شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هنر بخشیدن


هنر بخشیدن
بخشش و گذشت کردن خوب است، اما کار آسانی نیست. وقتی کسی شما را عمیقاً آزرده، خیلی مشکل است که نسبت به او عداوت و دشمنی نداشته باشید. اما گذشت، می‌تواند به شکل شگفت‌انگیزی برای سلامت جسمی و ذهنی شما مفید باشد. انسان‌هائی که می‌بخشند کمتر دچار افسردگی، عصبانیت و استرس می‌شوند و نسبت به زندگی بیشتر امیدوارند. دکتر فردریک لوسکین نویسنده کتاب ”بخشیدن برای همیشه“ می‌گوید: ”بخشیدن و گذشت کردن از فرسودگی ما جلوگیری کرده، و ضعف سیستم ایمنی بدن ما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر احساس نشاط و سرزندگی کنیم.“ به توصیه‌های زیر توجه کنید:
۱) خودتان را آرام کنید.
برای از بین بردن عصبانیت خود، یک تکنیک ساده مدیریت استرس را امتحان کنید. دو بار نفس عمیق بکشید و به چیزی که به شما شادی و لذت و تفریح می‌دهد فکر کنید یک منظره زیبا از طبیعت، یا کسی که او را دوست دارید.
۲) منتظر معذرت‌خواهی نباشید.
خیلی از اوقات شخصی که شما را آزرده اصلاً قصد عذرخواهی ندارد، ممکن است که از روی قصد شما را ناراحت کرده باشد یا فقط مسائل را مثل شما ندیده باشد، بنابراین اگر منتظر مردم شوید تا عذرخواهی کنند باید مدت زیادی منتظر بمانید، به یاد داشته باشید که بخشیدن لزوماً به معنای آشتی کردن با شخصی که شما را ناراحت کرده یا چشم‌پوشی کردن از اعمال او نیست.
۳) قدرت کنترل را از شخص خطاکار بگیرید.
بازی مجدد ذهنی، احساس ناراحتی شما به شخصی که باعث درد و ناراحتی شما شده را قدرت می‌بخشد. به‌جای آن‌که به روی احساسات جریحه‌دار خود تمرکز کنید، بیاموزید در اطرافتان در جست‌وجوی عشق، زیبائی و مهربانی باشید.
۴) سعی کنید مسائل را از دیدگاه آن شخص ببینید.
اگر با آن شخص همدردی کنید، ممکن است تشخیص دهید که او از روی ناآگاهی، ترس و حتی از روی عشق و محبت عمل کرده است. برای به‌دست آوردن این دیدگاه می‌توانید از نقطه‌نظر شخص خطاکار نامه‌ای به خودتان بنویسید.
۵) مزایای بخشش را تشخیص دهید.
تحقیق نشان داده افرادی که می‌بخشند و گذشت می‌کنند، پر انرژی‌تر هستند، اشتهای بهتری دارند و الگوی خوابشان منظم‌تر است.
۶) فراموش نکنید که خودتان را هم ببخشید.
برای بعضی از مردم بخشیدن خودشان بزرگ‌ترین مبارزه است، اما اگر این کار را نکنید ممکن است اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهید.
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید