پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آبشارها


  آبشار آب‌ملخ، روستاى آب ملخ، سميرم
اين آبشار در غرب روستاى آب‌ملخ و در فاصلهٔ ۶۰ کيلومترى شهر سميرم قرار دارد.
  آبشار آبتاف، ميمه، دهلران
آبشار آبتاف در مسير ميمه به پهلهٔ زرين‌آباد شهرستان دهلران واقع شده است. آبشار آبتاف در زمرهٔ آبشارهاى زيباى استان ايلام است که از پيرامون آن به عنوان تفرجگاه استفاده مى‌شود.
  آبشار آتشگاه، روستاى آتشگاه، لردگان
اين آبشار در فاصلهٔ ۴۰ کيلومترى شهر لردگان ، پس از روستاهاى ميلاس و سردشت شوش در روستاى آتشگاه واقع شده است. روستاى آتشگاه که خاطرات سرداران عيلامى را به ياد مى‌آورد ، ‌ دره‌‌اى تنگ و زيبا با خصوصيات بکر و طبيعى است. در ميان دره ، نهر خروشانى جارى است و سنگ‌هاى آهى و گچى و درختان کهنسال گردو ، چنار ، بلوط و زبان گنجشک پيرامون آن را فرا گرفته‌اند و شيب زياد و پستى و بلندى‌هاى جابجاى آن آبشارهاى کوچک متعددى را در طول ۳ کيلومتر ايجاد کرده است. با آنکه منطقه هوايى معتدل متمايل به گرم دارد ، ‌ ليکن در ميان دره هوا به شدت خنک و روح‌‌افزا است و کمى تأمل در آن خستگى راه را از تن آدمى به در مى‌کند. در فاصلهٔ‌ ۲۰۰ مترى دو آبشار نسبتاً بزرگ که هر هفته در ايام تعطيل پذيراى مسافران از راه رسيدهٔ دور و نزديک است ، ‌ خودنمايى مى‌کنند که در پيوند با عناصر زيباى طبيعى مانند دره ، سبزه‌زار و اقليم مناسب ، ‌فضاى بسيار فرحبخشى را جهت گذران اوقات فراغت و تفرج فراهم مى‌آورند.
  آبشار آسياب خرابه، علمدار، مرند
آسياب خرابه (خارابا دييرمان) يکى از زيباترين مناطق ديدنى آذربايجان شرقى است اين آبشار به علت وجود ويرانه‌هاى يک آسياب آبى به آسياب خرابه معروف است. براى رسيدن به اين مکان بسيار دل‌انگيز بايد از جادهٔ مرند - جلفا به مهدى شهر (علمدار - گرگر) وارد شد ، و با عبور از يک جاده خاکى در نوار مرزى ايران و جمهورى آذربايجان و گذشتن از يک جادهٔ فرعى ، به دره‌اى باصفا رسيد که محل آسياب خرابه است. از تبريز تا جادهٔ فرعى جلفا به علمدار ۱۰۶ کيلومتر است. از علمدار تا آسياب خرابه ۲۷ کيلومتر راه خاکى است.
اين منطقه چشمه‌اى دارد که آب آن از کوه کيامکى تأمين مى‌شود. در مظهر چشمه ، درختان انجير روييده‌اند ، آب پس از تبديل به آبشارى بسيار زيبا ، ته دره به يک رشته جويبار مى‌پيوندد و به سوى شمال دره جريان مى‌يابد. در سمت راست ته دره آبشارهاى فراوانى به وجود آمده است. تمام سطح ديواره‌ها پوشيده از خزه و گياهان آبزى است. صدها آبشار کوچک و بزرگ و صداى يکنواخت ريزش آب ، چشم‌انداز بديع و هواى خنک ، از جاذبه‌هاى دلپذير آن است.
ارتفاع آبشار اصلى آسياب خرابه حدود ۱۰ متر و مساحت محوطه آن ۲۰۰ مترمربع است.
  آبشار آلامل، آمل
اين آبشار از دامنه‌هاى شمالى دماوند سرازير مى‌شود و بيش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد ، ‌ و آب فراوان آن چون پودرى نمناک در هوا پخش مى‌شود و منظره‌اى بسيار بديع کم‌نظير دارد.
