جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ماشین زمان/۲۷ فوریه


ماشین زمان/۲۷ فوریه
▪ ۲۷ فوریه سال ۱۹۰۰ باشگاه اف ث بایرن در مونیخ مرکز ایالت باواریای آلمان تأسیس شد. این باشگاه پرافتخارترین تیم فوتبال آلمان و یکی از بزرگترین تیم های جهان را در اختیار دارد. ۴ قهرمانی اروپا، ۲ قهرمانی بین قاره ای، یک قهرمانی جام یوفا، یک قهرمانی جام برندگان جام اروپا، ۲۰ قهرمانی لیگ آلمان و ۱۳ قهرمانی جام حذفی آلمان از جمله افتخارات این تیم محسوب می شود. بایرن مونیخ با داشتن ۱۳۵ هزار عضو ثابت پس از بنفیکا و بارسلونا سومین باشگاه پرطرفدار جهان محسوب می شود. بایرن مونیخ همچنین در ورزش های شطرنج، هندبال، بسکتبال، ژیمناستیک، بولینگ و تنیس روی میز فعالیت دارد. از این باشگاه سه بازیکن یعنی گرد مولر، فرانتس بکن باوئر(۲ بار) و کارل هاینس رومنیگه(۲ بار) به جایزه مرد سال اروپا دست یافته اند.
▪ ۲۷ فوریه سال ۱۹۲۹ دیالما دوس سانتوس بازیکن اسبق تیم ملی برزیل در سائوپائولو متولد شد. او در ۴ دوره جام جهانی از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۶ برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و در ۲ دوره (۱۹۵۸ و ۱۹۶۲) عنوان قهرمانی را به دست آورد. اگر چه او یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال برزیل محسوب می شود اما با قرارگرفتن در پست هافبک راست نقش مهمی را در گلزنی های برزیل ایفا کرد که مهمترین آن گل پیروزی بخش برزیل در فینال جام جهانی ۱۹۶۲ مقابل چک و اسلواکی بود. او نخستین برزیلی بود که توانست از مرز یکصد بازی ملی عبور کند، په له هموطنش در سال ۲۰۰۴ و در جشن یکصدسالگی فیفا وی را در فهرست ۱۲۵ بازیکن برتر قرن بیست و یکم جای داد.
▪ ۲۷ فوریه سال ۱۹۷۸ جیمز اسکات بیتی مهاجم تیم ملی فوتبال انگلیس و باشگاه شفیلدیونایتد به دنیا آمد. وی که بازی حرفه ای را از تیم نوجوانان بلکبرن آغاز کرده بود، در سال ۱۹۹۸ به ساوتهمپتون منتقل شد و در ۲۳۵ بازی برای این تیم ۷۶ گل به ثمر رساند. وی در سال ۲۰۰۵ با مبلغ ۶ میلیون پوند به اورتون پیوست که در آن زمان رکوردی محسوب می شد اما او در شهر لیورپول توفیقی به دست نیاورد و در ۷۶ بازی فقط ۱۳ گل به ثمر رساند. پس از آن در تابستان سال ۲۰۰۷ با قیمت ۵/۴ میلیون پوند که در تاریخ تیم دسته اولی شفیلدیونایتد بی سابقه بود، به این تیم پیوست و تاکنون در ۲۷ بازی برای این تیم ۱۳ گل زده است. بیتی ۵ بازی هم برای تیم ملی انگلیس انجام داده اما در آنها موفق به گلزنی نشده است.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید