پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

فرزند لجباز


فرزند لجباز
عده ای از پدر و مادرها وقتی می بینند فرزند کوچکشان به حرف های آنها موقع لباس پوشیدن یا جمع کردن وسایلش و… توجهی نمی کند و به تماشای تلویزیون یا بازی ادامه می دهد، دایم صدایش می کنند و فریاد می کشند. آنها فکر می کنند هرچه بیشتر حرفشان را تکرار کنند، فرزندشان سریع تر گوش می دهد. در حقیقت قضیه برعکس است. به طور معمول اگر قبل از انجام کاری گفته خود را چندین مرتبه تکرار کنید، بچه می آموزد که نباید گوش دهد. وی ارزش زمانی که برای اولین مرتبه او را صدا می کنید و زمانی که واقعاً با او کار دارید را می داند و احتمالاً از ۵ تا ۱۰دقیقه اضافی استفاده می کنند و به بازی خود ادامه می دهند.
البته اگر از ابتدا، کودک را به خوب گوش دادن تشویق کنیم، مشکلات گوناگون آینده برطرف خواهد شد. مثلاً فرزندتان در مدرسه خوب توجه نمی کند و نمی تواند در درس هایش تمرکز کرده و یا دستورات را دنبال کند و یا حرف های شما را نادیده می گیرد، در این صورت نباید بگویید این مسئله به مرور زمان به خودی خود حل خواهد شد. دستورات زیر به فرزند شما کمک می کند بدون آنکه خود بفهمد، دقت و توجه بیشتری برروی مسائل داشته باشد.
▪ چه کار کنیم ؟
- عصبانی نشوید. تلاش کنید آرامش خود را حفظ کرده و با صدای آرام صحبت کنید، حتی اگر مجبور شـُدید برای چند لحظه ای به خلوتگاهی پناه آورید. هرقدر بلندتر صحبت کنید، مطمئناً بچه ها نه متوجه صدای بلند شما و نه متوجه مفهوم کلمات تان خواهند شد.
- مسائل را برای فرزندتان شرح دهید. بچه ها هنگامی که به آنها دستور داده می شود، لجبازی می کنند. به جای آن که بگویید، چطور جرئت کردی سنگ پرتاب کنی! بگویید: سنگ برای پرتاب کردن نیست، توپ را پرتاب می کنند. بدین طریق برروی رفتارش تأثیر گذاشته و راه چاره ای را بدون پرخاشگری یافته اید.
- مطالب را به سادگی عنوان کنید . به جای سخنرانی کردن به نرمی ولی با قاطعیت حرف بزنید. به این طریق او یاد می گیرد راجع به هر کاری که باید انجام دهد، فکر کند بدون آنکه به سرزنش برای فراموش کردن کاری یا گوش ندادن نیازی باشد.
- از فرزند خود بخواهید که مطالب مهم را تکرار کند. این روش زمانی مفید خواهد بود که می خواهید فرزندتان نتیجه کاری را بفهمد. بگویید: باید ماژیک هایت را قبل از ناهار جمع کنی بگو ببینم کی ماژیک هایت را جمع می کنی؟
- ارتباط واقعی برقرار سازید. چنانچه فرزندتان جذب کاری شده، به آرامی دست به شانه او بزنید تا متوجه شما شود. از او بخواهید موقعی که صحبت می کنید به شما نگاه کند. اگر او با چشم ارتباط برقرار سازد، برایش بسیار سخت خواهد بود که لجبازی کند.
- جدولی تهیه کنید. به او مسئولیت دهید و با کمکش جدولی از تمام کارهایی که باید انجام دهد (مسواک زدن، شستن صورت، لباس پوشیدن، خوردن صبحانه و پوشیدن کفش ها) تهیه کنید. بسیاری از بچه ها دوست دارند که جدول را بررسی کرده و موفقیت خود را اعلام کنند.
▪ بچه های لجباز…
به او توجه کامل داشته باشید. چنانچه می خواهید او به حرف های شما گوش دهد، باید به گفته هایش گوش دهید. بنابراین هنگامی که روزنامه در دست تان است و آن را می خوانید با او صحبت نکنید. تمام توجه خود را به او بدهید و اگر امکان پذیر نیست، علت آن را برایش شرح دهید: "عزیزم، اکنون مشغول انجام کاری هستم . اما دوست دارم که به گفته هایت گوش دهم. پنج دقیقه دیگر. به حرف هایت گوش می کنم " .
به علاوه، به آنچه می گوید اهمیت دهید. چنانچه می گوید سردش شده است، نگویید: این جا آن قدرها هم سرد نیست . به جایش بگویید: سردت شده؟ بیا برویم و لباس گرمت را برداریم. بی جهت نگران نشوید. اگر بچه های کوچک که در گوش دادن با مشکل مواجه اند و بعضی اوقات بی قرار می شوند با کمبود توجه روبرو هستند. افراد با این مشکل، این رفتارها برایشان به صورت عادت درآمده است، بنابراین چنانچه این بی توجهی در زندگی روزمره اش تأثیرگذاشته، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
به خاطر داشته باشید، در این زمینه بچه ها با بزرگترها واقعاً فرقی ندارند. بچه ها می خواهند مثل شما، هنگام انجام کاری، کسی مزاحمشان نشود. این مسئله مانند این است که کتاب جالبی را در دست دارید و حاضر نیستید لحظه ای آن را کنار بگذارید. در این شرایط شخصی می خواهد شما را وادار به انجام کار دیگری کند. بنابراین اگر می خواهید فرزندتان به آنچه که گفته می شود دقت کند و آن را انجام دهد، در حالی که او را در هنر گوش دادن کمک می کنید، صبور باشید و کاملاً به او توجه نشان دهید.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید