریابی تلویزیونی


على‌رغم اين‌که اکثر کالاها و خدمات توسط فروشگاه‌ها به فروش مى‌رسند، خرده‌فروشى غيرفروشگاهى رشدى بيش از خرده‌فروشى فروشگاهى داشته است. خرده‌فروشى غيرفروشگاهى شامل بازاريابى مستقيم، فروش مستقيم و فروش اتوماتيک است.
  بازاريابى مستقيم
در بازاريابى مستقيم، براى تأثير بر مصرف‌کنندگان از وسايل مختلف ارتباط‌جمعى استفاده مى‌شود. در اين نوع بازاريابي، معمولاً از مصرف‌کنندگان انتظار واکنش مستقيم مى‌رود. تبليغات انبوه، تعداد نامشخصى از مردم را پوشش مى‌دهد. مردمى که اکثريت آنها معمولاً يا اصلاً طالب کالا نيستند و يا بعداً طالب آن خواهند بود. وسايل ناقل آگهى‌هاى تبليغاتى مستقيم، براى دريافت سفارش مستقيم از مصرف‌کنندگان هدف، مورد استفاده قرار مى‌گيرند. اگرچه در بازاريابى مستقيم بدواً و عمدتاً از پست و کاتالوگ سفارش پستى استفاده مى‌شد اما در سال‌هاى اخير اين شيوه اشکال مختلف ديگرى نيز به‌ خود گرفته است. اشکال جديد بازاريابى مستقيم شامل بازاريابى از راه دور، بازاريابى مستقيم از طريق راديو و تلويزيون و بازاريابى الکترونيکى است. براى درک بهتر بازاريابى مستقيم بايد با مزاياى بازاريابى مستقيم و اَشکال آن آشنا شويم.
  مزاياى بازاريابى مستقيم
بازاريابى مستقيم اين امکان را براى فروشندگان فراهم مى‌سازد که به‌نحوى مؤثرتر و کارآمدتر به اين بازارهاى کوچک توجه کرده و به آنها کالاهايى را عرضه کنند که با نيازهاى آنان هماهنگى بيشتر و بهترى داشته باشد.
بازاريابى مستقيم همچنين هزينه‌هاى زياد دستيابى به بعضى از بازارها را از طريق پرسنل فروش، کاهش مى‌دهد. بدين ترتيب که ابتدا از وسايل ارتباطى کم‌هزينه و ارزان‌قيمت نظير بازاريابى از راه دور و پست مستقيم براى تماس و شناسايى بهترين مشتريان بالقوه استفاده مى‌شود، آنگاه قبل از اين‌که با آنها تماس‌هايى گرفته شود که هزينه‌هاى زيادى را در بر دارد از بين آنان انتخاب به‌عمل مى‌آيد.
بازاريابى مستقيم، براى مصرف‌کنندگان نيز مزاياى چندى در بر دارد. از نظر افرادى که از طريق پست مستقيم يا تلفن کالايى را مى‌خرند اين روش بسيار راحت است. صرف‌نظر از راحتى و صرفه‌جويى در وقت مصرف‌کنندگان، با اين روش خريد، اضطراب ناشى از خريد رودررو نيز وجود نخواهد داشت. علاوه بر اين، بازاريابى مستقيم، خريداران را با سبک زندگى جديدى روبرو ساخته است و براى آنها امکان انتخاب از ميان کالاهاى بيشترى را فراهم آورده است.
  اشکال
بازاريابى مستقيم، چهار شکل عمده دارد. اين چهار شکل عبارتند از: بازاريابى مستقيم با پست و با کاتالوگ، بازاريابى از راه دور، بازاريابى با تلويزيون و خريد الکترونيکي.
  بازاريابى مستقيم با پست
بازاريابى مستقيم با پست در واقع همان ارسال نامه، آگهى تبليغاتي، نمونه کالا، يک بخشنامه يا يکى ديگر از ابزارهاى مورد استفاده پرسنل فروش است که براساس نام و نشانى مشتريان بالقوه براى آنان ارسال مى‌شود. اسامى مشتريان، از ليست بزرگ‌ترى از مشتريان استخراج مى‌شود، يا از فهرست پستى منازلى که در آن نام افرادى ذکر شده است با شرايط خاص، نظير بسيار متمول، صاحبان منازل متحرک، دامپزشکان، صاحبان حيوانات دست‌آموز يا هر شرط ديگري.
  بازاريابى با کاتالوگ
بازاريابى با کاتالوگ، فروش کالا است با استفاده از کاتالوگ‌هايى که به نشانى بعضى از مشتريان ارسال مى‌شود، يا کاتالوگ‌هايى که در فروشگاه‌ها در معرض ديد آنان گذاشته مى‌شود.
  بازاريابى از راه دور
بازاريابى از راه دور همان استفاده از تلفن است براى فروش مستقيم کالا به مصرف‌کنندگان. اين نوع بازاريابى ابزار اساسى بازاريابى مستقيم به‌حساب مى‌آيد.
  بازاريابى تلويزيونى
بازاريابى تلويزيونى به دو شکل عمده صورت مى‌گيرد. شکل اول آن استفاده از آگهى‌هاى تبليغاتى واکنش مستقيم است. در اين روش، بازاريابان اقدام به پخش آگهى‌هايى مى‌کنند که اغلب بين ۶۰ تا ۱۲۰ ثانيه طول مى‌کشد. در اين آگهى‌ها کالايى به‌نحوى متقاعدکننده توصيف مى‌شود و در پايان يک شماره‌تلفن مجانى براى سفارش آن کالا در اختيار مشتريان قرار مى‌گيرد. مدت زمان اين آگهى‌ها در آخر شب ممکن است فقط براى يک کالا تا ۳۰ دقيقه به درازا کشد. آگهى‌هاى تبليغاتى واکنش مستقيم، براى انواع مجلات، کتب، ابزارآلات کوچک، ديسکت و نوار، اشياى کلکسيونى و بسيارى از کالاهاى ديگر مورد استفاده قرار مى‌گيرد.کانال‌هاى خريد خانگى شکل ديگرى از بازاريابى مستقيم با تلويزيون است. کانال خريد خانگي، برنامه‌هاى تلويزيونى يا کانال‌هاى ويژه و کاملى هستند که به فروش کالا و خدمات اختصاص يافته‌اند.
  خريد الکترونيکى
شکل اصلى خريد الکترونيکي، ويدئوتکس (Videotex) است. ويدئوتکس خود يک سيستم دوطرفه است که با کابل يا خطوط تلفني، مصرف‌کننده را با بانک‌هاى اطلاعاتى کامپيوتر فروشنده مرتبط مى‌سازد. خدمات ويدئوتکس، شامل يک کاتالوگ کامپيوترى درباره کالاهايى است که توسط توليدکنندگان، خرده‌فروشان، بانک‌ها، مؤسسات مسافرتى و سايرين عرضه مى‌شود. در اين سيستم مصرف‌کنندگان از يک دستگاه تلويزيون معمولى همراه با يک صفحه کليد مخصوص که با يک کابل دو طرفه به سيستم متصل شده است استفاده مى‌کنند. يا اين‌که آنها براى اين منظور از يک تلفن و يک کامپيوتر خانگى استفاده مى‌کنند.
  فروش مستقيم
فروش خانه‌به‌خانه که يکصد سال پيش با دوره‌گردى آغاز شد، هم‌اکنون به يک صنعت عظيم تبديل شده است. در حال حاضر بيش از ۶۰۰ شرکت در آمريکا محصولات خود را در منازل، ادارات يا از طريق مهمانى‌هاى فروش خانگى مى‌فروشند.
از مزاياى فروش خانه به خانه، راحتى آن براى مصرف‌کننده است. در اين گونه معاملات، به مصرف‌کننده توجهى خاص مبذول مى‌شود. تنها عيب اين روش، هزينه‌هاى زياد استخدام، آموزش، حقوق و مزايا و ترغيب فروشندگان است.
  فروش اتوماتيک
فروش اتوماتيک پديده جديدى نيست. مصريان ۲۱۵ سال قبل از ميلاد مسيح آب مقدس را با وسايلى که با سکه کار مى‌کرد به‌دست مى‌آوردند. اين روش فروش پس از جنگ جهانى دوم رونق دوباره يافت. امروزه با بهره‌گيرى از تکنولوژى عصر فضا و کامپيوتر، طيف گسترده‌اى از کالاهاى راحتى نظير سيگار، نوشيدنى‌هاى مختلف، شکلات، روزنامه، مواد غذايي، انواع خوراکى‌هاى سرپايي، جوراب، لوازم آرايش، کتب جلد کاغذي، تى‌شرت، بيمه‌نامه، پيتزا، نوار ويدئويى و ويدئوکاست و حتى واکس کفش و کِرم ماهى‌گيري، به‌طور اتوماتيک به فروش‌ مى‌رسند. ماشين‌هاى فروش اتوماتيک تقريباً در همه جا گذاشته مى‌شوند. کارخانجات، ادارات، سالن‌هاى انتظار، فروشگاه‌هاى خرده‌فروشي، پمپ بنزين، فرودگاه و پايانه‌هاى قطار و اتوبوس از جمله مکان‌هايى است که در آنها ماشين‌هاى فروش اتوماتيک يافت مى‌شوند. ماشين‌هاى تحويل‌دارى اتوماتيک، امور بانکى مربوط به حساب جاري، پس‌انداز، برداشت و خدمات نقل و انتقال وجه را براى مشتريان بانک انجام مى‌دهند.


همچنین مشاهده کنید