  آبشار اكاپل، كلاردشت، چالوس
اين آبشار در جنگل کوهستانى سردى چال کلاردشت واقع شده و چشم‌انداز و مناظرى بديع دارد. همجوارى اين آبشار با ييلاقات کلاردشت و زيبايى طبيعت آن که درياچهٔ ولشت را نيز در خود جاى داده ، قابليت تفرجگاهى آن را به طور فوق‌العاده‌اى افزايش مى‌دهد.
  آبشار ايج يا ده‌قلو، روستاى ايج، اشكور، رامسر
اين آبشار از ذوب برف‌هاى دائمى کوه خشم چال ارتفاعات اشکورعليا سرچشمه مى‌گيرد و پس از طى مسافتى در بالادست روستاى ايج ، از فرازسنگى ، روى‌سنگى ديگر فرو مى‌ريزد. سپس به صورت آبشارهايى متعدد به عمق دره سرازير مى‌شود. ويژگى‌هاى اين آبشار مقدار زياد آب آن و فضاهاى غار مانند وسيع زير سنگ‌هاى آبشار است. هم‌چنين مى‌توان به تعداد شاخه‌ها ، چشمه‌هاى اطراف ، محوطهٔ کنار و بالادست ، چشم‌انداز يخچال‌هاى دائمى خشم چال ، درهٔ زيباى اشکور ، آب و هواى ييلاقى و پوشش گياهى عطرآگين اطراف آن اشاره کرد که در نوع خود بى‌نظير است.
  آبشار باران كوه، گرگان
آبشار باران کوه يکى ديگر از آبشارهاى زيباى استان گلستان است که در ۱۸ کيلومترى جنوب غربى گرگان و در مسير رودخانه شصت‌کلا و پارک جنگلى باران‌کوه واقع شده است.
  آبشار بهرام‌بيگى، بويراحمد(ياسوج)
آبشار ديگر ناحيه جنوبى رشته کوه دنا در حد فاصل پاتاوه و لوداب بهرام بيگى نام دارد که با ارتفاع تقريبى ۳۰ متر جلوه‌اى از طراوت و زيبايى را به نمايش مى‌‌گذارد. اين آبشار در دل دشت‌هاى سرسبز و جنگل بلوط ناحيهٔ لوداب بويراحمد قرار دارد.
  آبشار تخت سليمان، سميرم
در سمت ديگر رشته کوه دنا ، يعنى جبههٔ شمالى آن در فاصلهٔ نيم ساعت راه‌پيمايى از ده آب ملخ به چشمه و آبشار تخت سليمان مى‌رسيم که مانند پلى بر رودخانهٔ مارب استوار شده است و از طريق ريشه و شاخه‌هاى درختان که اين طاق را تشکيل داده است به رودخانهٔ ياد شده سرازير مى‌شود. اين آبشار در عين زيبايى از خطرناکترين آبشارهاى ايران نيز محسوب مى‌شود.
  آبشار چم‌آو، ايلام
در فاصلهٔ ۱۸ کيلومترى مسير ايلام به صالح‌آباد و در حد فاصل روستاى چم‌آو و منطقهٔ‌ عمومى ماربره ، ‌آبشار بلند و پرآبى از ميان تخته سنگ‌ها به پايين سرازير مى‌شود. آب اين آبشار که از کوه‌هاى ايلام سرچشمه مى‌گيرد ، پس از طى مسافتى کوتاه به رودخانهٔ گدارخوش مى‌ريزد.
  آبشار خضر، سميرم
آنهايى که پس از ديدار از استان اصفهان و شهر سميرم و آبشار معروف آن از جبههٔ شمالى به کوه دنا نزديک مى‌شوند پس از عبور از رودخانهٔ نقره‌اى يا سربى رنگ خضر و گذر از داخل اين روستا و باغ‌‌هاى متعدد ميوهٔ آن در فاصلهٔ ۳ کيلومترى به آبشارى بر مى‌خورند که در داخل تنگه‌اى به زيبايى فرو مى‌ريزد و در فصل مناسب ، گل‌‌هاى لاله‌اى را که در پايين دست‌ها و در دامنه‌هاى کوه روئيد‌‌ه‌اند سيراب مى‌سازد. آبشار خضر يکى ديگر از آبشارهاى بلند اين سلسله جبال مى‌باشد که زيبايى آن همواره باعث جذب توريسم مى‌گردد.
  آبشار دره عشق، دوبلان، فارسان
اين آبشار که ارتفاع آن به حدود بيش از صد متر مى‌رسد از دل کوه با سرعت زيادى بيرون مى‌جهد و منظرهٔ بديعى پديد مى‌آورد. از ويژگى‌هاى اين آبشار يکى آنکه نه از قله يا ميان کوه ، بلکه از دل کوه چون چاهى بيرون مى‌جهد ، دوم آنکه ارتفاع بسيار بلندى دارد و در سرتاسر ايران کم نظير و شايد بى‌نظير است ، سوم آنکه در زير آن فضاى هموار نسبتاً وسيعى وجود دارد که امکان ايجاد تأسيسات لازم را فراهم مى‌آورد ، چهارم آنکه در جنب اين فضا رودخانه کارون به آرامى جارى است و امکانات بهره‌بردارى سياحتى متعددى را فراهم مى‌آورد ، پنجم آنکه در روبه‌روى آبشار و در اين سوى کارون فضاى وسيع و هموار ديگرى وجود دارد که درختان بلوط آن را فرا گرفته‌اند ، ششم آنکه در بين دو روستاى درهٔ عشق و دورک شاهپورى معروف به دورک انارى قرار دارد که هر دو داراى انارستان‌هاى بزرگ و مزارع شاليزارى جالب توجه است. مجموعهٔ‌ اين عوامل پيوستگى فضاى شگفت‌انگيزى را فراهم مى‌آورند که مى‌‌توانند مدت‌هاى طولانى ناظر و بيننده را به خود مشغول دارند.
  آبشار دشتك ابرج، اقليد
ناحيهٔ دشتک ابرج در شهرستان اقليد قرار گرفته است. اين مکان چشم‌انداز طبيعى دل‌انگيزى دارد که دو آبشار زيبا از ويژگى‌هاى گردشگاهى آن است. در حال حاضر از دشتک ابرج ، با وجود قابليت‌هاى تفريحى بسيار ، کمتر استفاد مى‌شود.
  آبشار دوقلو، شميرانات
اين آبشار در ارتفاع ۲۷۰۰ مترى ، در زير پناه‌گاه شيرپلا قرار گرفته و يکى از زيباترين آبشارهاى ناحيهٔ شميرانات است. اين آبشار از ذوب برف‌هاى بلندى‌هاى البرز به وجود آمده است. برودت آب آن به حدى است که حتى در تابستان هم نمى‌‌توان بيش از مدتى کوتاه در آن آب‌تنى کرد. آبشار دوقلو محلى مناسب براى رفع خستگى کوه‌نوردانى است که به ارتفاعات صعود مى‌‌کنند.
از ديگر آبشارهاى استان مى‌‌توان به آبشار اوسون در دربند ، آبشار پسنگ در مسير پناه‌گاه شپرپلا ، آبشار سوتک در شمال غربى دربند و آبشار شکرآب در ناحيهٔ‌ ميگون اشاره کرد.
آبشارهاى فصلى ديگرى در استان وجود دارد که از ذوب برف‌ها در بهار و تابستان پديد مى‌آيند ، مانند آبشار فصلى پيچ آدران در کيلومتر ۱۵ جادهٔ‌ کرج - چالوس ، آبشار سنگان در مسير امام‌زاده داوود و آبشار منظريه در ناحيهٔ شميرانات.
آبشار يخ کوه دماوند نيز يکى از مشهورترين آبشارهاى يخيِ جهان است.
  آبشار زيار (آب شيخ على خان)، كلاردشت، چالوس
اين آبشار نام خود را از رود زيار گرفته است و حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. مناظر سرسبز و کوهستانى و چمن‌زارهاى زيباى اطراف و حواشى آن ، از اين آبشار عنصر ممتاز طبيعى - جهانگردى پديد آورده‌اند.
  آبشار زيارت، روستاى زيارت، گرگان
آبشار زيارت از آبشارهاى زيباى استان است که در روستايى به همين نام از توابع شهرستان گرگان واقع شده و در فصول مساعد سال پذيراى علاقمندان به تفريح و تفرج در طبيعت مى‌باشد.
  آبشار سرطاف، ايلام
آبشار سرطاف در شهرستان ايلام واقع شده است و يکى از تفرجگاه‌هاى عمومى مردم ايلام مى‌باشد.
  آبشار سميرم، سميرم
اين آبشار در ۴ کيلومترى شرق سميرم قرار دارد و ارتفاع آن ۳۵ متر است. در اطراف اين آبشار ، محلى براى استراحت بازديدکنندگان در نظر گرفته شده است.


همچنین مشاهده کنید