جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دخترم تو را تحسین می‌کنم


دخترم تو را تحسین می‌کنم
پدرانی که دختر دارند باید توجه به نکات ویژه‌ای داشته باشند تا روابط میان آنها و دخترشان و عزت نفس فرزندشان تقویت شود. ما در این مقاله به ۱۰ نفس فرزندشان تقویت شود. ما در این مقاله به ۱۰ نکته اشاره می‌کنیم که رعایت آنها بسیار مفید واقع می‌شود:
۱) به دخترتان گوش دهید. این مورد از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. اینکه دخترتان به چه چیزی فکر می‌کند، به چه اعتقاد دارد، چه احساسی و چه رویاهایی دارد و حتی اینکه چه کارهایی می‌کند بسیار با اهمیت‌تر از ظاهر او می‌باشد. جالب است که بدانید رفتار پدران بر نگرش دخترانشان نسبت به خود تاثیر زیادی دارد. زمانی که به فرزند دخترتان به دلیل آن چیزی که واقعا هست، ارزش می دهید، در واقع به او اطمینان خاطر می‌دهید تا بتواند از استعدادهای خویش به نحو احسن در زندگی استفاده کند.
۲) قدرت درک و فهم او را تحسین کنید. با تشویق و تحسین دخترتان، به او کمک می کنید تا تشخیص دادن، مقاومت و غلبه بر موانع و مشکلات را بیاموزد. بدین ترتیب او می تواند به اهدافش دست بیابد و دیگران را نیز در این راه یاری کند. و در نهایت قوی و دانا باشد.
۳) به او احترام بگذارید. سعی کنید او خودش را از لحاظ جسمی و شخصیتی دوست داشته باشد. این واقعیت را با او در میان بگذارید که
الف) دختران در سنین رشد نیاز به تغذیه خوب و سالم دارند
ب) رژیم غذایی نامنظم و موقت فایده‌ای ندارد
ج) او بدنش را برای توانایی‌ها و عملکردش نیاز دارد نه برای شکل ظاهری آن.
۴) او را تشویق کنید که فعالیت ورزش کند. دخترتان را به انجام فعالیت‌های ورزشی گوناگو تشویق کنید، حداقل پیاده‌روی را فراموش نکنید! دخترانی که فعالیت جسمی دارند، کمتر به کارهای خلاف و غیر اخلاقی روی می‌آورند و فعالترین دختران، اصولا پدرانی دارند که در فعالیت‌ها با آنها همراهی می کنند.
۵) با مدرسه او در ارتباط باشید. سعی کنید به طور منظم به مدرسه بروید. از برنامه‌ها و سیاستهای مدیر مدرسه آگاه شوید و در صورت امکان به طور دواطلبانه در برخی فعالیت‌ها شرکت کرده و از اوضاع فرزندتان اطلاع کامل حاصل کنید.
۶) خود را وارد کارهای او کنید. سعی کنید در ورزش، بازی، تفریح و حتی مهمانی، حداقل در مسیر راهی که می‌رود، دوستانه او را همراهی کنید. او را تشویق کنید که کیفیت کارهایش را بالاتر ببرد و به او اطمینان دهید که در صورت لزوم، از او حمایت می کنید.
۷) جهان بهتری برای دختران فراهم کنید. جهان امروز، خطرات بی‌شماری برای دختران دارد. انزوا و کنترل بیش از حد نیز سودی ندارد زیرا معنی آن این است که شما به دختران اعتماد ندارید. در عوض، سعی کنید با همکاری والدین دیگر محدوده امنی را برای او فراهم سازید تا او و دوستانش در آن محدوده آزادانه حرکت کند و فکر نکند «پسر بودن»‌ لزوما بهتر از «دختر بودن »است.
۸) از دخترتان در کارها کمک بخواهید. گاهی اوقات برای وی از کارهایتان بگویند، در صورت امکان او را یک روز به محل کار خود ببرید تا از نزدیک شاهد زحمات شما باشد. بد نیست که گاهی اوقات قبوضی را که ماهیانه پرداخت می‌کنید نیز به او نشان دهید تا مدیریت مالی را از همین حال بیاموزد و بداند که شاید لازم باشد او نیز روزی کار کند و هزینه‌هایی را تقبل نماید، بدین ترتیب او با جهان کار و اقتصاد آشنا می‌شود.
۹) از برنامه‌های مثبت استقبال کنید. برنامه‌های شاد و آموزنده و یا علمی را با خانواده تماشا کنید. فقط جنبه‌های منفی برنامه‌های تلویزیون، رادیو و حتی اینترنت را مطرح نکنید، مطمئن باشد برنامه‌های مثبت بسیاری نیز در این رسانه‌ها وجود دارند که دخترتان می‌تواند به آنها بپردازد.
۱۰) از پدران دیگر نیز بیاموزید، همواره تجربه‌های گروهی بسیار ارزشمند هستند، پس از دیگران نیز بیاموزید. می‌توانید در مسائل مختلف از تجربه تربیتی، آموزشی و یا حتی شغلی دیگر پدران نیز استفاده کرده و اطلاعات خود را افزایش داده و به روز کنید. بدین ترتیب روابط اجتماعی و رابطه میان خود و خانواده را استحکام ببخشید.
منبع : بنیاد اندیشه اسلامی


همچنین مشاهده کنید