سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

زیستگاه حسن دره‌سی، مشگین شهر


   حيات‌وحش و مناطق حفاظت شده، استان اصفهان
استان اصفهان به علت استقرار در فلات مرکزى ايران با تنوع آب و هوا و توپوگرافيِ ويژه و نيز هم‌جوارى با زاينده‌رود، ‌ از تنوع گياهى و جانورى مناسبى برخوردار است و در نتيجه، موقعيت خاصى براى صيد ماهى و شکار حيوانات و پرندگان دارد. صيد ماهى در زاينده‌رود از پل مارنان در شهر اصفهان به طرف سرچشمه امکان‌پذير است. از انواع مهم ماهى‌هاى زاينده‌رود مى‌توان به زردپر، کپور، انواع سياه‌ماهى، قزل‌آلاى خالدار و رنگين‌کمان اشاره کرد. زمان مناسب براى صيد ماهى از اول تيرماه تا اسفندماه است که با قلاب و تور انجام مى‌گيرد. شکار حيواناتى از قبيل قوچ، ميش، کل، بز و آهو نيز از ۱۵ مهر تا پايان بهمن‌ماه با پروانه و به وسيلهٔ تفنگ‌هاى شکارى انجام مى‌گيرد. گراز در محل بيشه‌زارهاى فريدن، ميمه، چهار محال و بختيارى توسط اقليت‌هاى ارمنى ساکن در استان اصفهان شکار مى‌شود.
انواع پرندگان شامل : انواع مرغابى، چنگو (بط)، غار، کبک، تيهو، باقرقره و ... است که به غير از اوايل فروردين تا اول شهريورماه در بقيهٔ ماه‌هاى سال، شکار آن‌ها در بعضى روزهاى هفته با پروانه و با تفنگ ساچمه‌زنى آزاد است.
مناطق حفاظت‌شدهٔ حيات‌وحش استان به شرح زير است :
- منطقهٔ‌ قمشلو که در غرب اصفهان واقع شده و ۰۰۰‚۳۷ هکتار مساحت دارد و منطقه‌اى کوهستانى با اقليمى سرد و خشک است. اين منطقه در زمان قاجار شکارگاه شاه‌زادگان و ظل‌السلطان بود و آثارى نيز از آن دوره در اين منطقه باقى مانده است. اين ناحيه شامل دو قسمت است :‌ يکى پناهگاه حيات‌وحش و ديگرى منطقهٔ ممنوع‌التعليف. حيوانات آن شامل قوچ و ميش ارمنى، کل، بز و آهو در ارتفاعات است. از پرندگان اين ناحيه مى‌‌توان به کبک، تيهو، بلدرچين، هوبره، کرکس، لاش‌خور و ... اشاره کرد.
- منطقهٔ ‌موته که بين شهرستان‌هاى کاشان، لنجان، محلات، گلپايگان، خوانسار و ميمه قرار دارد و مساحت آن ۰۰۰‚۲۲۰ هکتار است. حفاظت اين منطقه عمدتاً به منظور حمايت از آهو است و گاهى‌اوقات گلهٔ آهوان در جاده‌هاى اصلى نيز مشاهده مى‌شوند.
- منطقهٔ‌ کلاه‌قاضى که در جنوب اصفهان و تقريباً در ۲۶ کيلومترى شهر واقع شده است. اين منطقه از جانب شرق تحت تأثير کوير و از جانب غرب تحت تأثير رشته‌کوه‌هاى زاگرس است. پستانداران اين پناهگاه عبارت‌اند از: کل يا بز کوهى، قوچ و ميش، آهو يا غزال ايرانى، پلنگ، خرگوش وحشى، گرگ، کفتار، شغال، گربه شنى، روباه و غيره. عمده‌ترين پرندگان آن نيز شامل : کبک، تيهو، گنجشک معمولى، خانوادهٔ کبوترها، جغد کوچک، خانوادهٔ عقاب‌ها، بالابان، شاهين، کلاغ سياه، خانوادهٔ‌ هدهد، و خزندگان منطقه مشتمل بر : افعى شاخ‌دار ايرانى و مار جعفرى است.
   دهستان قم‌رود (استان قم)، ورامين
پارک ملى و منطقهٔ‌ حفاظت‌ شدهٔ کوير با وجود وسعت زياد فاقد راه‌هاى کافى و مناسب است و تنها يک راه اصلى دارد که از طريق جاده‌اى آسفالته از تهران به ورامين و پيشوا (امام‌زاده جعفر) مى‌رسد، سپس از طريق يک راه شوسه در کنارهٔ راه‌آهن، از ايستگاه راه‌آهن پيشوا تا يک کيلومترى ايستگاه راه‌آهن اَبَردژ ادامه مى‌‌يابد.
از منطقهٔ اَبَردژ جادهٔ‌ شنى نسبتاً خوبى پس از گذشتن از راه‌آهن و روستاهاى قلعه بلند، عسگرآباد و حصار گلى، به مبارکه مى‌رسد، آن‌‌گاه وارد منطقه مى‌شود و تا کاروان‌سراى شاه‌‌عباس (قصر بهرام) ادامه مى‌يابد.
به جز اين راه، راه‌هاى ديگرى نيز وجود دارد که از مسيرهاى مختلف وارد منطقه مى‌شود که مهم‌ترين آن‌ها عبارت‌اند از:
راه‌بند على‌خان، راه سياه پرده، راه مسيله، راه مرنجاب، راه ابوزيد آباد و راه کهک. راه‌هاى کويرى ديگرى نيز وجود دارند که در گذشته بر اثر رفت و آمد با کاروان و موتورسيکلت و احتمالاً جيپ به وجود آمده و هموار شده‌اند. استفاده از اين راه‌ها نياز به راهنما دارد. مهم‌ترين آن‌ها راه مهاباد، راه زواره، راه شهر آشوب و راه انارک است.
همهٔ اين راه‌ها از طريق شمال، شمال غرب، غرب، جنوب غرب، ‌ جنوب و جنوب شرقى وارد منطقهٔ پارک مى‌شوند. شرق پارک متصل به دشت کوير است و هيچ راه شناخته‌شده‌اى در اين سمت وجود ندارد.
پارک ملى و منطقهٔ‌ حفاظت ‌شدهٔ کوير، مجموعه‌اى است از دشت‌‌ها که کوه‌هاى کم ارتفاع آن‌ها را از هم جدا کرده‌اند. در اين منطقه، چشم‌اندازهاى طبيعى از قبيل کوه‌‌ها، تپه‌ماهورها، دشت‌ها، شورها و دق‌ها ديده مى‌شود که هر يک به نوبهٔ‌ خود زيست‌گاهى مناسب براى وحوش منطقه است. مهم‌ترين اين عوارض طبيعى عبارت‌اند از:
- کوه‌ها:
که سياه‌کوه، نخجير، سفيد آب، دوازده امام، چخماقيه، عربيه، کافرکوه و ... را تشکيل مى‌دهد.
- دشت‌ها:
هموارى‌هاى نسار سياه‌کوه، سينهٔ شکرآب، سياه پرده، مسيله، باغوى زاغ‌آب، باغوى شاه‌نشين و سينهٔ کافر کوه معروف‌ترين دشت اين حوضچه‌اند.
- ريگ‌ها:
که ريگ چاه قرقره، ريگ ميش سمت، ريگ على کرمانى، ريگ طلحه، ريگ بلند و ريگ‌جن است و در شرق پارک قرار دارد و دست‌رسى به آن‌ها بسيار مشکل است و شايد تعداد اندکى از مردم توانسته‌اند آن‌ها را از نزديک ببينند.
- دق‌ها:
که شامل زمين‌هاى رُسى است و انتهاى مسيله را تشکيل مى‌دهند. اين زمين‌ها پس از تبخير آب هموار و صاف مى‌شود و شکاف‌ها و ترک‌هايى در آن ايجاد مى‌شود؛ دق‌هاى معروف اين منطقه عبارت‌اند از :
دق کشکولى، دق پره‌زرد، دق سرخ، دق دم‌ دزدان، دق على، دق پلويى و دق حج محب علي.
- معادن:
شامل معدن باريت نره خرکو، معدن استرونسيم نخجير، سرب نخجير، سرب‌ گدار سبز، سرب شکرآب، سرب چخماقيه و معدن زاج چهل گدار هستند. بهره‌بردارى از اين معادن مغاير با قوانين و هدف‌هاى پارک وحوش است. زيرا رفت و آمد کاميون ها، صداى انفجار و مته‌هاى کوه‌برى آرامش منطقه را به هم مى‌زند و موجب تهديد حيات وحش مى‌شود.
- چشمه‌‌ها:
شامل چشمه‌هاى نسار سياه‌ کوه، کوه نخجير، کوه سفيدآب و کوه دوازده امام است و معروف‌ترين آن‌ها چشمهٔ شاهى سياه ‌کوه است؛ به جز اين چشمه، متجاوز از ۱۵ چشمهٔ ديگر نيز شناسايى شده‌اند.
علاوه بر چشمه‌ها، تعداد زيادى چاه در منطقه وجود دارد. بيش‌تر اين چاه‌ها نتيجه زحمات دام‌دارانى است که در اين منطقه به دام‌‌دارى اشتغال داشتند. آب برخى از چاه‌ها شيرين و يا نسبتاً شيرين است. بر روى برخى از اين چاه‌‌ها تلمبه‌هاى بادى نصب گرديده است.
- پوشش گياهى :
ناحيهٔ پارک کوير اگرچه در منطقهٔ‌ خشک و داخل دشت کوير قرار گرفته است، ولى به علت قرق بودن چند ساله از پوششى نسبتاً خوب برخوردار شده است.
اين پارک علاوه بر داشتن مجموعهٔ گياهى بيابانى و نيمه بيابانى در برخى از مناطق آن، جوامع گياهى خاک‌هاى شور نيز دارد و در بخش‌هاى کوهستانى نيز داراى جوامع گياهى استپى است. به طور کلى گياهان آن به دو قسمت گرزوفيت‌ها (خشکى پسندها) و هالوفيت‌ها (شورپسندها) تقسيم مى‌شوند. مهم‌ترين گياهان شناخته شده در منطقه عبارت است از : شکر تيغال، شور، اشنان، تاغ، گرگ تيغ، سورا، گز، قيچ، اسپند، گون و اسکنبيل.
- حيات وحش:
پارک ملى به علت داشتن فضاى مناسب زيست، براى بسيارى از وحوش زيست‌گاه مطلوبى به حساب مى‌آيد. در منطقهٔ‌ پارک در دههٔ ۵۰-۱۳۴۰ به علت محافظت شديد محيط زيست، جمعيت وحوش افزايش يافت و از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۲ به علت شکار بى‌رويه، تعداد بسيارى از وحوش تقليل يافت و مى‌رفت که گونه‌هايى از آن‌ها به کلى منقرض گردد. خوشبختانه در سال‌هاى اخير با تلاش مأموران پاسگاه‌هاى شکاربانى مجدداً برخى از گونه‌هاى وحش تجديد حيات يافته‌اند.
از مشهورترين جانوران پستان‌دار منطقه مى‌توان گورخر را نام برد. اين حيوات تحت طبقه‌بندى يکى از پنج گونهٔ‌ گورخر آسيايى قرار دارد و احتمالاً مشهورترين آن‌هاست. اين جانور در گذشته به تعداد زيادى در منطقه وجود داشت که در حال حاضر از بين رفته و يا کوچ کرده‌اند.
ديگر جانوران پستان‌دار پارک عبارت‌اند از : قوچ و ميش، کل و بز، يوزپلنگ، قره‌کل، جبير، آهو (غزال ايرانى)، گربه شنى، کفتار، گرگ، شغال، روباه شنى، روباه معمولى، خرگوش، جوجه تيغى و سمور سنگي.
در پارک ملى به علت وجود کوه‌ها، صحراى خشک، پوشش استپى، دشت‌ها و تالاب‌ها، پرندگان بومى و مهاجر نيز وجود دارند که مهم‌ترين آن‌ها حواصيل، فلامينگو، غار، اردک و عقاب (از انواع مختلف)، قرقاول، درنا، ميش مرغِ‌‌سانان ‌‌(ميش مرغ هوبره، بوقلمون وحشى و زنگوله بال) و ديگر پرندگان هستند.
   زيستگاه آقابابا، مشگين شهر
در ۸۳ کيلومترى شمال‌شرق مشگين‌شهر، در کوه‌هاى آقابابا واقع شده است و ۷۰ کيلومترمربع وسعت و ۱۲۰۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. اين منطقه محل زيست وحوشى مانند کل و بز، گرگ، خرگوش، خوک و کبک است.
   زيستگاه ارباب كندى، مشگين شهر
اين زيستگاه در ۴۲ کيلومترى شمال‌شرق مشگين‌شهر و ۵۵ کيلومترى شمال‌غرب اردبيل واقع شده است. ۷۰ کيلومترمربع وسعت دارد و در ارتفاع ۱۵۰۰ مترى از سطح دريا قرار گرفته است. کل و بز، خوک، ‌ گرگ، روباه، خرگوش، کبک و مرغابى از جمله وحوشى هستند که اين منطقه را مأمن زيست خود ساخته‌اند.
   زيستگاه تبنق، مشگين شهر
اين زيستگاه در شمال‌غرب مشگين‌شهر واقع شده است و ۱۸ کيلومتر با آن فاصله دارد. در حدود ۷۰ کيلومترمربع مساحت دارد و محل زيست کل و بز، خوک، ‌ خرگوش، ‌ گرگ و کبک است. اين منطقه در ارتفاع ۱۸۰۰ مترى از سطح دريا قرار گرفته است.
  زيستگاه حاجيلو، مشگين شهر
اين زيستگاه در ۲۲ کيلومترى شمال مشگين‌شهر در کوه‌هاى حاجيلو واقع شده است. داراى ۷۰ کيلومترمربع وسعت و ارتفاعى حدود ۱۹۰۰ متر از سطح دريا است و حيواناتى مانند: کل و بز، خوک، گرگ، خرگوش، ‌ روباه و کبک اين منطقه را به عنوان محل زيست خود برگزيده‌اند.
  زيستگاه حسن دره‌سى، مشگين شهر
اين زيستگاه در حدود ۶۰ کيلومترمربع وسعت دارد و در کوه‌هاى زيوه در ارتفاع ۱۷۰۰ مترى از سطح دريا واقع شده است. موقعيت مکانى اين زيستگاه، ‌ ۸۰ کيلومترى شمال‌شرق مشگين‌شهر است و حيواناتى مانند: کل و بز، خوک، خرگوش، ‌ گرگ، ‌ روباه و کبک در آن زندگى مى‌کنند.
  زيستگاه خروسلو، مشگين شهر
در ۹۵ کيلومترى شمال‌شرق مشگين‌شهر کوه‌هاى خروسلو واقع شده است که محل زيست انواع وحوش مانند آهو، کل و بز، گرگ، روباه، خرگوش، ‌ باقرقره و هوبره است.
اين منطقه از سمت شمال به دشت مغان، از جنوب به قريه تکه‌کندى و قشلاق‌هاى بهمن، از غرب به جاده پارس‌آباد و از شرق به رودخانه قورى‌چاى محدود است و ۱۲۰ کيلومترمربع وسعت و ۱۲۰۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد.
  زيستگاه سروان دره‌سى، مشگين شهر
زيستگاه سروان دره‌سى به فاصله ۲۵ کيلومترى جنوب‌ شرقى مشگين‌شهر قرار گرفته است و در حدود ۱۰۵ کيلومترمربع است. در اين زيستگاه که ۲۰۰ متر از سطح دريا ارتفاع دارد، ‌ کل و بز، خرس قهوه‌اى، قوچ و ميش (در زمستان)، ‌ گرگ، خرگوش، روباه، کبک و کبک درى زندگى مى‌کنند.
  زيستگاه شيروان دره‌سى، مشگين شهر
«شيروان دره‌سي» زيستگاهى است که در ۲۰ کيلومترى جنوب شرق مشگين‌شهر قرار دارد. ارتفاع سطح آن ۲۲۰۰ متر و مساحت آن را ۷۵ کيلومترمربع برآورد کرده‌اند. اين زيستگاه، با ويژگى‌هاى خود هر بيننده را به حيرت وا مى‌دارد. زيستگاه «شيروان دره‌سي»، محل زندگى دائمى وحوش مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ و ميش ارمنى، خرگوش، کبک، کبک درى، قمرى، ‌ فاخته و شمارى از پرندگان مهاجر است.


همچنین مشاهده کنید