جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سرو پانصد ساله، قم


  چنار تاريخى روستاى تختان، زرين‌آباد، آبدانان
بلندترين و قديمى‌ترين درخت چنار استان در روستاى تختان در حد فاصل ميمه زرين‌آباد به آبدانان در جادهٔ‌ ميانى واقع شده است. اين درخت چنار حدود ۵۰۰ سال عمر، ۵۰ متر ارتفاع و ۴ متر قطر دارد.
  سرو پانصد ساله، قم
در جنب مزار هادى گرگابى جمکران - در شش کيلومترى شرق قم - درخت سروى قرار دارد که به سرو هادى مهدى (پنج امام‌زاده) معروف است. درخت مزبور با ارتفاع نزديک به ۱۳ متر و قطر ۳ متر، عمرى تقريباً ۵۰۰ ساله دارد و نزد عامه مردم مورد احترام و توجه خاص است.
  درخت‌هاى كهنسال، استان خراسان
در شهرستان اسفراين درختان قديمى بسيارى وجود دارد که از جاذبه‌هاى ديدنى اسفراين به حساب مى‌آيند. اين درختان عبارت‌اند از:
- درخت سرو (ارس) که در شمال روستاى کشتان واقع شده است.
- درخت‌هاى چنار مسجد کشتان.
- درخت چنارى که در کنار مسجد خواجه‌ها و در محلهٔ قلعه‌نو واقع شده است.
- درخت‌هاى چنار روستاى رويين.
- باقى‌ماندهٔ تنهٔ درخت تنومند چنار مسجد على ابن ابيطالب در محلهٔ حزنيان.
   درختان مقدس، استان چهارمحال وبختيارى
در سطح استان چهارمحال و بختيارى درختان کهنسالى وجود دارند که مردم منطقه باديدهٔ احترام بدان‌ها مى‌نگرند و به نوعى با اعتقادات مذهبى آن‌ها در‌آميخته است. انواع مختلفى از اين درختان که سمبلى از گونه‌هاى جنگلى هستند، در نقاط مختلف استان پراکنده‌اند و گروهى از مردم منطقه تکه‌اى از لباس خود را پاره مى‌کنند و به آن مى‌آويزند و اعتقاد دارند که آرزوى آن‌ها برآورده خواهد شد. در صورت برآورده شدن نياز و حاجت نذرکننده، گوسفندى را در پاى آن ذبح و قربانى مى‌کنند. شگفتى اين درختان در قدمت و کهنسالى آن‌هاست.
تعدادى از اين نوع درختان و مکان آن‌ها عبارت‌اند از :
درخت گلابى در باباحيدر، درخت بلوط در اردل، درخت چنار در آليکوه (چشمهٔ مولا)، درخت سيب در سميرم (چشمهٔ ده کردوورک)، درخت نارون در طاقانک (باغ ارجن)، درخت بلوط در شهر کرد (گردنهٔ رخ)، درخت بلوط در ارجنگ، درخت بادام در نافچ.


همچنین مشاهده کنید