پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کودک وبازی مناسب


کودک وبازی مناسب
بازی‌هایی که با کودکان‌خود انجام می‌دهید باید متناسب سن آنان باشد. بازی‌های حسی یکی از انواع بازی‌هایی است که از تولد تا یک سالگی برای کودک، مفید است. بخش بزرگی از بازی‌ها کمک می‌کند تا حواس لامسه، بویایی، چشایی، بینایی و شنوایی در کودک تقویت شود.
یکی دیگر از بازی‌های مناسب این دوره، بازی‌های حرکتی است. این بازی‌ها، ماهیچه‌ها و اندام‌ کودکتان را به حرکت در می‌آورند. کودک با انجام دادن این بازی‌ها مهارت استفاده از دست‌ها، پاها و به طور کلی بدن خود را پیدا می‌کند.
گروه دیگری از بازی‌ها به رشد کلامی کودکان کمک می‌کند. این بازی‌ها که مخصوص یک تا دو سالگی است سبب می‌شوند تا کودک بتواند به خوبی کلمه‌ها را بیان کند و در سخن گفتن، مهارت به دست آورد. یکی دیگر از بازی‌های این دوره، بازی‌های آهنگین است. در این بازی‌ها، ترانه با آهنگی همراه با بازی پخش یا خوانده می‌شود که کودک از آن لذت می‌برد. بسیاری از بازی‌های سنتی ما از این دسته هستند.
بازی‌های تقلیدی و بازی‌های فکری به دوره ی سنی دو تا سه سالگی مربوط است. در بازی‌های تقلیدی، کودک از خیال پردازی استفاده می‌کند و خود را به جای افراد دیگر قرار می‌دهد. این بازی‌ها فرصت خوبی هستند تا کودک با محیط اطراف خود و با دنیای بزرگسالان آشنا شود.
دربازی فکری ، کودک از فکر و تجربه‌های خود استفاده می‌کند که این نوع بازی باعث تقویت قوای ذهنی او می‌شود. بازی با پازل، چیستان و بازی‌های کارتی از بازی‌های فکری هستند.
بازی‌های آزمایشی برای دوره سنی سه تا پنج سال مناسب‌اند. در این بازی‌ها، کودک از راه بررسی دقیق یا آزمایش، با طبیعت و محیط اطراف خود بیشتر آشنا می‌شود.بازی‌های گروهی و بازی‌های آزاد و نیز مخصوص دوره سنی پنج تا هفت سال است. کودک در بازی‌های گروهی مشارکت را یاد می‌گیرد و می‌آموزد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند.
بازی‌های آزاد، بیشتر جنبه سرگرمی دارند.دربازی‌های آزاد کودک مداخله نکنید و او را به انجام دادن بازی‌هایی که مورد علاقه‌ او نیستند مجبور نکنید.
منبع : پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش


همچنین مشاهده کنید