چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ فوریه ۲۰۰۵ ـ موسس جمعیت عفو بین الملل درگذشت


۲۸ فوریه ۲۰۰۵  ـ موسس جمعیت عفو بین الملل درگذشت
«پتر بنن سونPeter Benenson» موسس جمعیت عفو بین المللAmnesty International بیست و پنجم فوریه ۲۰۰۵ در ۸۴ سالگی در آکسفورد انگلستان درگذشت. وی ۳۱ ژوئیه ۱۹۲۱ در انگلستان در خانواده ای از یهودیان مهاجر روسیه که به بانکداری اشتغال داشتند به دنیا آمده بود و در سال ۱۹۶۱ به منظور دفاع از دو دانشجوی پرتغالی که بدون ارتکاب جرم و تنها به خاطر گفتن زنده باد آزادی بازداشت شده بودند جمعیت عفو بین الملل را که اینک در سراسر جهان نزدیک به دو میلیون عضو دارد تشکیل داده بود. درآغاز قرار بود که این جمعیت یک سال فعالیت داشته باشد که ماندگار شده است. نوشته اند که بنن سون تغییر دین داده و کاتولیک شده بود.
بنن سون از نوجوانی روحیه ای معترض داشت و این روحیه را در طول تحصیل در آکسفورد در رشته تاریخ و سپس حقوق حفظ کرده بود. برضد اقدامات هیتلر نسبت به یهودیان و جنگ بی رحمانه داخلی اسپانیا بود. وی عقیده داشته است که در برابر ظلم دولتها، باید یک صدای مخالف و معترض وجود داشته باشد تا کارهای خلاف حق و قانون دولتها را به میان مردم ببرد، افشاء و منعکس سازد تا تکرار نشوند. برای این کار بسیج مردم عادی باید بسیج شوند و تشکیل جمعیت های دائمی بدهند. جنبش اتباع ساده (عوام الناس) بهترین را مبارزه با ستم و حق کشی است. با تاسیس عفو بین الملل پایه ای گذارده شد که جمعیت های مشابه متعدد و مدافع حقوق بشر دفاع از حقوق اساسی، آزادی های مدنی و حمایت از روزنامه نگار به وجود آید که برخی عام و بعضی تخصصی هستند.
در دهه ۱۹۶۰ که جمعیت عفو بین الملل به وجود آمد این شایعه رواج یافت که عوامل اینتلیجنس انگلستان در آن نفوذ و رخنه کرده اند. بنن سون درخواست رسیدگی کرد ولی مدرکی به دست نیامد. بعدا چنین شایعات درباره سایر جمعیت های مشابه شنیده شده است.
دبیر کلی عفو بین الملل را در این تاریخ : ۲۸ فوریه ۲۰۰۵ «ایرن کهانIrene Khan» برعهده دارد و نشانی وسب ساید آن از این قرار است:www.amnesty.org
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید