پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سطح خدمات


کالاها از نظر خدمات مورد نياز با هم فرق مى‌کنند. مشتريان نيز از نظر اهميتى که براى خدمات قائل مى‌شوند، با هم تفاوت دارند. سه سطح خدمات، شامل سلف‌سرويس، خدمات محدود و خدمات کامل، همراه با خرده‌فروشانى که اين گونه خدمات را ارائه مى‌دهند، بايد مورد بررسى قرار گيرد.
  سلف‌سرويس
در سلف‌سرويس مشتريان براى صرفه‌جويي، خود با رغبت، وظيفه جستجو، مقايسه و انتخاب را برعهده مى‌گيرند. امروزه، سلف‌سرويس، پايه و اساس تمام فعاليت‌هاى تخفيف‌دار محسوب مى‌شود. شيوهٔ فروش سلف‌سرويسى در سوپرمارکت‌ها، براى فروش کالاهاى راحتى و در نمايشگاه‌هاى فروش با کاتالوگ براى فروش کالاهاى با مارک‌هاى ملى و همچنين کالاهاى مصرفى داراى گردش سريع مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
  خدمات محدود
اين فروشگاه‌ها، در امر فروش به مشتريان خود، تا اندازه‌اى کمک مى‌کنند، زيرا کالاهايى که براى فروش عرضه مى‌کنند نسبتاً زياد است و به همين دليل، مشتريان به اطلاعات بيشترى نياز دارند. اين فروشگا‌ه‌ها معمولاً خدمات اعتبارى و امکان مرجوع کردن کالا را نيز براى مشتريان فراهم مى‌کنند. خدماتى که به‌ندرت توسط ساير فروشگاه‌ها ارائه مى‌شوند. هزينه‌هاى عملياتى زياد از حد اين فروشگاه‌ها باعث افزايش قيمت فروش آنها مى‌شود.
  خدمات کامل
خرده‌فروشان با خدمات کامل، خرده‌فروشانى هستند نظير فروشگاه‌هاى اختصاصى و فروشگاه‌هاى بزرگ درجه يک. در اين گونه فروشگاه‌ها، در تمام مراحل فرآيند خريد، فروشندگان به مشتريان کمک مى‌کنند. فروشگاه‌هاى با خدمات کامل، معمولاً کالاهاى اختصاصى و کالاهايى را در اختيار دارند که مشتريان غالباً مى‌خواهند دربارهٔ آنها اطلاعات بيشترى کسب کنند، کالاهايى مانند دوربين عکاسي، جواهرآلات و انواع پوشاک گران‌قيمت. اين فروشگاه‌ها براى مرجوع کردن کالا، اختيارات بيشترى به مشتريان مى‌دهند. تسهيلات اعتبارى مختلف، حمل و تحويل مجاني، انجام خدمات تعميراتى و سرويس در منزل و ايجاد رستوران و قهوه‌خانه در فروشگاه از جمله خدمات اضافى ديگرى است که اين فروشگاه‌ها در اختيار مشتريان خود قرار مى‌دهند. اين خدمات اضافي، معمولاً هزينه‌هاى عملياتى اين فروشگاه‌ها را افزايش مى‌دهند که اين هزينه‌ها نهايتاً از طريق قيمت فروش به مشتريان تحميل مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید