جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چند توصیه برای نظم پذیری کودکان


چند توصیه برای نظم پذیری کودکان
نوشیدنی و خوراکی سالمی را که کودک دوست دارد تهیه کرده و در هنگام کار هر دو از آن بخورید تا با این کار خاطره نظافت را برای او دلچسب کرده و او را خوشحال و راضی نگه دارید.
(اگر فکر می‌کنید با این کار او را لوس و زیاده‌خواه بار می‌آورید؛ لطفاً به یاد اوقاتی بیفتید که از گفتن جملاتی مثل: لباس‌هایت را روی زمین ولو نکن، باز که تو دفتر و کتاب‌هایت را این‌ور و آن‌ور انداختی؛ پاشو اینجا را مرتب کن و دیگر از این همه شلختگی‌ات خسته شدم دچار سوزش حنجره می‌شوید و حاضرید هر کاری بکنید تا برای مدتی هم که شده وضع را روبراه ببینید و با این همه فکر و خیالی که دارید، حرص و جوش اضافی نخورید).
در حین کار سعی کنید کارهای جالب و سبک مثل: چیدن سی‌دی‌ها در کیف مخصوص، جمع کردن مدادهای رنگی و گذاشتن آنها در جامدادی، چیدن اسباب‌بازی‌ها به‌طور دلخواه در قفسه، روی هم گذاشتن کتاب‌ها و مجلات و در مورد لباس‌ها، چیدن لباس‌های کوچگ مثل زیرپیراهن و شال و کلاه و دستکش را از او بخواهید، انجام این کارها احساس ارزشمندی و مفید بودن به او می‌دهد.
هنگام گردگیری و جارو زدن حوصله به خرج داده و ضمن مراقبت گاهی دسته جاروبرقی را به او بدهید تا او جارو بزند (هر چند این کار را صحیح انجام ندهد) زیرا این کار علاوه بر اینکه بسیار مورد علاقه بچه‌هاست، احساس خودباوری را در آنها تقویت می‌کند.
و در آخر اینکه «زیاد سخت نگیرید» و یاد کودکی خودتان هم بیفتید؛ زمانی که فقط و فقط به فکر بازی و شادابی بودید و مثل حالا برای مرتب بودن خانه و داشتن دکوراسیون دلخواه و زیبا این‌قدر حرص نمی‌خوردید و خود را به زمین و زمان نمی‌زدید؛ اصلاً شاید برای همین است که امروز وقتی دلمان از دنیا و مشکلاتش می‌گیرد آه سردی می‌کشیم و زیر لب طوری که فقط خودمان بشنویم می‌گوییم: «یاد بچگی‌هایمان بخیر».
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید