پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تعاونی‌ها (Cooperatives)


   آموزش نظرى و عملى بعد از استخدام
  برنامهٔ توسعهٔ مديريت و سرپرستى
مؤسسه‌هاى آموزشى بخش خصوصى و دولتى بايد بيشتر با همکارى اتحاديه‌هاى تجاري، انواع دوره‌هاى آموزشى‌گردشي(Recycling Courses) و به روز ويژهٔ سرپرستان ارائه دهند. اما اين دوره‌ها اغلب پراکنده، با استانداردهاى متغير و با دامنه و تأييد متفاوت برگزار مى‌شوند.
کميته يا شوراى ملي، نقشى مهم در تعيين نيازهاى دقيق اين نوع دوره‌هاى آموزشى ايفاء مى‌کند. بعد از اين مرحله، همين کميته مى‌تواند اين دوره‌ها را سازماندهى کند.
ممکن است به يک برنامهٔ توسعه مديريت و سرپرستى تمام بخشى که به شکلى متمرکز کنترل و هماهنگ مى‌شود نياز باشد. اين برنامه بايد به تأييد دستگاه‌هاى ذى‌صلاح دولتى رسيده باشد. چنين طرحى بهتر است توسط اتحاديه‌هاى تجارى و حرفه‌اى و با کمک کميته يا شوراى ملي، سازماندهى شود.
  دوره‌هاى آموزشى در سطح مناطق
دستگاه دولتى متوّلى امور جهانگردى بايد نسبت به بهبود استانداردهاى عملياتى بخش جهانگردى اقداماتى صورت دهد. آموزش حين خدمت نقش مقابل توجهى در رسيدن به اين هدف دارد. بايد اتحاديه‌هاى تجارى و حرفه‌اى را تشويق کرد تا با همکارى نزديک با اعضاء خود اين نوع آموزش را سازماندهى کنند.
بايد شرکت‌هاى بزرگ را تشويق کرد تا مربيان آموزشى متخصص را استخدام کنند و برنامه‌هاى آموزشى در منزل را طراحى و راه‌اندازى کنند.
در بسيارى از کشورها، آموزش مهارت‌هاى اساسى در نقاط دور دست کشور و بهره‌گيرى از گروه‌هاى آموزشى ضرورى است. اين گروه‌ها از منطقه‌اى به منطقه‌ ديگر سفر مى‌کنند و دوره‌هاى آموزشى سطح پايه را سازماندهى مى‌کنند.
  انجمن‌هاى تخصصى
تشکيل انجمن‌ها و باشگاه‌هاى تخصصى ميان کارشناسان مختلف جهانگردى و هتلدارى مى‌تواند به شکلى مؤثر در رسيدن به اهداف توسعهٔ منابع انسانى کمک کند.اين انجمن‌ها و باشگاه‌هاى تخصصى مى‌توانند شامل يک انجمن يا باشگاه براى متخصصان بازاريابي، يکى براى متخصصان مديريت مالى و يک انجمن يا باشگاه براى متخصصان امور پذيرائى باشد. کميته يا انجمن خاص متخصصان آموزشى و کارکنان بخش جهانگردى از اهميت خاصى برخوردار است و يک عرصهٔ اضافى براى بحث و بررسى در مورد مسائل مربوط به توسعهٔ انسانى فراهم مى‌کند.
  آموزش براى شرکت‌هاى کوچک جهانگردى و هتلدارى
شرکت‌هاى کوچک و متوسط جهانگردى منبعى مهم براى ايجاد شغل‌هاى جديد و خلق درآمد در مناطق روستائى محسوب مى‌شوند. فعاليت تجارى از اين نوع، همچنين فرصت‌هاى بيشترى براى اشتغال زنان ايجاد مى‌کنند.
کمک‌هاى ارائه شده بر آن حوزه‌هائى متمرکز مى‌شوند که براى ايجاد و رشد يک فعاليت تجارى موفق، ضرورى تشخيص داده شوند، يعني:
- شناسائى فرصت‌هاى تجاري.
- ارائهٔ کمک‌هاى فنى براى طراحى پروژه‌ها و مطالعات امکان سنجي.
- آموزش در زمينهٔ دانش و مهارت‌هاى پايه‌اى مورد نياز براى راه‌اندازى و ادارهٔ يک مجموعه يا فعاليت‌ تجارى (مهارت‌هاى مديريتي، مالي، کارآفرينى (Entrepreneurial)، مهارت‌هاى اجتماعى و فني).
- کمک به دريافت وام‌هاى مناسب.
- ارائهٔ کمک‌ها و مشاوره‌هاى فنى مستمر و به روز.
- ايجاد و توسعه شبکه‌هاى حمايتى از شرکت‌هاى کوچک.
   تعاونى‌ها (Cooperatives)
ايجاد و توسعه تعاونى‌ها نيز به مجموعه‌ها و شرکت‌هاى کوچک و خرد جهانگردى مربوط مى‌شود. ايجاد تعاونى‌ها در بين اينگونه بخش‌هاى عملياتى به‌ويژه هتل‌هاى کوچک و با تمرکز بر امور بازاريابى و آموزش عملى بسيار ضرورى است.


همچنین مشاهده کنید