پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آیا شیفت های کاری بر عملکرد جنسی تاثیر دارد


آیا شیفت های کاری بر عملکرد جنسی تاثیر دارد
گرچه نوبت های کاری به دلایل مختلف ضروری است اما برنامه ریزی نوبت های کاری مناسب نیستند وهمچنین به اثرات آن در سلامت فرد و حیات خانواده توجه نمی شود . کارکردن در ساعات غیر از ساعات استاندارد کاری می تواند مشکلات زیادی از جمله اختلال درسلامت ، اختلال در ارتباط فرد با خانواده وجامعه ایجاد کند. یکی از مهم ترین مشکلات فرد اختلال درعملکرد جنسی می باشد . افرادی که در شیفت های عصر وشب کارمی کنند دارای مشکلات بیشتری هستند ، زیرا زمان استراحت آنها با زمان استراحت وفراغت خانواده تداخل دارد. اثرات نوبت کاری می تواند بر خانواده اثر بگذارد.
شیفت کاری متفاوت روی روابط فرد در خانوداه وظایف همسری و والدی وارتباطات جنسی فرد تاثیر دارد. فردی که دارای نوبت های کاری مختلف است، وضعیت روحی ثابتی ندارد، تحریک پذیر است واین می تواند برروی روند طبیعی فعالیت وی در منزل اثر بگذارید . به علاوه وی خسته است ونیاز به خواب دارد واین باعث می شود ساعات حضور مفید وی درمنزل کاهش یابد . بعد از یک نوبت کاری در غیر از ساعات استاندارد فرد زمان کمی برای بودن با همسرش دارد، ارتباط صمیمانه ی کمتری با همسرش برقرار می کند، خسته است وتحریک پذیر و زمان کمتری برای روابط جنسی دارد. همه ی این موارد بر رضایت جنسی فرد تاثیر دارد وسبب اختلالات جنسی بیشماری از جمله اختلالات اریکشن ، انزال زودرس در مردان، کاهش لیبید وآنگور گاسیما در زنان می شود.
پژوهشگران بیان می کنند نوبت کاری در روابط خانواده اثر دارد وباعث نتایج خطرناکی درزندگی زناشویی می شود وهمچنین در این شرایط کمترین رضایت اززندگی زناشویی وجود دارد. همچنین شیوع طلاق درمردانی که درنوبت شب کار می کنند وکمتر از پنج سال است که ازدواج کرده اند شش برابر بیشتر از دیگر نوبت های کاری است واین میزان در زنان دارای نوبت های کاری سه برابر می باشد.
افرادی که نوبت کاری ثابت در روز دارند از سلامت روانی مطلوبی برخوردارند وبیشترین رضایت از برنامه ی کاری ، زندگی زناشویی، پیوستگی خانواده و شرکت در فعالیت های اجتماعی را نسبت به نوبت های کاری ثابت در عصر وشب ونوبت کاری درگردش دارا می باشند. افرادی که نوبت کاری ثابت شب کار دارند نسبت به دیگر گروه ها از عملکرد جنسی مطلوبی برخوردار نیستند. نوبت های کاری غیر استاندار در عملکرد جنسی افراد تاثیر نامطلوبی می گذارد . درمطالعه ای دیگر هم مشخص شده که خستگی حاصل ازنوبت کاری سبب اختلال در عملکرد جنسی می شود. حال افرادی که شیفت کاری دارند باید فراگیرند که چگونه اثرات نوبت های کاری را بر سلامتی خانواده کاهش دهند . دارا بودن سلامت روانی در برقراری رابطه ی جنسی رضایت بخش موثر است. ورزش وتغذیه ی مناسب درکاهش استرس وحفظ سلامت روانی بسیار تاثیر دارد . دارا بودن ساعات خواب واستراحت منظم در فواصل نوبت های کاری ، مدیریت مناسب امور منزل واستفاده ازروش های تن آرامی می تواند فرد را آماده ی داشتن یک فعالیت جنسی رضایت بخش کند . گاهی فرد وشریک جنسی وی فکر می کنند فعالیت جنسی فقط نزدیک است . در این مواقع ، باید به آنها آموزش داد فعالیت جنسی به موارد بسیاری اطلاق می گردد که شامل احساس فرد از عشق بازی (لمس کردن، درآغوش گرفتن و...) و در نهایت نزدیکی جنسی است وباید تاکید گردد عشق ورزیدن به شریک جنسی سبب ارتقایی احساس خوب بدون می شود.
متقاضیان جهت وقت قبلی وکسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن : ۸۸۹۷۴۹۲۵ ازساعت ۱۵ الی ۱۸ تماس گرفته ویا به آدرس کلینیک به نشانی ؛ تهران خیابان ایتالیا جنب بیمارستان شهید مصطفی خمینی مراجعه نمایند.
منبع : خانواده ما


همچنین مشاهده کنید