جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آبشار مارگون، بویراحمد(یاسوج)


  آبشار سواسره، بلده، نور
اين آبشار نزديک به ۱۰۰ متر ارتفاع دارد؛ در بالادست ناحيه‌اى از توابع بلده قرار گرفته ، داراى آبى فراوان و پخشابى ويژه است. فضاى آن کوهستانى - بيشه‌اى است و چشم‌اندازهايى بکر و شگفت دارد.
  آبشار شالورا، روستاى چرمهين، اصفهان
اين آبشار در ۶۵ کيلومترى غرب اصفهان و در نزديکى روستاى چرمهين قرار دارد.
  آبشار شاهاندشت لاريجان، لاريجان، آمل
اين آبشار در بالاى کوهى به همين نام در جوار قلعهٔ ملک بهمن قرار گرفته است و بيش از ۵۰ متر ارتفاع دارد. مشروبى بودن آب چشمه و نزديکى آن به جادهٔ هراز ، راه سواره ، چشم‌اندازهاى زيبا و سرسبز ، قابليت‌هاى جهانگردى آن را به طور چشمگيرى افزايش داده است.
  آبشار شير‌آباد، خان‌ببين، گنبدكاووس
اين آبشار در ۷ کيلومترى جنوب شهر خان ببين شهرستان گنبد و در دامنه کوه‌هاى البرز و جنگل‌هاى پوشيده از درختان کهن و سر به فلک کشيده واقع شده است. در مسير آن رودخانه و چشمه‌سارهاى زيبا و خنک قرار دارد. آبشار شيرآباد به صورت پله‌اى و مشتمل بر ۱۲ آبشار کوچک و بزرگ است. بزرگ‌ترين آبشار آن ۳۰ متر ارتفاع دارد و دو حوضچه با عمق ۴۰ تا ۸۰ متر در پاى ديوارهٔ آن به وجود آمده است.
  آبشار عيش‌آباد، روستاى عيش آباد، شبستر
ارتفاع اين آبشار حدود ۱۵ متر است و در قسمت کوهستانى ميشو غربى در جوار روستاى عيش‌آباد شبستر واقع شده است. بخشى از جادهٔ منتهى به آن اتومبيل‌رو و بقيهٔ‌ راه کوهستانى است. حدود ۳۰۰ مترمربع وسعت دارد و در جوار کوه ودره منظرهٔ بديعى از زيبايى طبيعت را به نمايش گذاشته است.
  آبشار كبودوال، علي‌آباد كتول
اين مجموعه آبشار در دره‌اى نسبتاً عميق و بسيار زيبا و در جنگل انبوه و ديدنى کبود‌وال واقع شده است. کبودوال در ۵ کيلومترى جنوب على‌آباد کتول قرار دارد.
  آبشار كردى سبزكوه، لردگان
اين آبشار در مجموعهٔ زيباى سبزکوه قرار دارد و مسير آن از طريق کره‌بست و پل خدا‌آفرين است. ارتفاع آن بسيار بلند و منظرهٔ‌ آن بسيار ديدنى و جالب است. در منطقهٔ‌ سبزکوه آبشارهاى ديگرى نيز وجود دارد که هم ارتفاع قابل توجهى دارند و هم آب قابل توجهى از آن‌ها سرازير مى‌شود. از جملهٔ‌ اين آبشارها مى‌توان به آبشار قزل اشاره کرد.
  ابشار كردعليا، اصفهان
اين آبشار که در ۹۰ کيلومترى غرب اصفهان و در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد ، از آب شدن برف‌هاى دالانکوه به وجود آمده است و در بهار منظرهٔ بسيار زيبايى ايجاد مى‌کند.
  آبشار گنج‌نامه، همدان
مهم‌ترين آبشار استان همدان آبشار گنج‌نامه است که در نزديکى شهر همدان و در تفرج‌گاه گنج‌نامه قرار دارد.
کتيبه‌هاى معروفى از دورهٔ هخامنشى در نزديکى اين آبشار به جاى مانده است. آب اين آبشار از ارتفاعى حدود ۱۲ متر سرازير مى‌شود و آب عباس‌آباد را به وجود مى‌آورد. دبى متوسط آن ۲۰۰ ليتر در ثانيه است که از درهٔ زيباى عباس‌آباد و گنج‌نامه مى‌‌گذرد. اين آبشار که داراى آب دائمى است ، ‌ در کنار کتيبه‌هاى باستانى و در مسير صعود به ارتفاعات کوه الوند و نزديک شهر تاريخى همدان واقع شده است. امکانات قابل توجه براى بهره‌بردارى تفريحى - سياحتى و دسترسى آسان در فصل‌هاى مناسب سال ، از امتيازات ديگر اين جاذبهٔ سياحتى است ، ولى متأسفانه تاکنون از طرف سازمان‌هاى مسئول اقدام شايسته‌اى در اين مورد صورت نگرفته است.
  آبشار گنج بنار، گچساران
اين آبشار در ۷ کيلومترى شمال گچساران و در دامنهٔ کوه خاييز واقع شده است. اين آبشار ۳۰ متر ارتفاع دارد و آب آن از چندين چشمه تأمين مى‌شود. با وجود هواى بسيار گرم شهرستان گچساران ، هواى اين منطقه بسيار خنک و مطبوع است. در روستاى بنار ، در نزديک اين آبشار آرامگاه امام‌زاده‌اى نيز وجود دارد که مورد رجوع مردم بومى است.
  آبشار گورگور سبلان، استان اردبيل
آبشار گورگور سبلان در حدود ۱۲ متر ارتفاع و ۲۰۰ مترمربع محوطه گردشگاهى دارد و در دامنه شمالى کوه سبلان واقع شده است. دسترسى به آن تا دامنه‌هاى کوه با ماشين و بقيه با پاى پياده امکان‌پذير است. اين آبشار در يکى از زيباترين نقاط طبيعى استان يعنى کوه سبلان قرار دارد و همراه با ديگر عناصر زيبا و بديع طبيعى مانند يخچال‌هاى دائمى ، چشمه‌هاى آب ‌گرم و آب معدنى متعدد ، فضايى مناسب و دلپذير براى علاقه‌مندان زيبايى‌هاى طبيعت به وجود آورده است. آب و هواى ييلاقى مفرح و باصفا و قله‌هاى متعدد و ارتفاعات زيبا با پوشش گياهى مصفا هر ساله هزاران نفر از کوهنوردان و مشتاقان طبيعت سبلان را به خود جذب مى‌کند.
  آبشار لار، روستاى وانا، لار، تهران
يکى از جاذبه‌هاى مهمّ ناحيه لار ، آبشار آن است که در محلى در نزديکى روستاى وانا واقع شده است. اين آبشار زيبايى خاصّى دارد.
  آبشار لوه گاليكش، مينودشت
آبشار لوه يکى از زيباترين آبشارهاى ايران است که در ۲۰ کيلومترى گاليکش و در ۵ کيلومترى جاده اصلى مشهد - گلستان ، در کنار روستايى به همين نام واقع شده است. همجوارى اين آبشار با پارک جنگلى گلستان ارزش توريستى ويژه‌‌اى به آن بخشيده است. آبشار لوه در محدوده شهرستان مينو‌دشت قرار دارد.
  آبشار مارگون، سپيدان
آبشار مارگون حاصل آب رودخانهٔ کمهر و حوزهٔ آبخيز آن است که از ميان صخره‌ها به طرزى شگفت‌آور سرريز مى‌شود. موقعيت طبيعى و چشم‌‌اندازهاى اطراف آبشار مارگون ، جلوه‌هايى اعجاب‌‌انگيز پديد آورده است.
هم آميزى درختان جنگلى با توپوگرافى ناحيهٔ کوهستانى و رودخانه‌اى ، زيبايى چشم‌اندازهاى طبيعى آبشار مارگون را صد چندان کرده است. اين مجموعه ، پديده‌اى برجسته و شگفت‌آور است که از قابليت‌هاى گردشگاهى ، آموزشى و پژوهشى پراهميتى برخوردار است و در شمار پديده‌اى بى‌مانند ارزش‌گذارى مى‌شود.
   آبشار مارگون، بويراحمد(ياسوج)
آبشار بزرگ و معروف مارگون در مرز دو استان کهگيلويه و بويراحمد و فارس قرار دارد. اين آبشار در شرق ياسوج و در فاصلهٔ‌ تقريبى ۲ ساعت مسافرت با اتومبيل در شهرستان کهگيلويه در کنار روستاى مارگون قرار دارد. اين آبشار بسيار بلند به دليل قرار گرفتن در داخل تنگهٔ‌ زيباى مارگون و تعدد رگه‌هاى آبشارى که به درون دره و مسير رودخانه مى‌ريزند و همچنين به دليل پوشش جنگلى و درختانى که در اطراف آبشار وجود دارد ، از ديگر آبشارهاى اين استان معروف‌تر است. در پيرامون اين آبشار علاوه بر جريان رودخانه‌ها و چشمه‌ها ، زيبايى‌هاى طبيعى دشت‌هاى مملو از لاله واژگون و گل‌هاى رنگارنگ ختمى و ديگر گل‌هاى وحشى ، منظره‌اى بديع پديد مى‌آورند که ديدار از آن را به خاطره‌اى فراموش نشدنى تبديل مى‌‌کنند.
   آبشار هريجان، هريجان، چالوس
اين آبشار بالاى روستايى به همين نام در نزديکى گردنهٔ هزارچم در جاده تهران - چالوس قرار گرفته ، بيش از ۹ متر ارتفاع دارد و يکى از زيباترين آبشارهاى کوه‌‌هاى البرز است. اين آبشار با آب فراوان ، ‌ فضاى مرتفع و بيشه‌اى و چشم‌انداز کوهستانى ، دره‌اى و جنگلى از فراز کوهى سنگى با پخشابى ويژه سرازير و در پايين دست به آبشارهاى متعددى تبديل مى‌شود. حواشى آن قابل اتراق است و راه سواره‌رو دارد.
   آبشار ياسوج، بويراحمد(ياسوج)
در چند کيلومترى شهر ياسوج در سمت راست جاده‌اى که از اين شهر به سى سخت منتهى مى‌شود ، ‌ نزديکترين آبشار به مرکز استان با نام آبشار ياسوج در تنگه‌اى به همين نام قرار گرفته است که از جملهٔ جاذبه‌هاى توريستى استان در فصل بهار و تابستان است. اهالى منطقه در هر فرصتى که دست بدهد به دامن اين آبشار پناه مى‌برند و از صفاى باغ‌هاى سرسبز اطراف آن و آب و هواى مساعدش بهره مى‌برند. زيبايى اين منطقه در بهار و تابستان وصف‌ناپذير است. وجود گونه‌هاى مختلف پرندگان و انواع گل‌هاى زيبا ، پيرامون آن را به يکى از جاذبه‌هاى توريستى مهم استان و ايران تبديل کرده است.
ديگر آبشارهاى مهم استان کهگيلويه و بويراحمد عبارتند از:
- آبشار تنگ تامرادي.
- آبشار طلسوج.
  آبشار يخى، آمل
اين آبشار تمام يخ ، در ارتفاع ۵۱۰۰ مترى مسير دودکوه ، نزديک قلهٔ دماوند قرار گرفته است. هفت متر ارتفاع و سه متر قطر دارد و مدام نيز به قطر آن افزوده مى‌شود. علت تشکيل آن ناشى از ذوب برف‌هاى گودال بالاى آن است که به هنگام گرماى ظهر تابستان ، باريکه آبى را به وجود مى‌آورد و از کنار آبشار يخى عبور مى‌کند. اين آب مدت کوتاهى دوام مى‌آورد و بلافاصله منجمد مى‌شود. اين آبشار يکى از آبشارهاى عجيب و منحصر به فرد جهان است.
آبشارهاى ديگر استان عبارتند از : آبشار ازارک در سنگ پشتهٔ رامسر ، آبشار چاردر در جنت رودبار رامسر ، آبشار تيمره در واناى آمل ، آبشار پرومه در شمس‌آباد لاريجان ، آبشار زنگت در زنگت - بهشهر ، آبشار داراب‌کلا در سارى ، ‌ آبشار ريش‌براز در جنت رودبار رامسر و …
  آبشارها، استان آذربايجان غربى
آبشارى که در استان آذربايجان غربى تا به حال شناخته شده است و مورد توجه و استفادهٔ تفرجگاهى مردم قرار مى‌گيرد ، آبشار شلماش در سردشت است. اين آبشار در نزديکى شهر سردشت واقع شده و يکى از شاخه‌هاى رودخانهٔ زاب محسوب مى‌شود. ارتفاع آن در حدود ۱۰ متر و آب آن نيز قابل توجه است. همجوارى اين آبشار با دره‌اى سرسبز و زيبا و جنگل‌‌هاى پراکنده ، زيبايى ويژه‌اى بدان بخشيده است. پيرامون اين آبشار عليرغم امکانات محوطه‌‌سازى ، به علت عدم سرمايه‌‌گذارى به صورت بدوى و ابتدايى باقى مانده است.
آبشار ديگرى که تاکنون در جايى گزارش نشده است ، آبشار قلعه‌جوق در کوه قلعه‌جوق ماکو است که ارتفاعى قريب به ۸۰ متر دارد. آب اين آبشار خيلى زياد نيست ، ولى شکل قرار گرفتنش بسيار زيباست. دسترى به آن به راحتى امکان‌پذير است و فضاى آن کاملاً طبيعى باقى مانده است.
آبشارهاى ديگرى را نيز فدراسيون کوهنوردى گزارش کرده است که عمدتاً در مسيرهاى کوهنوردى و در کنار دامنهٔ کوه‌ها قرار گرفته‌اند. از آن جمله مى‌توان به آبشار کوه‌هاى دالاپر ، ‌ فرنگى ، راندوسر ، شوند ، شهيدان ، ستاره لوند و بروينه اشاره کرد.
   آبشارهاى تاريخى شوشتر، شوشتر
اين آبشارها در کنار شاخهٔ گرگر و در نزديکى سيکا قرار دارند. آبشارهاى شوشتر در سال ۱۲۳۳ هـ.ق براى نگهدارى بند ميزان ساخته شده است و براى جلوگيرى از ويرانى مجدد بند ، در همان سال و يک کيلومتر پايين‌تر از بند ميزان ، بند (سد) ديگرى احداث کردند و سپس دهانه‌هاى بند ميزان را مسدود نمودند. وقتى که مسير رود گرگر خشک شد. سد گرگر را در مسير رودخانه گرگر ساختند. همچنين رخنه‌‌هايى از بالاى اين سد به پايين آن در دو ديواره رودخانه مشرف به درهٔ رود گرگر در ميان صخره احداث کردند ، در نتيجه آب پشت سد گرگر (پل گرگر) در مسير رخنه‌‌هاى ديوارهٔ‌ رودخانه به طرف پايين سرازير شد و آبشارهاى کنونى به وجود آمد و با اين عمل خطر شکستن بند ميزان از بين رفت.
قبل از آنکه برق شهر به برق سراسرى وصل شود از نيروى اين آبشارها براى توليد برق استفاده مى‌شد ، همچنين از زمانى که تونل کوهرنگ احداث و مقدارى از آب رودخانه کارون به آب زاينده‌رود اضافه شد و نيز با احداث سد شهيد عباسپور از مقدار آب آبشارها کاسته شده است ، ولى هنوز هم آبشارها با عظمت و باشکوه به نظر مى‌رسند و هر بيننده‌‌اى را به تحسين وا مى‌دارند و از مهم‌ترين جاذبه‌‌هاى استان خوزستان به شمار مى‌روند.
  آبشار تاف (نوژيان)، خرم‌آباد
آبشار نوژيان در 30 كيلومتري جنوب شرقي خرم‌آباد (بخش پاپي) و در ناحيه‌اي جنگلي به همين نام واقع شده است. اين آبشار يكي از زيبايي‌هاي طبيعت لرستان است كه هر ساله، بسياري از مردم را به سوي خود جلب مي‌كند. گردش‌گاه جنگلي نوژيان بالاي كوه تاف قرار دارد. در كوه «تاف» انواع گياهان دارويي مي‌رويند و طبيعت و آبشار زيباي آن شگفت‌‌انگيز و ديدني است؛ همواره بسياري از مردم براي تماشاي اين آبشار زيبا و همچنين براي جمع‌آوري گياهان دارويي، به اين ناحيه مي‌آيند و اوقات فراغت خود را در آنجا مي‌گذرانند. علاوه بر آبشارهاي ياد شده، آبشارهاي زيباي ديگري نيز در استان لرستان وجود دارند كه مشهورترين آن‌ها عبارتند از : آبشار افرينه بين خرم‌آباد و ملاوي، آبشار آب‌سفيد در اليگودرز و آبشار وراك در بخش پاپي خرم‌آباد.
  آبشار چكان، دورود
در دامنه ارتفاعات مشرف بر درة چكان (جنوب شهرستان دورود) آبشاري در نهايت زيبايي و عظمت جاري است كه به آبشار چكان معروف است. اين آبشار از درون غاري مشرف بر زمينهاي زراعي چكان بيرون مي‌جهد و طول فوران آن به دهها متر مي‌رسد. اطراف آبشار منطقه‌اي وسيع با فضايي مطلوب و دل‌انگيز است كه در دو الي سه كيلومتري آن امام‌زاده‌اي نيز به نام «ابوعلي (ع)» واقع شده است. آب اين آبشار در اواخر پائيز به مرور خشك مي‌شود و در روزهاي اولية شروع فصل بهار مجدداً با همان فوران به بيرون مي‌جهد. هرچند اين آبشار تاكنون ناشناخته مانده است، ولي يكي از عجايب و زيبائي‌هاي طبيعت استان لرستان محسوب مي‌شود.
  آبشار شوى، روستاي شوي، دورود
اين آبشار كه به قولي زيباترين آبشار ايران است در حوالي روستاي شوي و در دامنه سالن كوه (ايستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود) واقع شده است. آبشار شوي آبشار زيبا و دلنشيني است كه از غاري بيرون مي‌جهد و از گردنه‌اي بلند به پايين دره سرازير مي‌شود. در فصل بهار از سراسر كشور مردم علاقه‌‌مند براي تفريح به سوي اين آبشار روي مي‌آورند و بخشي از اوقات خود را در پيرامون زيباي آن سپري مي‌كنند. اين آبشار در گويش محلي به «طاف‌شوي معروف است.


همچنین مشاهده کنید