سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

غرق‌شدن


ورود آب به شش‌ها باعث خفگى مى‌شود، نوع ديگر غرق‌شدن که غرق‌شدن خشک ناميده مى‌شود عبارت است از تشنج موضعى (اسپاسم) گلو که منجر به تنگ شدن مجراى تنفس شده و باعث خفگى مى‌شود. اگرچه هميشه مقدار کمى آب مى‌تواند وارد شش‌ها بشود ولى با اين‌حال نبايد اصلاً وقت را تلف کنيد و بلافاصله آب را از شش‌ها خارج کنيد. احتقان (جمع شدن و ازدياد غيرعادى خون) در شش‌ها خارج کنيد. احتقان (جمع‌شدن و ازدياد غيرعادى خون) در شش‌ها خيلى سريع اتفاق مى‌افتد اما اثرات آن ساعت‌ها بعد نمايان مى‌شود. به اين دليل بايد مصدوم نجات‌يافته را حتماً به بيمارستان برسانيد.
اگر مصدوم براى مدت طولانى در آب سرد غوطه‌ور بوده باشد، چون احتمال سرمازدگى وجود دارد (به مبحث سرمازدگى مراجعه شود)، حتماً مصدوم را گرم نگهداريد.
- عوارض و نشانه‌ها:
۱. عوارض و نشانه‌هاى عمومى خفگي.
۲. وجود کف در داخل دهان، دور لب‌ها و بيني.
- هدف:
اگر امکان داشته باشد، در آب بدون معطلى هوا را به شش‌هاى مصدوم برسانيد. تنفس مصنوعى را بلافاصله پس از رساندن مصدوم به خشکى يا داخل قايق شروع کنيد. ترتيب رساندن مصدوم به بيمارستان را بدهيد.
- درمان:
۱. با سرعت هر شيء خارجى مثل شن‌ها را از دهان مصدوم خارج کنيد و تنفس مصنوعى را بدون معطلى روشن کنيد (به مبحث تنفس دهان به دهان مراجعه شود). اگر توانستيد اين کار را در داخل آب قبل از رساندن مصدوم به خشکى انجام دهيد.
اگر پاى شما به زمين مى‌رسد در داخل آب با يک دست بدن مصدوم را نگهداريد، و با دست ديگر در همان حال که تنفس دهان به دهان را انجام مى‌دهيد سر را نگهداريد و بينى او را ببنديد.
اگر فاصله با خشکى نسبتاً زياد است و پاى شما به زمين نمى‌رسد، در صورتى‌که مى‌توانيد در همان حال که او را به خشکى مى‌کشانيد گاه‌گاهى به او نفس بدهيد.
۲. هنگامى‌که مصدوم را به خشکى رسانديد تنفس او را آزمايش کنيد (به مبحث کمک به گردش خون مصدوم مراجعه شود) و در صورت لزوم روش‌هاى نجات زندگى را شروع کنيد (به مبحث تنفس دهان به دهان مراجعه شود).
۳. به محض آنکه تنفس مصدوم به حالت عادى بازگشت او را در وضعيت بهبود قرار دهيد (مبحث وضعيت بهبود).
۴. مصدوم را گرم نگهداريد، در صورت امکان لباس‌هاى خيس او را از تن وى خارج کنيد و مصدوم را خشک کنيد. او را با يک لباس يا حوله بپوشانيد و در صورت لزوم درمان سرمازدگى را شروع کنيد (به مبحث سرمازدگى مراجعه شود).
۵. او را حتماً با برانکارد به‌صورتى که وضعيت درمانى آن حفظ شود به بيمارستان برسانيد.


همچنین مشاهده کنید