جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مهارت‌های مدیریت


مهارت‌های مدیریت
اگر بـه‌تازگی ترفیع رتبه گرفته‌اید، مدیریت یک پروژه عظیم را به عهده دارید و یا اینکه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمیـنـه مـدیـریت هستـیـد تا بعدها بتوانید به این منصب نائل شوید، ما در این قسمت ۳ مهارت ضروری برای مدیران موفق را برای شما بیان می‌کنیم:
۱ ) دید
ذهن خود را بر روی تصویرهای بزرگ‌تر متمرکز کنید باید مطمئن شوید که گروه شما از بالاترین بهره‌وری برخوردار است. اهداف خود را بر اساس استراتژی‌های بلندمدت پایه‌ریزی کنید و آنها را با مقامات ارشد و سایر پرسنل در میان بگذارید. اهداف فردی و گروهی تعیین کنید (البته سعی کنید که تمام آنها واقع‌بینانه باشند. ) تمام خواست‌ها و آرزوهای خود را در یک سیطره بزرگ‌تر قرار دهید و با یک دید وسیع‌تر به آنها نگاه کنید.
▪ بلند پرواز باشید
بلند‌پرواز بودن به معنای جاه‌طلبی و تجاوز به حقوق دیگران نیست. شما باید از حس بلند پروازی خود زیرکانه استفاده کنید. برای بالا رفتن از نردبان ترقی نباید پای خود را بر سر افراد دیگر بگذارید. بدانید که از شغل خود چه می‌خواهید و حرکت شما به کدام جهت است. توانایی‌های بالقوه خود را همواره در جلوی چشمتان قرار دهید. اگر به موقعیت فعلی خود قانع باشید، هیچگاه ترفیع رتبه از آن شما نخواهد شد.
۲ ) اطمینان
باید خود را به خوبی بشناسید :نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و بر روی ضعف‌هایتان بیشتر کار کنید. از سوال پرسیدن و یا گذراندن دوره‌های کمک آموزشی ترسی به دل راه ندهید. لازم نیست که همیشه همه چیز را بدانید و بهترین باشید. اگر به جزئیات کار اجحاف کامل ندارید کسانی را به تیم خود دعوت کنید که توانایی آنها در انجام موارد مورد نظر از شما بالاتر باشد. اطراف خود را با افراد کارآمد پرکنید نه با «بله قربان‌گو»‌هایی که تنها حرف‌هایی می‌زنند که با مزاج شما سازگاری داشته باشد.
▪ مصمم باشید
برای وقایع غیرمنتظره برنامه‌ریزی کنید تا اتفاقی روی ندهد که شما در مقابل آن خلع سلاح شوید. اگر تمام اتفاقاتی که ممکن است در طول انجام یک پروژه روی دهد را پیش‌بینی کنید، آنگاه می‌توانید با داشتن آگاهی کامل تصمیمات مناسب اتخاذ کنید و کار درست را انجام دهید.
▪ کنترل استرس
چنانکه از گذشته مرسوم بوده: «هیچگاه به دیگران اجازه ندهید که متوجه عرق‌کردن شما بشوند» اگر به خود مطمئن باشید این حس به دیگران نیز القا می‌شود و آنها هم نسبت به شما اعتماد پیدا می‌کنند.
▪ انتقادپذیر باشید
شما می‌توانید اعتماد به نفس خود را از طریق پذیرفتن نظرهای منفی دیگران در مورد خود اثبات کنید. زمانی که مورد انتقاد دیگران قرار می‌گیرید به لاک دفاعی فرو نروید و خود را فردی متکبر و سلطه‌جو نشان ندهید. در هر انتقاد به دنبال نکته‌های سودمند و سازنده بگردید و از فرد منتقد تشکر کنید. با این کار حرفه‌ای بودن و تکامل خود را آشکار می‌سازید.
۳ ) مهارت‌های سایرین
ـ گوش فرا دهید: به نظرات دیگران توجه کنید و نسبت به پذیرش عقاید مختلف از خود علاقه نشان دهید. از سیاست‌ها و مشکلاتی که باعث پس‌رفت تیمی می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که افراد گروه کار خود را با کیفیت، دقت و علاقه انجام دهند به شدت پرهیز کنید. به گفته‌های سایرین با دقت گوش کنید که هم بتوانید کیفیت زندگی شغلی خود را بهتر درک کنید و هم بین کلیه امور تعادل برقرار کنید. در چنین حالتی می‌توانید کارمندان را به سمت مسیر مناسب هدایت کنید.
▪ انعطاف‌پذیر باشید
یک رهبر قدرتمند لازم نیست که همیشه درست عمل کند. شما باید نسبت به عقاید مخالف، سایر نظرات و ابتکارات نوین از خود روی باز نشان دهید. کلیه پرسنل باید برای پیشنهاد دادن از آزادی عمل برخوردار باشند و بتوانند آزادانه در توسعه و تکمیل طرح‌های پیشنهادی خود گام بردارند. در چنین شرایطی آنها همواره به دنبال فرصت‌های تازه‌ای هستند تا بتوانند وضعیت فعلی شرکت را ارتقا بخشند.
▪ حمایت کنید
در کارها، همدلی و شکیبایی خود را آشکار سازید و افرادی را که در انجام وظایف از خود علاقه نشان نمی‌دهند از امتیازات ویژه محروم سازید. با خدمه و کارکنان با نزاکت برخورد کنید و به آنها احترام بگذارید و نشان دهید که به کارهای فردی‌شان علاقمند هستید. همیشه به خاطر داشته باشید که چگونگی برخورد شما با افراد دیگر نشان‌دهنده توانایی‌های مدیریتی شماست.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید