جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیست دربندسر، تهران


   پيست خور، كرج
اين پيست که در جادهٔ کرج - چالوس قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دريا ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است؛ داراى يک تله اسکى بشقابى است که فعاليت آن هنوز به طور رسمى آغاز نشده است و زير نظر سازمان ايرانگردى و جهانگردى اداره مى‌شود.
  پيست دربندسر، تهران
اين پيست در ۵۶ کيلومترى شمال شرقى تهران است و امکانات آن عبارت‌‌اند از : آموزشگاه اسکى، پيست کوچک آموزشى و دو تله‌اسکى آموزشى مخصوص مربيان و دو تله‌اسکى آموزشى پيست همگانى و يک تله سى‌يژ. زمان مناسب براى اسکى از آذر تا پايان فروردين و اوايل ارديبهشت است.
  پيست ديزين، تهران
اين پيست در جادهٔ چالوس در حدود ۶۰ کيلومترى تهران قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دريا ۳۸۰۰ متر است. داراى ۲۳ بالابر و مسير اسکى، سه تله‌‌کابين، دو تله سى‌يژ، هفت تله اسکى و بالابرهاى دوچرخه است. از امکانات آموزشى و زمين‌هاى تنيس، واليبال، زمين بازى کودکان، پيست اسکى روى چمن نيز برخوردار است و بلندى‌هايى براى کوه‌نوردى و راه‌پيمايى و اسب‌سوراى دارد. هم‌‌چنين داراى مسيرهايى براى دوچرخه‌سوارى و شش رستوران است. اين پيست زير نظر سازمان ايرانگردى و جهانگردى اداره مى‌شود.
  پيست شمشك، تهران
اين پيست در ۵۸ کيلومترى شمال شرق تهران قرار دارد و ۳۶۰۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. طول پيست ۳۰۰۰ متر و زمان مناسب براى اسکى در آن، اوايل دى تا پايان ارديبهشت ماه است.
پيست شمشک، پيش‌تر داراى دو هتل براى اقامت اسکى‌بازان بود که اينک به خوابگاه تبديل شده‌اند.
   پيست‌هاى اسكى، استان مركزى
ارتفاعات پلنگ در و گردنه پاکل شازند محل پيست اسکى و تنها تأسيسات تفريحى زمستانى استان مرکزى هستند که تا اراک ۴۵ کيلومتر و تا شازند ۲۵ کيلومتر فاصله دارند. زمستان‌هاى سرد منطقه و ريزش برف فراوان در سربند، امکان مناسبى را براى ايجاد تأسيسات مربوط به تفريحات زمستانى فراهم آورده است. ارتفاعات مسير پاکل به قائيدان و هندو براى استقرار تجهيزات ورزش‌هاى زمستانى در فضاهاى کاملاً مناسب قرار دارند. اداره کل تربيت بدنى استان مرکزى با همکارى اداره تربيت بدنى شهرستان سربند، پيست اسکى نسبتاً مجهز و مهمانسرايى هم براى استراحت و پذيرايى و بيتوته ايجاد کرده است که در دسترس مراجعه‌کنندگان به پيست اسکى قرار مى‌گيرد. ارتفاعات کوه سفيدخانى در ۱۵ کيلومترى شهر اراک نيز به عنوان يک ناحيه تفرجگاهى زمستانى ارزيابى شده است.
   پيست‌هاى اسكى، استان همدان
در سطح استان همدان فقط يک پيست اسکى وجود دارد. اين پيست در ۱۵ کيلومترى جنوب شهر همدان و در ارتفاعات دامنهٔ کوه الوند در منطقه‌اى به نام تاريک‌دره واقع شده است. راه دسترسى به آن از محل تاريخى گنج‌‌نامه مى‌گذرد.
طول پيست ۴ کيلومتر و شيب آن در حدود ۲۵ درصد است و در ماه‌هاى دى، بهمن، اسفند، فروردين و ارديبهشت قابل استفاده است. در حال حاضر حدود ۲ کيلومتر از مسير پيست به وسيلهٔ بالابر قابل صعود است. اين پيست دو دستگاه تلسى مخصوص بزرگسالان و يک دستگاه مخصوص کودکان دارد. يک پناهگاه و مهمان‌سراى جديد‌التأسيس سه طبقه نيز دارد که زيربناى آن ۵۵۰ مترمربع است. يک طبقهٔ آن خوابگاه، يک طبقهٔ‌ديگر رستوران خواهران و طبقهٔ سوم رستوران برادران است. قسمت‌هاى ديگر اين مجموعه را ساختمان سرپرستى، ساختمان ادارى، مدرسهٔ اسکى و تأسيسات مربوط به برق اضطرارى تشکيل مى‌دهد.
در حال حاضر حدود ۰۰۰‚۱۲ نفر در فصول برفى براى ورزش اسکى و ساير ورزش‌هاى زمستانى از اين پيست استفاده مى‌کنند. طبيعى است که از بالابرهاى پيست در تابستان نيز به منظور ورزش‌هاى کوهستانى مى‌توان استفاده کرد.
   پيست‌هاى اسكى، استان تهران
بلندى‌هاى شمالى شهر تهران داراى زمستان‌هاى سرد کوهستانى و تابستان‌هاى معتدل و خنک است. از همين‌رو، در فصل‌هاى مختلف سال، علاقه‌مندان به ورزش‌هاى گوناگون مى‌توانند ورزش مورد علاقهٔ خود را مانند اسکى و کوهنوردى در اين بلندى‌ها انجام دهند.
