پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سال پیامبر اعظم(ص) تجربیات و پیشنهادات


سال پیامبر اعظم(ص) تجربیات و پیشنهادات
سال ۱۳۸۴ بر امت اسلامی سخت گذشت. مسلمانان شاهد اهانت به پیامبری بودند که از او رأفت و مهربانی سراغ دارند. او را پدری مهربان و دلسوز می دانند. محبوب قلبهای آنان است و با اینکه از زمان حیات او ۱۴ قرن می گذرد بر ایشان زنده و همواره در کنار آنان است. بعد از قرآن "محمد" وحدت همه طوایف و مذاهب اسلامی است. در کنار مرقد منوّر او و در جوار گنبد خضرایش زبان و ملیت و رنگ و غنا و فقر رنگ می بازد. خود را فرزند او می دانستند و به راستی چه کسی شایسته‌تر از پیامبر برای تربیت مسلمانان...
پیامبری که از امت خود اجری طلب نکرد و فقط مودت در قربی او را خشنود می سازد در سال گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفت.
لذا در سال شمسی و قمری جدید جا دارد تا ارادت قلبی مسلمانان به پیامبر (ص) مجددا مورد تأکید قرار گیرد.
نامگذاری سال ۱۳۸۵ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بنام پیامبر عظیم الشأن اسلام بار دیگر این فرصت را به مسلمانان می دهد که بر محور سخنان و سیره‌ نبی مکرم اسلام خود را ارزیابی نموده و با عمل به فرمایشات آن بزرگوار موجب خشنودی‌اش را فراهم کنند.
زیباترین تکریم پیامبر اکرم (ص) در این سال علاوه بر معرفت به ابعاد وجودی، سیره و سخنان آن حضرت، عمل کردن به فرمایشات اوست.
لبخند رضایت پیامبر را می توان دید اگر مسلمانان کینه و عداوت را دور بریزند و به یکدیگر عشق بورزند. قرآن و اهل بیت را تکریم کنند. امانتدار و صادق باشند و در برابر دشمنان مستحکم و استوار بایستند.
تجربه نامگذاری سالهای گذشته ایجاب می کند تا توصیه‌هایی به شرح زیر داشته باشیم. دیدگاه شما چیست؟
۱) نویسندگان و هنرمندان و علاقمندان جهان اسلام هر یک به نوعی ارادت خود را به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) نشان دهند. جا دارد تا نهادهای دولتی و ستاد تکریم از پیامبر صرفا از این همه ذوق و استعداد حمایت کند و موجب تسهیل انتشار آثار را فراهم نماید.
۲) به هیچ وجه نهاد و ستاد خود را متولی نداند که در ذهن مردم سال پیامبر به یک امر تشریفاتی تبدیل گردد. بدترین آفت برای موضوعات ملی این است که مردم فکر کنند برای این حرکت ستاد و موسسه‌ای درست شده است و دیگران نمی توانند در آن موضوع نقشی ایفا کنند.
۳) فرصت مغتنمی است که آثاری مکتوب و درخور نام عظیم این پیامبر الهی تدوین و تألیف گردد و با کمک اعتبارات دولت‌های اسلامی بویژه دولت کریمه آثار نفیس هنری خلق گردد. تدوین فیلم‌نامه زندگی پیامبر، اشعار زیبا در بین ملل اسلامی تهیه و تولید سمفونی به این مناسبت و تهیه آثار حجمی مرتبط با این سال در صدر برنامه ها باشد.
۴) راه‌اندازی صدها سایت مناسب که دربرگیرنده زندگانی، سیره و سخنان آن بزرگوار باشد و به صورت online پاسخگوی شبهات نیز باشد.
منبع : شبستان


همچنین مشاهده کنید