جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

كوه گدار كج اندر كج، دهستان قله‌عسگر، سیرجان


  كوه شاهزاده، دهستان بزنجان، بافت
اين کوه در دهستان بزنجان شهرستان بافت و در فاصلهٔ ۲۰ کيلومترى شمال شرقى آن واقع شده است. ارتفاع آن حدود ۳۶۵۰ متر است و جزء کوه‌هاى فرعى رشتهٔ لاله‌زار محسوب مى‌شود.
  كوه شب ليز، روستاى شب‌ليز، بويراحمد( ياسوج)
کوه شب ليز در فاصلهٔ ۷۰ کيلومترى شمال غربى ياسوج و در جنوب روستاى شب ليز قرار گرفته است. ارتفاع اين کوه از سطح دريا در حدود ۲۸۵۰ متر مى‌باشد.
اين کوه از جنوب شرقى به کوهستان کله دودون و از شمال به کوهستان چشمه ريزک متصل است و رودخانهٔ شب ليز نيز از آن سرچشمه مى‌‌گيرد.
  كوه شو (شب)، بندرلنگه
اين کوه در ۱۰۱ کيلومترى شمال شرقى بندر لنگه واقع شده است و ۳۶۸۱ متر از سطح دريا ارتفاع دارد و يکى از بلندترين کوه‌هاى جنوب ايران محسوب مى‌شود. رودخانهٔ شور از دامنهٔ شمالى اين کوه به طرف شرق جارى است.
  كوه شيخ معروف، روستاى ياينچوب
اين کوه در ۲۳ کيلومترى شمال غربى سنندج ، شمال غربى روستاى ياينچوب واقع شده و ۲۸۹۵ متر ارتفاع دارد. کوه شيخ معروف از شمال شرقى به کوه ملکه و از جنوب غربى به کوه توکلان متصل است و ادامه رشته کوه‌هاى زاگرس مى‌باشد.
  كوه فارغان هماك، بندر‌عباس
اين کوه در ۷۸ کيلومترى شمال شهرستان بندرعباس با ارتفاعى برابر با ۳۲۶۷ متر واقع شده است و وسعتى معادل ۱۱۰۰ کيلومتر مربع دارد.
  كوه قدمگاه، دهستان آب‌گرم، بم
اين کوه در ۳۸ کيلومترى جنوب غربى بم و در مجاورت دهستان آب گرم قرار دارد که موقعيت دقيق استقرار آن شرق روستاى دررود مى‌باشد. اين کوه از رشته‌کوه‌‌هاى جبال بارز محسوب مى‌شود و ۳۵۲۰ متر ارتفاع دارد.
  كوه كانى چرمه، روستاى ول، مريوان
اين کوه از ارتفاعات رشته کوه‌هاى زاگرس ميانى است که با ارتفاع ۲۸۴۰ متر در ۴۸ کيلومترى شمال شرقى مريوان و در شمال غربى روستاى ول واقع شده است و سرچشمهٔ اصلى رودخانه دول ده مى‌باشد.
  كوه كوچسار، دهستان ژاورود‌شرقى، سنندج
اين کوه با ارتفاع ۲۹۴۶ متر در ۳۰ کيلومترى جنوب غربى سنندج در محدوده دهستان ژاورود شرقى واقع شده است. روستاى زيباى شيان که چشم‌اندازهاى بديعى به ويژه در بهار و تابستان دارد ، در شرق اين کوه قرار گرفته است. رودخانه‌هاى دوپردان و چشم‌هشلى از همين کوه سرچشمه مى‌گيرند.
  كوه گدار كج اندر كج، دهستان قله‌عسگر، سيرجان
اين کوه از قله‌هاى فرعى کوه لاله‌زار است که در دهستان قله عسکر شهرستان سيرجان در کيلومتر ۱۰۵ آن واقع شده است. ارتفاع اين کوه حدود ۴۱۱۰ متر است و در جنوب شرقى روستاى دهنه زهردار استقرار يافته است.
  كوه گر، مرودشت
اين کوه در شمال شهرستان مرودشت قرار گرفته و ۳۱۰۹ متر ارتفاع دارد. جهت عمومى کوه‌هاى اين شهرستان نيز مطابق با جهت عمومى زاگرس (شمال غربى - جنوب شرقي) مى‌‌باشد.
  كوه گلچين، دهستان ماهانه، كرمان
در ۵۵ کيلومترى جنوب شرقى کرمان در دهستان ماهانه واقع شده و ۴۰۹۳ متر ارتفاع دارد. اين کوه سرچشمهٔ رود گزنو است و جزو رشته‌کوه‌هاى پلوار محسوب مى‌شود. دهستان کوک در دامنهٔ شرقى و ماهان در دامنهٔ غربى اين کوه قرار دارد.
  كوه گنو، بندر‌عباس
کوه گنو با ۲۳۴۷ متر ارتفاع ، در ۲۹ کيلومترى شمال غربى بندرعباس بين دهستان‌هاى فين ، سياهو و ايسين واقع شده است. اين کوه در مقايسه با آب و هواى گرم بندرعباس ، آب و هواى نسبتاً معتدل دارد و به همين مناسبت نيز از اهميت زيست‌محيطى و تفرجگاهى برخوردار است.
  كوه مسجد ميرزا، روستاى دوزخ‌دره، سنندج
اين کوه که از بلندترين کوه‌هاى شهرستان سنندج است در ۵۸ کيلومترى شمال غربى اين شهر و در شمال غربى روستاى دوزخ دره واقع شده و ۳۰۵۹ متر ارتفاع دارد.
رودخانه‌هاى هنگ لانه ، گول بيک ، چم قتاوه و قزل اوزن از اين کوه سرچشمه مى‌گيرند. اين کوه نيز دنباله رشته کوه‌هاى زاگرس است و از جنوب غربى به کوه سلطان اقزتو و از شمال شرقى به کوه کله درويش متصل مى‌شود.
  كوه ملاكاوو، روستاى على‌آباد، سنندج
از کوه‌هاى کوهستان زاگرس است که با ۲۸۲۰ متر ارتفاع در ۳۷ کيلومترى شمال غربى سنندج و در شرق روستاى على‌آباد واقع شده است. کوه سنگ رخناوى در شمال اين کوه قرار دارد.
  كوه ملك سياه، زاهدان
اين کوه در حقيقت آتشفشانى خاموش است که ۱۶۴۲ متر از سطح دريا ارتفاع دارد و در کنارهٔ راه زاهدان - زابل واقع شده است. اين کوه نقطهٔ مرزى مشترک بين ايران و پاکستان و افغانستان است.
  كوه ميانه، روستاى ميانه، مريوان
اين کوه يکى از بلندترين ارتفاعات شهرستان مريوان است که در ۳۳ کيلومترى جنوب شرقى مريوان و در غرب روستاى ميانه واقع شده و ۲۹۵۰ متر ارتفاع دارد. کوه سنگ سور از طرف شمال به آن متصل است.
  كوه ميمند، روستاى ميمند، بويراحمد( ياسوج)
کوه جنگلى ميمند در فاصلهٔ ۶۶ کيلومترى شمال غربى ياسوج و در شمال روستاى ميمند واقع شده است. ارتفاع اين کوه حدود ۲۸۵۰ متر است و چشم‌اندازهايى زيبا دارد.
  كوه نيل، روستاى آب‌ماهي، كهكيلويه(دهدشت)
اين کوه در فاصلهٔ ۳۰ کيلومترى شمال شرقى دهدشت و شرق روستاى آب ماهى شهرستان کهگيلويه قرار گرفته است. ارتفاع اين کوه در حدود ۳۴۱۵ متر و سرچشمهٔ رودخانه‌‌هاى تغار ، آب اسبکى ، ‌ مارون و لوداب مى‌باشد. اين کوه از درهٔ رودخانهٔ ماران واقع در شرق روستاى اندرون شروع شده و تا راه روستايى دهدشت به لوداب از شمال غربى به سوى جنوب شرقى به طول ۴۳ کيلومتر و با عرض بين ۱۰ تا ۱۵ کيلومتر کشيده شده و دامنه‌هاى آن را جنگل‌هاى بلوط پوشانيده است.
ساير کوه‌هاى استان کهگيلويه و بويراحمد عبارتند از:
پازنان ، پر اشکفت ، پشه دون ، پنبه ، دو بند ، دو پشته ، دو رشک ، دو گوش ، گل گيلک ، مهتو ، نخجير جوکار ، آب گل ، آبگرم کوه ، پر آب گندى ، خربل ، کنار ، کهى ، گچ ، گچ هوس ، ‌ گرينگه ، مرين ، ميشو ، تل محفظ ، اشکر ، سفيد ، سياه ، سياه کوه ، گوراب ، کلمه ، نومبول و ... که هر يک از آنها در فصل بهار و تابستان سرسبز و زيبا و در فصل زمستان کوهستانى پر برف و مساعد ورزش‌هاى کوهستانى است. از آنجايى که تعداد زيادى از روزهاى آفتابى در زمستان‌هاى اين استان شرايط مناسبى را براى بهره‌‌بردارى از ورزش‌هاى کوهستانى به ويژه کوهنوردى و اسکى فراهم مى‌آورد ، لذا قابليت توسعه اين گونه ورزش‌ها چشمگير و قابل توجه است.
  كوه هامى، روستاى كهريز، كهكيلويه (دهدشت)
کوه هامى در فاصلهٔ ۱۸ کيلومترى شمال شرقى دوگنبدان و در شرق روستاى کهريز واقع شده است. ارتفاع اين کوه حدود ۳۱۷۲ متر است. آب ديل و رودخانه‌هاى شاه بهرام و روباشتى و آب ريگون از اين کوه سرچشمه مى‌گيرند. اين کوه از درهٔ رودخانهٔ خيرآباد واقع در شمال روستاى نازمکان شروع شده و رو به سوى جنوب شرقى تا راه اتومبيل‌روى نورآباد به دو گنبدان ادامه مى‌‌يابد. اين کوه از شمال غربى تا جنوب شرقى به طول ۵۴ کيلومتر کشيده شده است.
  كوه هجال، بويراحمد(ياسوج)
کوه هجال در فاصلهٔ ۱۰ کيلومترى شمال ياسوج با ارتفاع حدود ۳۴۳۰ متر قرار دارد و سرچشمهٔ رود سريس و رود مهريان است.
  كوه هزار، دهستان راين، بم
اين کوه در ۱۱۴ کيلومترى شمال غرب بم در دهستان راين واقع شده و ۴۴۶۵ متر ارتفاع دارد. کوهستانى است به وسعت ۹۰۰ کيلومترمربع مرکب ازکوه‌هاى سربنه و سرمشک که بوسيلهٔ ارتفاعات پست‌ترى از سوى غرب به کوه‌هاى لاله‌زار و از جنوب به کوه بهر آسمان اتصال يافته است. رودخانهٔ مرغزار و تهرود آن را از رشته کوه‌هاى جبال بارز جدا مى‌کنند. دهستان دهتازيان شهرستان سيرجان در دامنهٔ شمال غربى و دهستان‌هاى راين و حسين‌آباد شهرستان بم در دامنهٔ شمالى و شرقى و دهستان‌هاى سرمشک ، گرو از شهرستان جيرفت در دامنه‌هاى جنوبى آن قرار گرفته‌اند. از دامنه‌هاى شرقى اين کوهستان رودهايى چون گارچيدان و گيشيگان سرچشمه مى‌گيرند که همگى به رودخانهٔ تهرود مى‌ريزند و از دامنه‌هاى شمالى آن رود کشک و چند مسير سيلابى ديگر به سوى شمال غربى روان مى‌گردند و دامنه‌هاى جنوبى و جنوب غربى آن سرچشمهٔ رودهاى «رود رو» و «هليل رود» را تشکيل مى‌دهند. روستاهاى بزرگى چون ميرشادى ، زردود و زارچو در دامنه‌هاى شمالى و بابى‌نى ، زمان‌آباد ، نروک ، درزنيه ، گارچيدان ، گاهو ، درگورو ، بهرسوز ، گيشيگان ، ‌ گرو ، در آسياب‌ در دامنه‌هاى شرقى و نمش ، باب کهنوج ، ‌ هنزا و زنک در دامنه‌هاى جنوبى و گندگاو ، درآلو و باب گنجى در دامنه‌هاى غربى آن واقعند که بدليل ارتفاع زياد داراى آب و هواى نسبتاً سردى است.
  كوه هوار برزه، سنندج
اين کوه در ۳۷ کيلومترى جنوب غربى سنندج واقع شده و ۲۹۵۰ متر ارتفاع دارد. هوار برزه يکى از بلندترين کوه‌هاى شهرستان سنندج مى‌باشد.
  كوه هوعالى داغ، روستاى چيچكلو، بيجار
اين کوه جزو کوهستان قره‌داغ است و با ارتفاع ۲۸۸۰ متر در ۶۳ کيلومترى شمال غرب بيجار و در شرق روستاى چيچکلو واقع شده است. اين کوه از طرف جنوب به کوه حلقه مير ، ‌ از جنوب شرقى به کوه سپهسالار و از شمال غربى به کوه قره‌داغ متصل مى‌گردد. رودخانه کوهزان از اين کوه سرچشمه مى‌گيرد.
  كوه‌‌هاى سيستان، سيستان
اين کوه‌ها با جهت شمالى و جنوبى ، چين‌خوردگى‌هاى فشرده‌اى هستند که از غرب به بيابان لوت و از شرق به دشت سيستان منتهى مى‌شوند. پلنگ کوه مشرف به دشت سيستان ، ‌ يکى از مهم‌ترين برجستگى‌هاى اين ناحيه است. تودهٔ بازالتى کوه خواجه در حاشيه درياچه هامون و در غرب زابل تنها عارضهٔ مهم دشت سيستان است و به طور متوسط حدود ۹۰۰ متر از سطح درياى آزاد ارتفاع دارد.
  كوه‌ها و قله‌ها، استان كردستان
ارتفاعات ، دامنه‌ها و رشته‌کوه‌هاى متعدد استان کردستان از ديگر قابليت‌هاى تفرجگاهى آن به شمار مى‌‌آيند. رشته کوه‌هاى غرب کشور به صورت رشته‌هايى موازى ، تمامى پهنهٔ استان را در بر گرفته‌اند و محدود طبيعى آن را تشکيل مى‌دهند. يخچال‌هاى قلل مرتفع ، چشمه‌سارهاى فراوان ، پوشش مناسب جنگلى و مرتعى دامنه‌هاى مناطق کوهستانى ، به ويژه مناطق نزديک شهرها (ابيدر ، اربابا و شاهو) در جنوب استان عمدتاً در روزهاى تعطيل ، پذيراى گروه زيادى از ساکنين مناطق شهرى و مسافران استان هستند.
  كوه‌ها و قله‌ها، استان مازندران
رشته‌کوه‌هاى البرز در شرق درهٔ سفيدرود به موازات سواحل جنوبى درياى خزر تا درهٔ گرگان کشيده شده و چون قوسى بلند و عظيم بين جلگهٔ‌ مازندران و فلات مرکزى ايران قرار گرفته است. ارتفاع آن از ساحل تا درياى خزر به طرف جنوب با شيب‌هاى تندى افزايش مى‌يابد. اين سلسله جبال عظيم به چند رشته کوه فرعى که در جهات مختلف کشيده شده‌اند تقسيم مى‌شود.
  كوه‌هاى بلوچستان، ايرانشهر
اين کوه‌ها در جنوب کوه‌هاى سيستان، بين چاله لوت و جازموريان، ‌ بيابان ماشکيل و سواحل درياى عمان گسترده شده‌اند. مهم‌ترين ارتفاعات اين قسمت از استان که داراى جاذبه‌هاى ويژهٔ ايرانگردى به ويژه در زمينهٔ کوه‌نوردى و ساير ورزش‌هاى کوهستانى است، ‌ قلهٔ آتشفشانى تفتان مى‌باشد.


همچنین مشاهده کنید