اين مناطق در فصل زمستان که زير پوشش برف قرار مى‌گيرند، جايى مناسب براى ورزش زمستانى اسکى هستند. برف‌گيرى اين مناطق به حدى است که مى‌توان تا پايان فروردين‌ماه در آن اسکى کرد. در گوشه‌هايى از اين منطقه، پيست‌هاى خصوصى نيز داير است که امکاناتى مانند تله‌کابين، تله‌سى‌يژ و تله‌اسکى بشقابى دارند: پيست دربندسر، ديزين، آب‌‌على، شمشک، توچال و خور از جملهٔ‌ اين پيست‌ها هستند.
   دوچرخه‌سوارى، استان چهارمحال وبختيارى
امکانات جاده‌اى و مسيرهاى زيبا و نه چندان شلوغ، همراه با آب و هواى مناسب، قابليت انجام تمرينات و مسابقات دوچرخه‌سوارى را در منطقه فراهم کرده است. از اين نظر مى‌توان به مسيرهاى زير اشاره کرد:
- مسير شهر کرد - چلگرد که به علت داشتن شيب مناسب، فضاى طبيعى زيبا و دل‌انگيز، ‌ فاصلهٔ کافى و روکش خوب جاده‌اى مى‌‌تواند مورد استفاده در ورزش دوچرخه‌سوارى قرار گيرد.
- مسير بروجن - لردگان - سرخون که تقريباً ضمن آنکه مزاياى جادهٔ‌ شهر کرد - چلگرد را دارد، گاهاً از ميان جنگل‌هاى نسبتاً انبوه عبور مى‌کند و زيبايى و جاذبهٔ خاصى دارد.
- مسير چلگرد - بازفت که يکى از جاده‌هاى مناسب براى ورزش دوچرخه‌سوارى است. به ويژه آنکه گردنهٔ چرى با همهٔ زيبايى و اهميت در مسير اين جاده قرار دارد.
   محدود‌ه‌هاى اسب‌سوارى و چوگان، استان چهارمحال وبختيارى
در گذشته‌‌هاى نه چندان دور مردم ايران اسب‌سوارى و چوگان بازى را دوست داشتند و به تمرينات و مسابقات آن‌ها مى‌پرداختند، چنانکه در منطقهٔ‌ مورد مطالعه نيز اسب‌سوارى سنت ديرينه‌اى دارد که با زندگى مردم درآميخته است.
دشت‌ها و مرغزارهايى که در اطراف محدوده‌هاى تالابى و دامنه‌هاى سرسبز کوه‌ها گسترده‌اند، فضاى مناسب چنين ورزش‌هايى را فراهم مى‌آورند. مرغزارهاى اطراف تالاب‌هاى گندمان، چغاخور، سولگان، آلونى و حواشى درياچه‌‌هاى فصلى جوانمريد و لاغرک از جملهٔ‌ اين فضاها هستند که مى‌‌توانند مورد استفادهٔ تمرينات و مسابقات اسب‌سوارى و چوگان قرار گيرند. علاوه بر اطراف و حواشى تالاب‌ها و درياچه‌هاى فصلى، دامنه‌هاى نسبتاً هموار کوه‌هايى مانند کوه‌هاى مشرف به امام‌زاده حمزه‌على و دشت فلارد نيز مورد استفاده قرار مى‌‌گيرند.
   محدوده‌هاى قايقرانى و ورزش‌هاى آبى، استان چهارمحال وبختيارى
حضور دائمى آب‌هاى خروشان رودخانه‌‌هاى کارون، زاينده‌رود و ده‌ها رودخانهٔ ديگر از يک سو و چشمه‌سارها و تالاب‌ها و درياچه‌هاى فصلى از سوى ديگر زمينه‌هاى مساعدى را براى ورزش‌هاى‌ آبى فراهم مى‌آورند. به اين مجموعه، امکانات قابل توجه پشت سدها از قبيل سولگان، چغاخور و کوهرنگ را هم بايد اضافه کرد که امکانات قابل ملاحظه‌اى براى استقرار تأسيسات ورزش‌هاى آبى پديد مى‌آورند.
هواى مناسب، آب خنک و آرام، آفتاب گرم و دسترسى‌هاى مناسب امکان جاذبه‌هاى ورزش‌هاى آبى را به طور چشمگيرى افزايش مى‌دهند. در اکثر مسيرهاى رود کارون امکانات مربوط به انواع ورزش‌هاى آبى وجود دارد. پشت سدها، درياچه‌هاى دائمى و فصلى امکانات بالقوه مساعدى را براى امر قايقرانى و قايق سوارى به وجود آورده‌اند که همراه آن مى‌‌توان به ورزش هيجان‌‌انگيز اسکى روى آب نيز پرداخت. امکانات مربوط به ورزش شنا در همهٔ نقاط منطقه پخش است که با فراهم آوردن تأسيسات و تجهيزات مربوطه، دامنهٔ آن را مى‌‌توان در اکثر کانون‌هاى آب‌‌خيز و آب‌دار گسترش داد. ورودى هر چشمه‌اى را مى‌‌توان به استخر شنا تبديل کرد و گودى هر آبى را به امر قايقرانى و قايق‌‌سوارى اختصاص داد.
علاوه بر مزاياى فوق‌‌الذکر، بهره‌گيرى از آبزيان رودها و چشمه‌ها و پشت سدها ماهيگيرى ورزشى و تفريحى را ميسر مى‌سازد که خود به تنهايى جاذبه‌اى خاص دارد.


همچنین مشاهده کنید