جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

علل جهانگردی (۲)


  گروه‌هاى سنى
  جهانگردى جوانان
در اين نوع از جهانگردان به‌طور ريشه‌اى نياز به آزادى و خودمحورى به چشم مى‌خورد. خواست‌هاى اين طبقه از جهانگردان در قالبى ناهمگون، تازه، ماجراجويانه، ضدنظم و ترتيب و خود محور متجلى مى‌شود.
در اين مرحله سنى افراد به هيچ‌وجه جهانگردى سازمان يافته و گشت‌هاى منظم را نمى‌پذيرند.
  جهانگردى ميانسالان
در اين مرحله سنى نيز مى‌توانيم به پاره‌اى از انواع نياز به خودتأييدى برخورد کنيم. ولى نياز به امنيت در اين مرحله سنى بيشتر به چشم مى‌خورد. همچنين نياز به آزادى کاهش يافته و خودمحورى نيز ديده نمى‌شود.
افراد اين مرحله سنى متقاضى جهانگردى در سطحى مناسب هستند و گشت‌هاى سازمان يافته را مى‌پذيرند و تا حدود قابل ملاحظه‌اى از ماجراجوئى و انجام اعمال غيرمنتظره دورى مى‌کنند.
  جهانگردى سالخوردگان
در اين گروه سنى انگيزه امنيت بر کليه عوامل مسلط است. سالخوردگان بيشتر مايل هستند مناطقى را که قبلاً ديده‌اند، بازديد نمايند. از حوادث غيرمنتظره مى‌ترسند اين طبقه سنى قبل از هر مسافرت، گشت‌هاى سازمان يافته و برنامه‌ريزى شده را مى‌پسندند. به هر حال شيوه‌هاى جهانگردى به تناسب سن افراد تغيير مى‌کند. زيرا سن افراد، درجه ارزشيابى نيازهاى آنها است. لذا اکثراً به پيروى از آن انواع جهانگردى انتخاب و اجراء مى‌گردد.
سفرهاى خانوادگى معمولاً با برخوردها و مشکلات عديده‌اى روبه‌رو مى‌گردد. زيرا چنانچه در انتخابات محل و اجراء سفرهاى فاميلى به مواردى که در مبحث طبقات سنى گفته شد توجه نشود مطلوب عايد نمى‌شود.
ترتيب‌دهندگان گشت‌هاى مسافرتى اين موارد را به‌خوبى مى‌شناسند و به همين دليل براى جلوگيرى از شکست احتمالى خود، به مقابله برخاسته و ادعاء مى‌کنند تورهاى يکسانى را براى کليه اعضاء خانواده تشکيل نخواهند داد.
اينجا است که جهانگردى به تناسب نقش گسترده‌اى که در درون اجتماع ايفاء مى‌کند به سودجويان از اين خوان گسترده نيز اعلام خطر مى‌کند. به‌علاوه به تناسب استحکام نقش جهانگردي، موضوع نياز به آن نيز در درون جامعه تولد و گسترش مى‌يابد. البته اين امر در پاره‌اى از الگوها و انواع جهانگردى به طريقى است که افزايش قيمت خدمات موجبات کاهش سوددهى را فراهم نمى‌کند.
مخصوصاً زمانى که اين خدمات مورد استفاده طبقاتى قرار مى‌گيرد که از نقطه‌نظر اقتصادى در سطح بالائى قرار دارند. به‌علاوه چنانچه جهانگردى به‌عنوان سمبل خودنمائى مطرح باشد کسى که به آن دست مى‌يابد نمى‌تواند به‌راحتى از تکرار آن منصرف شود. زيرا اين شيوه جهانگردى چنان است که بدون اجراء، موضوع 'خودنمائي' و طرح 'من' منتفى خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید