سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ ـ ملکه انگلستان دستور داد ملکه سابق این کشور را گردن زدند!


۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ ـ ملکه انگلستان دستور داد ملکه سابق این کشور را گردن زدند!
۱۲ فوریه سال ۱۵۵۴ « جین گری » که چند ماه پیش از این به مدت ۹ روز ملکه انگلستان شده بود به دستور « ماری تودور Mary Tudor » ملکه تازه انگلستان در ارگ لندن گردن زده شد. در کنار « جین » شوهر او نیز گردن زده شد.
«جین» داوطلبانه به سود ماری از سلطنت کناره گیری کرده بود، زیرا مایل نبود که انگلستان گرفتار جنگهای مذهبی شود. جین پروتستان و ماری کاتولیک بود و می خواست که با فیلیپ پادشاه کاتولیک اسپانیا هم ازدواج کند. ماری دختر هنری هشتم بود که پس از درگذشت پدرش به مذهب مادر خود «کاترین اوروگون » بازگشته بود. هنری هشتم که در طول سلطنت خود دستور داده بود دوتن از شش همسرش را گردن بزنند پاپ را که حاضر نشده بود کاترین همسر اول او را طلاق دهد از ریاست کلیسای انگلستان برکنار کرد و خود ریاست این کلیسا را برعهده گرفته بود.
«جین» و شوهرش برضد ماری تودور عملی انجام نداده بودند ، ولی محبوبیت جین که زنی آرام بود ماری را آشفته ساخته بود و بیم از آن داشت که تا « جین » زنده باشد او نخواهد توانست بدون دغدغه حکومت کند ، زیرا هر آن ممکن بود مردم به حمایت از جین بپاخیزند و او را برکنار کنند . ماری که چشم دیدن جین را به عنوان آلترناتیو خود نداشت مترصد فرصت برای حذف کامل او بود که این بهانه را « توماس ویات » یکی از امیران انگلیسی که با سه هزار سوار برای تصرف لندن و برکناری ماری به حرکت در آمده بود به دست داد.
«ویات» برای جلوگیری از ازدواج ماری با فیلیپ پادشاه اسپانیا و دشمن انگلیسیها به این لشکر کشی دست زده بود ، ولی ماری آن را به حساب جین گذارد و دستور اعدام وی و شوهرش ( لرد گیلفورد دادلی ) را صادر کرد. جین هنگام اعدام ۳۷ ساله بود .
«ویات» موفق به تصرف لندن نشد و ماری با پادشاه اسپانیا ازدواج کرد، ولی زن و شوهر موافقت کرده بودند که در دو کشور زندگی کنند . ماری چهار سال پس از اعدام جین در گذشت و خواهرش الیزابت ( دختر دوم هنری هشتم ) به پادشاهی انگلستان رسید که او هم ماری ملکه اسکاتلند را اعدام کرد .
آن بولین مادر الیزابت به دستور پدر او گردن زده شده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید