جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ساخت زبان خصوصی!


ساخت زبان خصوصی!
▪ یک بازی در خانه که به مهارت خاصی نیاز ندارد
▪ سن مناسب برای این بازی: ۷ تا ۱۰سالگی
▪ وسایل مورد نیاز: به وسیله خاصی نیاز ندارد
▪ هدف: تقویت حافظه و البته خلاقیت
بسیاری از ما زمانی که صحبت از حافظه می‌شود به‌یاد جدول ضرب یا حفظ کردن شعر می‌افتیم اما بد نیست بدانیم که حافظه شنیداری تنها یکی از بخش‌های حافظه است.
ما به ازای هر کدام از حواس پنجگانه‌مان، حافظه‌ای جداگانه داریم که تقویت هر کدام، راه و روش خاص خود را دارد. در این بازی می‌خواهیم حافظه بینایی را تقویت کنیم که البته نزدیکی زیادی نیز با حافظه حسی - حرکتی ما دارد.
● روش:
▪ شروع این بازی به زمانی نیاز دارد که شما و کودکتان سرحال باشید چرا که نیاز به فکر کردن و دادن ایده دارد. قرار است شما و فرزندتان زبان جدیدی درست کنید.
ابتدا از عبارات ساده و به تعداد کم شروع کنید. به‌عنوان مثال ۳عبارت را انتخاب کنید: «نمی‌دانم»، «حالت خوبه؟» و «خوبم». برای هر کدام از این عبارات باید حرکت یا شکلکی بسازید.
مثلا نمی‌دانم را با دست زدن، حالت خوبه را با پریدن و خوبم را می‌توانید با دور خود چرخیدن نشان دهید. هر چه حالات زبان جدیدتان متفاوت‌تر باشد، بازی نیز جالب‌تر می‌شود.
▪ بعد از اینکه علائم را با کودکتان انتخاب کردید، دیگر از کلمات در صحبت‌هایتان استفاده نکنید بلکه از این حالات کمک بگیرید.
▪ بهتر است در شروع و مراحل اول، کلمات و حالات مربوط به هر کدام را با کمک کودکتان در جایی بنویسید تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنید.
▪ بعد از اینکه ۳کلمه را یاد گرفتید، می‌توانید به تعداد آنها اضافه کنید اما در هر بار افزایش، بیشتر از ۳عبارت جدید را وارد بازی‌تان نکنید.
▪ اگر این بازی را خانوادگی انجام دهید، بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.
در شرایطی که بیش از یک فرزند دارید، می‌توانید آنها را تشویق به داشتن زبانی اختصاصی بین خودشان کنید.
این کار، آنها را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد و روابط‌شان را بهبود می‌بخشد. اما اگر بیش از یک کودک دارید و یکی از فرزندان‌تان هنوز توانایی انجام چنین بازی‌ای حتی به شکل مختصر را ندارد- یعنی کمتر از ۵سال دارد- بهتر است این بازی را با کودک بزرگ‌ترتان انجام ندهید زیرا ممکن است حسادت بین بچه‌ها را تشدید کند چرا که کودک خردسال تحمل این موضوع را نخواهد داشت که خواهر یا برادر بزرگ‌ترش رابطه ویژه‌ای با شما داشته باشد و سر او بی‌کلاه بماند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید