پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بازتاب ذکر


بازتاب ذکر
راه و روش استفاده و بهره‌مندی از اسماء الهی (اسماء الحسنی) در راستای اطلاع وجود انسان و ارتباط با ملکوت عالم است. اما چگونه؟
آدم از خاک و ملک از نور بود
سجده خاک از ملائک دور بود
علم اسماء چون به او تعلیم شد
لایق آن سجده و تکریم شد
آگاهی انسان در مورد اسماء الهی و تحقق یافتن معانی و مفاهیم بلند آن در وجود انسان باعث شد تا فرشتگان الهی و کارگزاران نظام آفرینش در برابر آدم به خاک افتاده و برای خداوند جهت آفرینش چنین پدیده‌ای شگفت‌انگیز سجده کنند.
قرآن کریم در سوره بقره به این موضوع اشاره کرده که می‌فرماید:
خداوند اسماء را به آدم آموخت آن‌گاه به فرشتگان گفت: آن‌چه به آدم آموختم شما جواب دهید آنان از جواب بازماندند این عامل شد که ملائکه بدانند موجودی آفریده است که قدرت بازدهی دارد و آن‌چه به او آموخته‌اند فرا می‌گیرد و به تعبیری انسان است که می‌تواند آینه‌ای بشود که تجلی‌گاه اسماء الهی گردد.
ای آئینه جمال شاهی که توئی
در خود به طلب آن‌چه خواهی که توئی
برای خدا اسماء زیبائی است که مأموریت داریم هنگام دعا و نیایش خدا را با آن اسماء بخوانیم و آنها ۹۹ اسم است. ”هرکس آنها را بشمارد وارد بهشت می‌گردد“ (حضرت رسول (ص) گرفته‌شده از کتاب هدیه احمد ”از احد آشتیانی“)
یکی از راه‌های مختلفی را که می‌توان پیمود (عرفان) راهی است که اسماء الهی (اسماءا...) را بخوانیم و بنویسیم و یا همانند مسلمانان تسبیحی با اسماءا... درست کنیم در ۳ یا ۵ نوبت شبانه‌روز اسامی را گفته و در مفاهیم آن دقت لازم (تمرکز) بکنیم.
مرحوم صدوق در کتاب ثواب‌والاعمال و همین‌طور شیخ‌جمال‌الدین‌احمد‌ابن‌ضحد‌حلی در کتاب عده‌الدائی نقل کرده‌اند از امام رضا و ایشان از پدرانشان از امام علی (ع) خداوند ۹۹ اسم دارد که هرکس خداوند را به آن اسم‌ها بخواند دعایش مستجاب شده و هرکس بشمارد وارد بهشت می‌شود (من‌احصاء) احاطه بر آن اسامی و وقوف در معانی آنهاست. در کتاب اسماءالحسنی نوشته مهندس علی بازرگان از پیامبر نقل شده خداوند دوست دارد بندگانش او را پایه یک این اسما گویند و هرکسی عارف به این اسامی شود وارد بهشت می‌شود.
در ذیل چند ذکر آیه که با قدرت الهی می‌توانند شما را در رسیدن به خواسته‌هایتان یاری کنند آورده‌ایم:
ذکر یاملک ۹ بار هر روز برای گفتن روزی
آیه ۲۵ تا ۲۸ سوره طه در حد امکان برای تداوم کار
آیه ۲۵ تا ۲۸ سوره طه به‌طور مداوم برای پیدا کردن شغل
آیه ۲۳ تا ۲۶ سوره طه ۱۱ مرتبه در روز جهت عزیز شدن
ذکر یاغنی روزی ۱۰۶۰ مرتبه تا ۴۰ روز جهت گرفتن روزی بسیار
ذکر یاودود ۲۰ مرتبه جهت زیاد شدن محبت
آیه ۱۱۵ سوره انعام سه مرتبه جهت آشتی
منبع : فصلنامه جهان گل


همچنین مشاهده کنید