پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
بزبند ، حفاظتی برای چشم زخم
كودك هر جا هم كه باشد ، چشم می خورد . مخصوصاً در عروسی ها و جشنها ، در راه و بیراهه. شكل كودك و حركتهای ویژه اش همه را به خود جذب می نماید. شادمانی ، خوش قلبی و پاكی او ، بزرگترها را به وجد می آورد. این گونه كودكان در معرض چشم و زبان هستند. به این خاطر وقتی كه با كودكتان به جاهایی كه ازدحام زیادی وجود دارد می روید ، بهتر است حداقل به جایی از بدنش منجوقی را كه باطل كنندهٔ چشم زخم است ، آویزان كنید . بزرگسالان وقتی بچه ای بدون منجوق می بینند ، می گویند: «این بچه چقدر بامزه است ؛ كاش به جایی از لباس بچه ، منجوق چشم را آویزان می كردید.» منجوق ، بچه را از چشم زخم و زبان بد دفاع می كند. بین مردم تركمن از قدیم الایام جواهرآلاتی كه برای محافظت از چشم و زبان استفاده می كنند ، شهرت زیادی دارند.
بطور كلی اكثر این گونه جواهرات ، هدفی دفاعی داشته اند . پس از گذشت مدت زمانی ، از آنها به عنوان زینت آلات استفاده شده است. بهر حال در دورهٔ كنونی ، بعضی از انواع جوهرات برای دفاع از چشم و زبان آویزان می شوند. برخی از آنها تومار ، داغدان ، هیكل ، دعاچیر می باشند و به لحاظ شكل و نحوهٔ درست كردن و نیز نحوهٔ استفاده ، متفاوت هستند .
یكی از جواهرات كه جهت دفاع بچه از چشم و زبان استفاده می شود ، «بزبند» است . «بزبند» كه بچه ها را از شومی و بلا حفظ می كند ، به عنوان تومار و دعا نیز استفاده می شده است. «بزبند» زینتی نقره ای است . تركمنها بر این باورند كه به بچه بایستی از سن كودكی طلا و یا نقره آویزان كنند. به همین خاطر آن را به شكل دایره درست می كرده اند و در چهار طرفش حلقه هایی برای آویختن به لباس می گذاشته اند. در وسط «بزبند» نیز سنگ «عقیق» می گذاشته اند. آن سنگ باز می شده و داخل آن نیز سوره ای از قرآن یا دعا و تومارهای دیگر را می گذاشته اند و بر این باور بوده اند كه اینها بچه را از شیطان و حملهٔ جن دفاع می كند.
در بعضی از منابع ، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینكه داخـل آن را پـر از شن می كنند. غیر از این ، گردن بند و بزبند تركمنی را با جواهرات قرقیزی به نام «تعنوچ» مقایسه می كرده اند . روی بزبند اكثراً شكلهای گیاهان كشیده می شده است.
گاهی زرگران بزبندهایی بدون هیچ گونه زینت و نقوش ، فقط با سنگ «عقیق» درست می كرده اند . روی بزبند نیز اكثراً از نقش «اثر مار» و «مرغ» استفاده می كرده اند.
در زمانهای قدیم ، عبادت حیوانات به دو گروه تقسیم می شده است : بقر (به معنی خورشید و طلا) و مار (به معنی روشنی و شب ، ماه و زمین). نقش اثر مار روی بزبند از آن زمانها با باورهای عموم وارد شده است . در روحنامه سردار كبیرمان سطرهای ذیل هست :«زندگی و كودكان و بچه هایتان را دوست داشته باشید.» آویختن جواهر آلات به كودكان به معنای خوشحالی از خوشبختی آنهاست. وقتی كه جواهر آلات را به كودك می آویزند ، او خوشحال می شود ؛ دنیای پاك وی پر از شادی و نشاط می شود. این گونه خوشحالی نمودن كودك را به ثواب زیارت كعبه همسان می دانند.
بطور كلی تحقیق در بارهٔ جوهراتی كه به كودكان می آویزند ، باورهای ملت ما را روشن می كند. به همین خاطر در آینده مطالعه اسرار و ویژگی های جوهرآلاتی كه به كودكان می آویزند و رساندن آن مفاهیم به مردم ، وظیفه ماست.
ترجمه : مارال باتیروا
بطور كلی اكثر این گونه جواهرات ، هدفی دفاعی داشته اند . پس از گذشت مدت زمانی ، از آنها به عنوان زینت آلات استفاده شده است. بهر حال در دورهٔ كنونی ، بعضی از انواع جوهرات برای دفاع از چشم و زبان آویزان می شوند. برخی از آنها تومار ، داغدان ، هیكل ، دعاچیر می باشند و به لحاظ شكل و نحوهٔ درست كردن و نیز نحوهٔ استفاده ، متفاوت هستند .
یكی از جواهرات كه جهت دفاع بچه از چشم و زبان استفاده می شود ، «بزبند» است . «بزبند» كه بچه ها را از شومی و بلا حفظ می كند ، به عنوان تومار و دعا نیز استفاده می شده است. «بزبند» زینتی نقره ای است . تركمنها بر این باورند كه به بچه بایستی از سن كودكی طلا و یا نقره آویزان كنند. به همین خاطر آن را به شكل دایره درست می كرده اند و در چهار طرفش حلقه هایی برای آویختن به لباس می گذاشته اند. در وسط «بزبند» نیز سنگ «عقیق» می گذاشته اند. آن سنگ باز می شده و داخل آن نیز سوره ای از قرآن یا دعا و تومارهای دیگر را می گذاشته اند و بر این باور بوده اند كه اینها بچه را از شیطان و حملهٔ جن دفاع می كند.
در بعضی از منابع ، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینكه داخـل آن را پـر از شن می كنند. غیر از این ، گردن بند و بزبند تركمنی را با جواهرات قرقیزی به نام «تعنوچ» مقایسه می كرده اند . روی بزبند اكثراً شكلهای گیاهان كشیده می شده است.
گاهی زرگران بزبندهایی بدون هیچ گونه زینت و نقوش ، فقط با سنگ «عقیق» درست می كرده اند . روی بزبند نیز اكثراً از نقش «اثر مار» و «مرغ» استفاده می كرده اند.
در زمانهای قدیم ، عبادت حیوانات به دو گروه تقسیم می شده است : بقر (به معنی خورشید و طلا) و مار (به معنی روشنی و شب ، ماه و زمین). نقش اثر مار روی بزبند از آن زمانها با باورهای عموم وارد شده است . در روحنامه سردار كبیرمان سطرهای ذیل هست :«زندگی و كودكان و بچه هایتان را دوست داشته باشید.» آویختن جواهر آلات به كودكان به معنای خوشحالی از خوشبختی آنهاست. وقتی كه جواهر آلات را به كودك می آویزند ، او خوشحال می شود ؛ دنیای پاك وی پر از شادی و نشاط می شود. این گونه خوشحالی نمودن كودك را به ثواب زیارت كعبه همسان می دانند.
بطور كلی تحقیق در بارهٔ جوهراتی كه به كودكان می آویزند ، باورهای ملت ما را روشن می كند. به همین خاطر در آینده مطالعه اسرار و ویژگی های جوهرآلاتی كه به كودكان می آویزند و رساندن آن مفاهیم به مردم ، وظیفه ماست.
ترجمه : مارال باتیروا
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی حجاب سریلانکا دولت گشت ارشاد کارگران رهبر انقلاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران زنان خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل سازمان هواشناسی
قیمت خودرو خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا مسکن
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سینمای ایران فیلم سحر دولتشاهی کتاب مهران مدیری شعر تئاتر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
همراه اول فیلترینگ فناوری ناسا تبلیغات تیک تاک وزیر ارتباطات
مالاریا سلامت روان استرس کاهش وزن داروخانه دوش گرفتن