جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دریاچهٔ شورمست، سوادكوه


  درياچهٔ پريشان (فامور)، ايازآباد، كازرون
اين درياچه در ۳ کيلومترى روستاى ايازآباد که در ۱۲ کيلومترى کازرون قرار دارد، به وجود آمده است.
آب درياچهٔ پريشان، شيرين است ولى براى آشاميدن چندان مناسب نيست. در داخل اين درياچه، ماهى‌‌ها به صورت آزاد زيست مى‌کنند. از اين درياچه، براى پرورش ماهى نيز استفاده مى‌شود. پرندگان مهاجر آبزى نيز در فصل مهاجرت در اطراف درياچه ديده مى‌شوند.
نام درياچهٔ پريشان که «نامور» هم ناميده مى‌شود، از نام چشمه‌اى گرفته شده که منبع اصلى تأمين آب درياچه است.
حداکثر سطح مشاهده شده آن ۱۸ کيلومترمربع مى‌باشد که در تابستان به حداقل رسيده و حالت باتلاقى پيدا مى‌کند. ميانگين عمق آب آن ۱/۶ متر مى‌باشد که در بعضى از سال‌ها به ۲ متر نيز مى‌رسد. اين درياچه حوضهٔ‌ آبريز بسته‌اى را تشکيل مى‌دهد که مساحتى حدود ۲۶۳ کيلومترمربع را زهکشى مى‌کند. جلوه‌هاى بهارى و پائيزى اين درياچه جذاب و ديدنى است، مراتع و گلزارهاى حاشيهٔ درياچه و پرندگان وحشى آن، تفرجگاه طبيعى جالب توجهى را به وجود مى‌آورد. ارزش‌هاى زيست محيطى درياچه کم‌نظير و قابل توجه است.
  درياچهٔ خضرنبى، نوشهر
اين درياچه در شمال شهرستان نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بوميان داراى تقدس مذهبى است. وسعت آن کم‌تر از نيم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شيرين است. از آن جايى که اين درياچه از عوامل تخريب انسانى دور مانده و در محدودهٔ‌ حفاظت شدهٔ البرز مرکزى قرار گرفته است، مأمن انواع پرندگان و انواع جانوران وحشى اين ناحيه شده است که معمولاً براى غذايابى و خوردن آب به سوى اين درياچه مى‌آيند. به لحاظ ويژگى‌هاى فوق‌الذکر و فضاى بسيار طبيعى، چشم‌اندازهاى زيبا، دلنواز و فرح‌بخشى دارد که هر بيننده‌اى را بويژه در ايام بهار و تابستان و پايير شيفته خود مى‌سازد.
  درياچهٔ زريوار، مريوان
درياچهٔ زريوار مهم‌‌ترين و کم‌نظيرترين جاذبهٔ آبى در غرب کشور است که در فاصلهٔ دو کيلومترى غرب مريوان قرار گرفته و جادهٔ آسفالته‌اى آن را به شهر مريوان پيوند مى‌دهد.
اين درياچه در ارتفاع ۱۲۸۵ مترى از سطح دريا واقع شده است. طول آن ۴/۵ کيلومتر و عرض آن اندکى کمتر از ۲ کيلومتر است. عمق متوسط درياچه حدود ۳ متر است. درياچه زريوار آبى شيرين دارد و از جوشش چشمه‌هايى که در کف درياچه قرار گرفته‌اند، تأمين مى‌شود. وضعيت استقرار شهر مريوان (مستقر در دامنه کوه) و درياچهٔ زريوار که از جهات مختلف توسط جنگل‌هاى انبوه و نيمه انبوه احاطه شده‌اند، مناظر بسيار زيبا و بديعى را به وجود آورده‌اند. بر تپه‌‌اى کوچک در قسمت شرقى، مهمانسراى ايرانگردى و جهانگردى مريوان احداث شده است.
  درياچهٔ ساهون، روستاى نوا، آمل
اين درياچه در دامنه‌هاى جنوب غربى قلهٔ دماوند، نزديک روستاى نوا قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دريا بيش از ۳۰۰۰ متر است. در گذشته بيش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت داشته و تا نيم قرن پيش‌ پر از آب بوده که به مرور زمان بر اثر دخالت‌هاى انسانى سطح و حجم آب آن کم شده است. در حال حاضر به صورت مردابى درآمده که حواشى آن را مرغزارهاى بزرگ در بر گرفته و به چراگاه ييلاقى احشام، وحوش و پرندگان تبديل شده است. اين درياچهٔ قديمى و مرداب کنونى، محوطه‌اى مخصوص اتراق و اقامت موقت دارد. مراتع وسيع، چشم‌اندازهاى زيباى کوه‌ها و قلهٔ دماوند همراه با جريان چشمه‌سارهاى کوچک و بزرگ، جاذبه‌هاى قابل توجهى را پديد آورده‌اند که مى‌‌توانند در فصول تابستان مورد استفاده‌ علاقمندان و گردشگران قرار گيرند.
  درياچهٔ سد اميركبير (كرج)، كرج
درياچهٔ سد اميرکبير، در کيلومتر ۲۳ جاده کرج - چالوس در تنگهٔ واريان است و اهميت بسيارى در جلب سياحان و گذران اوقات فراغت دارد، به ويژه آن که اين درياچه نزديک تهران است.
وسعت درياچه ۴۰۰۰ هکتار است و در مسير رودخانهٔ کرج تشکيل شده است. هواى پيرامون اين درياچه در تابستان‌ها خنک و مطبوع است و انبوهى مسافر، براى گردش و بهره‌گيرى از چشم‌اندازهاى زيباى آن به اين منطقه مى‌روند.
در اين درياچه، فعاليت‌هاى ورزشى و تفريحى مانند قايق‌رانى، ماهى‌گيرى، اسکى روى آب، ‌ شنا و پرواز با کايت انجام مى‌شود.
  درياچهٔ سد خاكى هندودر، روستاى قائيدان، سربند (شازند)
اين سد خاکى در ۳۰ کيلومترى جنوب شهر شازند و در ۲ کيلومترى شمال هندودر، مجاور روستاى قاييدان از توابع سربند واقع شده است. ظرفيت سد دو ميليون و پانصد مترمکعب آب است. در حال حاضر يکى از تفرجگاه‌هاى شهرستان شازند ئر استان مرکزى محسوب مى‌شود و سرسبزى اطراف آن منظره زيبائى به وجود آورده است.
  درياچهٔ سد دريوك، دره‌ولى‌آباد، چالوس
اين درياچه که در حدود يک هکتار وسعت دارد، روبروى درهٔ‌ ولى‌آباد هزارچم و در دامنهٔ‌ کوه دال کمر قرار گرفته است. عمق آن حدود ۵ متر است و آبى شيرين دارد. اطراف آن را مراتع و مرغزار احاطه کرده است. به همين جهت اين درياچه مأمن و زيستگاه پرندگان بومى و وحوش است. در ما‌ه‌هاى زمستان نيز پرندگان مهاجرى مانند غاز و مرغابى در اطراف آن مشاهده مى‌شود. اقليم مناسب و فضاى طبيعى و دلنشين آن با چشم‌اندازهاى بديع، جلوهٔ تفرجگاهى جذابى را به اين درياچه بخشيده است. از آن‌جايى که اين مجموعه درياچه‌ها داراى راه‌هاى دسترسى، محوطه‌هاى اتراق، چشم‌اندازهاى طبيعى، مرغزارى وسيع، پرندگان گوناگون و همچنين استفاده‌هاى طبى مى‌باشند، قابليت‌هاى فوق‌العاده مناسبى براى ايجاد و احداث کانون‌هاى تفرجگاهى، زيستگاهى و پژوهشى دارند.
   درياچهٔ سد زاينده‌رود، آبادچى، فريدن (داران)
اين سد در محل آبادچى در ناحيه‌اى کوهستانى قرار گرفته است و موقعيت مناسبى براى جلب ايرانگردان داخلى و خارجى دارد. در کنار سد، پلاژها و تأسيساتى احداث کرده‌اند که مورد مراجعهٔ مسافرين و اهالى شهرهاى اصفهان و خوزستان، به ويژه در فصل تابستان، قرار مى‌‌گيرد. در درياچهٔ سد امکان قايقرانى و ماهيگيرى نيز وجود دارد.
سد ديگرى بر روى يکى از شعبات زاينده‌رود به نام چشمهٔ مرغاب احداث شده و در سال ۱۳۷۰ مورد بهره‌بردارى قرار گرفته است. در صورت ايجاد تأسيسات پذيرايى لازم، اطراف سد مى‌تواند مورد بهره‌بردارى تفرجگاهى قرار گيرد.
   درياچهٔ سد لار، تهران
درياچهٔ سد لار در ۸۴ کيلومترى تهران است. اين منطقه به دليل نزديکى به قلهٔ دماوند هوايى خنک و چشم‌اندازهايى زيبا دارد و ورزش‌هاى آبى مانند شنا و اسکى روى آب در اين درياچه امکان‌پذير است.
علاوه بر درياچه‌هاى ياد شده مى‌‌توان از درياچه‌هاى زير نيز در سطح استان نام برد:
- درياچهٔ اوان در طالقان به وسعت دو هکتار
- درياچهٔ آهنگ در کنارهٔ جادهٔ فيروزکوه به سيمين دشت به وسعت نيم هکتار.
- درياچهٔ زيار در کنارهٔ‌ جادهٔ هراز به وسعت ۲/۵ هکتار.
   درياچهٔ سد لتيان، لواسانات، دماوند
اين درياچه در ۳۵ کيلومترى شمال شرقى تهران است و با ۳۳۰ هکتار وسعت روى رودخانهٔ جاجرود ايجاد شده است. درياچه علاوه بر زيبايى‌هاى طبيعى خود محل پرورش انواعِ ماهى‌ها نيز هست. کرانه‌ها و پيرامون اين درياچه گردش‌گاهى گسترده است که مردم از آن بهره مى‌گيرند.
   درياچهٔ شورمست، سوادكوه
اين درياچه در جنوب غربى پل سفيد، به فاصلهٔ پنج کيلومتر از جادهٔ‌ فيروزکوه در ارتفاعات بيشه‌اى دامنهٔ‌ البرز مرکزى قرار گرفته است. اين درياچه داراى پنج متر عمق و بيش از يک هکتار وسعت دارد و آب آن نيز مناسب مى‌باشد. دسترسى نسبتاً خوب، محوطهٔ اتراق، مناظر زيبا، امکان صيد ماهى و ... جاذبه‌هاى قابل توجهى براى استفاده‌هاى توريستى اين درياچه محسوب مى‌شوند.
   درياچهٔ قورى‌گؤل، تبريز
درياچهٔ قور‌ى‌گؤل در فاصله ۴۵ کيلومترى تبريز در مسير جادهٔ تهران - تبريز قرار دارد. اين درياچهٔ مثلث شکل با وسعت ۲۴۰ هکتار با پستى و بلندى‌هايى نه چندان مهم احاطه شده است.
اين درياچه براى انواعى از پرندگان آبزى، زيستگاه مناسبى به شمار مى‌رود و به علت نزديکى به کانون‌هاى شهرى حايز شرايط مطلوب تفرجگاهى است. شمارى از مردم، روزهاى تعطيل و اوقات فراغت خود را در فضاى سبز کناره‌هاى اين درياچه سپرى مى‌کنند. قورى‌گؤل به دليل ويژگى‌هاى محيطى و زيستگاهى حيات‌وحش، به عنوان تالاب بين‌المللى به ثبت رسيده است.
   درياچهٔ كافتر (شادكام)، اقليد
اين درياچه با مساحتى در حدود ۴۸ کيلومترمربع، يکى از درياچه‌هاى آب شيرين استان فارس است که در جنوب شرقى شهرستان اقليد واقع شده و از زيستگاه‌هاى بسيار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب مى‌شود. در حال حاضر، برداشت بى‌رويه از رستنى‌هاى محدودهٔ اين درياچه و آب آن، حيات آن را به مخاطره انداخته است. اگرچه اين درياچه يکى از زيباترين چشم‌اندازهاى طبيعى استان مى‌باشد، اما هيچ‌گونه حفاظت جدى از آن صورت نگرفته است.
  درياچهٔ كوه گل، سى‌سخت، بويراحمد(ياسوج)
درياچهٔ کوه گل در شمال شهرستان بويراحمد و در شمال شرقى شهر توريستى سى‌سخت در دهانهٔ انبرى گردنهٔ‌ مشهور بيژن و تپه‌هاى کوه گل واقع شده است. محل استقرار درياچه يکى از زيباترين نواحى استان است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل‌هاى شقايق و گياهان وحشى و همچنين آويشن خوش عطر کوهستان مملو مى‌شود.
اين درياچه در حدود ۳۲ کيلومتر با شهر ياسوج (مرکز استان) فاصله دارد و مورد توجه مردم بومى و مسافران است.
در فصل تابستان، تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومى در سواحل و کنار درياچه، زيبايى حيرت‌انگيزى پديد مى‌آورد. از پرندگان مهاجر انواع مرغابى و اردک کله‌ سبز، لک‌ لک، حواصيل، درنا، خروس کولى و چنگر را مى‌توان نام برد.
   درياچهٔ گل‌پل، قائم‌شهر
اين درياچه در جنوب شرقى شهرستان قائم‌شهر بعد از روستاى برنجستانک و سد خاکى زمزم، در ميان جنگل قرار گرفته و داراى دو حوضچهٔ‌ مجزا است. وسعت آن حدود ۲/۵ هکتار با عمق بين ۱ تا ۵ متر است که به علت شيرينى آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزى تبديل شده است. اين درياچه چشم‌اندازهاى جنگلى زيبايى دارد و محوطهٔ اتراق مناسبى نيز در اطراف آن تعبيه شده است.
   درياچهٔ مهارلو، شيراز
اين درياچه در ۲۷ کيلومترى جنوب شرقى شيراز واقع شده است. آب درياچه از نظر کيفى شور و غيرقابل استفاده است. از آب اين درياچه، براى تهيه و استخراج نمک طعام استفاده مى‌شود و مکانى مناسب براى زيست پرندگان و حيوانات وحشى محسوب مى‌شود. وسعت درياچه ۶۰۰ کيلومترمربع است.


همچنین مشاهده کنید