شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پانسمان(۲)


  باند استريل غير آغشته به دارو
اين باند از لايه‌هاى لطيف و نازک گاز و يک بالشتک پنبه‌اى که به باند چسبيده، تشکيل شده است. باندهاى استريل براى پانسمان اوليه زخم‌هاى بزرگ نسبت به ديگر انواع ترجيح دارند.
اگر چنين باندى در اختيار داريد براى پانسمان هر نوع زخمى از اين باند استفاده کنيد. باند پانسمان استريل در شکل‌ها و اندازه‌هاى متنوع در يک لفاف حفاظتى پيچيده شده و به فروش مى‌رسد. از به‌کار بردن باندهاى استريلى که لفاف آنها پاره شده خوددارى کنيد.
- روش کار:
۱. لفاف بيرونى را با چرخش، يا مستقيم از محفظه خود بيرون بکشيد. يا انتهاى جعبه را پاره کنيد و لفاف درونى را بيرون بکشيد.
۲. قسمت تا شده باند و حلقه گاز را در يک دست نگهداريد و سر کوتاه گاز را با دست ديگر باز کنيد.
۳. باند را به‌طورى که قسمت تا شده رو به پائين و روى زخم باشد نگهداريد. باند را باز کنيد. اگر لازم شد با گذاشتن شست خود روى لبهٔ باند آن را تنظيم کنيد و سپس روى زخم قرار دهيد.
۴. سر کوتاه باند را يکبار دور دست آسيب‌ديده بچرخانيد سپس آن را محکم باندپيچى کنيد به‌طورى که باند کاملاً روى بالشتک را بپوشاند (مبحث کاربرد باند حلقه‌اي).
۵. براى محکم کردن باند در سر جاى خود دو سر آن را روى بالشتک به‌صورت مربعى (پاپيوني) گره بزنيد.
  گاز پانسمان
عبارت است از چند لايه گاز که روى‌هم تشکيل يک پوشش نرم و ضخيم براى زخم‌هاى بزرگ را مى‌دهد. گاز پانسمان تنها در دو مورد به‌کار مى‌رود؛ يکى زمانى که براى زخم يک پوشش سبک مورد نياز است (مثلاً در مورد سوختگى که نيازى به بند آمدن خون نيست)؛ و دوم در جائى که باند استريل غير آغشته به دارو در دسترس نباشد. اگر گاز پانسمان را به‌جاى باند استريل به‌کار مى‌بريد، بايد روى گاز پنبه قرار دهيد و آن را با چسب يا در مواردى که براى کنترل خونريزى بايد روى زخم فشار وارد آورده شود، با باندپيچى آن را سر جاى خود محکم کنيد.
- روش کار:
۱. لفاف بيرونى را خارج سازيد. گوشه‌هاى گاز را بگيريد و آن را روى زخم بگذاريد.
۲. اگر لازم شد روى گاز يک يا دو لايهٔ پنبه بگذاريد.
۳. با استفاده از چسب يا باندپيچى ، پانسمان را سر جاى خود محکم کنيد.
  نوار چسب
اگر باند در اختيار نداشتيد يا کاربرد آن مشکل يا غيرمؤثر بود مى‌توانيد از نوار چسب براى محکم کردن پوشش‌هاى غيرچسبناک روى زخم استفاده کنيد. نوارچسب‌ها به طول و عرض‌هاى متنوع عرضه مى‌شوند.
  پانسمان فى‌البداهه
در بعضى از موارد اضطرارى ممکن است وسايل پانسمان مانند بالشتک، باند يا گاز در اختيار نباشد و شما مجبور باشيد از هر چيز مناسبى که در دسترس باشد، استفاده کنيد. هر چيز خشک، تميز، و جذب‌کننده‌اى مانند يک دستمال تميز يک حوله که به تازگى شسته شده، يک تکه پارچه کتانى يا يک دسته دستمال کاغذى مى‌تواند در اين‌گونه موارد مورد استفاده قرار گيرد. پنبه، پشم يا هر نوع ماده فيبرى (رشته رشته، پرزدار) را مستقيماً روى زخم نگذاريد؛ رشته‌ها ممکن است در زخم فرو بروند.
پانسمان‌هاى فى‌البداهه را مى‌توانيد با هرچه که در آن زمان در دسترس داريد ببنديد و سر جاى خود محکم کنيد مثلاً با يک شال‌گردن.


همچنین مشاهده کنید