جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرویس پیام کوتاه؛ مقبول ترین وسیله ارتباطات میان فردی


سرویس پیام کوتاه؛ مقبول ترین وسیله ارتباطات میان فردی
سرویس پیام کوتاه یا SMS امروزه یکی از مقبول ترین، کارسازترین و پرطرفدارترین وسایل ارتباطات میان فردی است.
انسان از لحظه تولد در یک فرآیند ارتباطی، نقش ارسال کننده (فرستنده) یا دریافت کننده پیام (گیرنده = مخاطب) را ایفا کرده است و با استفاده از توانایی‌های خود و دیگران بر خود و محیط طبیعی و اجتماعی خود تا حدی غلبه نموده و از آن ها استفاده کرده است.
همزمان که دایره ارتباط انسان و دیگران گسترش یافت، دامنه خواسته ها و نیازهایش نیز توسعه پیدا کرد و برای پاسخ به این خواسته های در حال ازدیاد، سطح فرستندگان و گیرنده، نوع نمادها و نوع رسانه یا وسیله‌ای که از طریق آن‌ها ارتباط برقرار می شد نیز در کمترین زمان ممکن، می توانستند و می توانند، هرگونه پیام را با هر نوع نمادی به هر کجای جهان و با هر میزان مخاطب ارسال نمایند.
یکی از این وسایل ارتباطی جدید که به نوعی در کوچک شدن جهان (دهکده جهانی مک لوهان) و تسریع و تسهیل ارتباط نقش اساسی داشته است، تلفن همراه می باشد. تلفن همراه وسیله ای است که با کمترین هزینه، کمترین امکانات در کمترین زمان و در هر شرایطی می تواند پیام ها را در قالب صدا، تصویر و نوشته ارسال یا دریافت نماید.
از محاسن تلفن همراه علاوه بر ارزان قیمت بودن مکالمه و ارسال پیام کوتاه، دریافت و ارسال پیام در قالب‌های متنوع، کوچک و قابل حمل بودن آن است وسیله ای که گاه وزن ‌آن کمتر از ‌٥٠ گرم و حجم آن در حد یک خودکار یا ساعت جیبی می باشد.
Sms مخفف سه واژه (Short message service) بوده که به معنی «سرویس پیام کوتاه» می‌باشد این سرویس از اواخر سال ‌١٣٨١ در ایران فعال شده است و به استفاده کنندگان از تلفن همراه این امکان را می‌دهد که از طریق ارسال متن نوشتاری یا تصویر با مخاطب مورد نظر ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر در ایران این سرویس در فعالیت‌های تبلیغاتی، اطلاع رسانی، انجام امور بانکی مثل پرداخت قبوض آب و برق و تلفن. تجارت الکترونیکی و خدمات شهری از قبیل «موبایل پارک» استفاده می‌شود.
استفاده از سرویس پیام کوتاه (SMS) این وسیله ارتباطی، باعث می شود تا انواعی از ارتباط به شرح زیر حاصل شود. ارتباط کتبی، دیداری، با واسطه، شخصی، غیر کلامی، معطوف به هدف.
در واقع چون ارسال کننده‌ی پیام، معنا و مفهوم مورد نظر خود را، اعم از شخصی و خصوصی یا عام و عمومی، با نمادهای نوشتاری و تصویری، از این طریق ارسال می کند و تقریبا اطمینان دارد که جز فرد مورد نظر، کس دیگری به آن پیام ها دسترسی نخواهد داشت.
از این رو تلفن همراه و سرویس پیام کوتاه طرفداران و کاربران زیادی دارد. در واقع در حال حاضر سرویس پیام کوتاه یا SMS یکی از امن ترین فضاهای ارتباطی است که کاربران تلفن همراه از آن برای ارسال پیام های شخصی و خصوصی استفاده می کنند. به هر حال سرویس پیام کوتاه SMS که از سال ‌١٣٨١ در ایران به وجود آمده و روند رو به رشدی را در ارتباطات میان فردی و اجتماعی در حیطه‌های مختلف داشته است، به عنوان پدیده ای نو ظهور در عرصه‌ی رسانه‌های ارتباطی، از کاربرد و کارایی زیادی برخودار است.
http://vishki.blogfa.com
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید