شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هور مزرعه، دزفول


  هور مزرعه، دزفول
هور مزرعه بين دو رودخانه دز و کرخه (در جنوب دزفول) قرار گرفته است و بخشى از آب رودخانه شاوور به آن مى‌ريزد. آب هور مزرعه در فعاليت‌هاى کشاورزى ساکنين محل (عشاير مزرعه و تنيس) نقش مهمى دارد و نوعى برنج محلى، معروف به برنج حويزه در حاشيه کمربندى اين هور کشت مى‌شود.
  هورالدورق، شادگان
هور نسبتاً وسيع دورق در محدودهٔ جنوب غربى خوزستان قرار گرفته است. رود جراحى پس از عبور از شادگان (فلاحيه) به آن مى‌ريزد. همچنين نفوذ آبهاى سطحى خليج‌ فارس باعث گسترس اين هور ساحلى گرديده است. منابع طبيعى آن از قبيل ماهى، طيور (پرندگان)، نى (قصب)، لويى (بردي) و نمک است. همچنين نوعى گياه رطوبت پسند معروف به چولان (کولان) در سطح وسيع آن مى‌رويد که مورد استفاده‌ حاشيه‌نشينان هور قرار مى‌گيرد.
  هورالعظيم، سوسنگرد، اهواز
هور‌العظيم بزرگترين هور خوزستان از آبهاى کرخه، دويرچ و قسمتى از آبهاى اروند رود تشکيل شده است. اين هور بزرگ که به طول يکصد کيلومتر و به عرض پانزده الى هفتاد و پنج کيلومتر، از طرف غرب بوسيله رودخانه دجله، از طرف شرق بوسيله جلگه صاف ايران محدود شده است و در خاک عراق از طرف جنوب تا کنار دجله و از شمال تا چند کيلومترى شهر عماره ادامه دارد و در خاک ايران شهرهاى بستان، سوسنگرد و هويزه کاملاً در کنار اين هور واقع شده‌‌اند.
هورالعظيم محصول آب اضافى رودخانه کرخه، دجله و دويرچ است، سراسر هور از نى پوشيده است. عمق آب در کناره‌هاى هور کم است ولى تدريجاً در وسط آن به چند متر مى‌رسد، اکثر طوايف در داخل اين هور مأمن بسيار امنى براى خود تهيه مى‌کنند که از به هم پيوستن نى‌ها ساخته مى‌شوند. اين طوايف اکثراً به پرورش گاوميش در هور و اطراف آن اشتغال دارند. حرکت در هور با راهنمايى اشخاص مطلع سهل و با قايق‌هاى مخصوص انجام مى‌گيرد.
   هورها، باتلاق‌ها، استان خوزستان
در استان خوزستان به علت ارتفاع پايين، در قسمتى از کرانه‌ها بوسيله دريا و در ساير نقاط به واسط جريان رودخانه‌ها، باتلاق‌هاى وسيعى به وجود آمده است، ‌ که به واسطه آب دائمى و زياد، به اسم هور معروف‌اند.


همچنین مشاهده کنید