جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مکانیزاسیون خدمات شهری از کمیت تا کیفیت


مکانیزاسیون خدمات شهری از کمیت تا کیفیت
بلاشک بروز و ظهور پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی در تمام عرصه‌ها تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی بشر باقی گذاشته و چنان این روند در شئون مختلف زنگی اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... رخنه نموده است که در هیچ حوزه‌ای از فعالیت‌ انسانی فقدان آن قابل تصور نیست. این گفتار کوتاه مقدمه‌ای است بر اشاره به یکی از کارکرد وسیع تکنولوژی در امور مدیریت شهری که خود از جمله خاص‌ترین مدیریت‌های مدرن و کلان امروز جوامع انسانی به شمار می‌رود. بحث مکانیزه شدن امور خدمات شهری تهران که به لحاظ مسائل حساس لحظه‌ای و فوریتی و حجم عظیمی از عملیات که در حدود ۷۰ درصد از حجم عملیات اجرایی شهرداری تهران را شامل می‌شود از اثرات ورود تکنولوژی به عرصه زندگی‌شهرنشینی است که از اواخر سال ۸۴ به کمک مدیریت شهری آمد.
سیتسم مکانیزاسیون خدمات شهری که از آن به عنوان مرحله تغییر شیوه ارائه خدمات شهری از روند سنتی به روش علمی و استاندارد با استفاده از گام‌های نوین یاد شده با هدف تسریع در ارائه خدمات شهری ضمن افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت، کاهش هزینه‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی انجام گرفته، ارتقا خدمات زیست محیطی، حفظ بهداشت عمومی و زیبایی منظر شهری و فرهنگ سازی در عموم، معرفی مدلی جدید به جهت ارائه خدمات بهینه، حضور بخش خصوصی توانمند و اقتصاد پایدار شهری گام‌های موثری برداشت آنچنانکه ظرف ۲ سال گذشته از لحاظ کمیت تمام نواحی شهر تهران با استفاده از انواع مختلف خودروهای تخصصی از جمله جاروب و جدول شوی، خودروهای سرپوشیده و مخصوص حمل زباله، سه چرخ‌های مخصوص جمع‌آوری زباله، در معابر تنگ و باریک و چندین نوع دیگر از این نوع خودروهای تخصصی که طبق آمار بیش ازیکهزار و اندی خودرو را شامل می‌شود تحت پوشش قرار گرفت اما به دلیل برخی مشکلات زیر ساختی که بزرگترین آن ساختار شهری و معابر و خیابان‌های غیر استاندارد به علاوه بافت فرسوده برخی مناطق جنوبی تهران می‌باشد به زعم تلاش‌های فراوان صورت گرفته نتوانست از لحاظ کیفیت تمام این ۱۲۲ منطقه را شامل شود. اما آنچه که قابل اشاره است و باید ذکر شود بحث برداشتن گام اساسی از کمیت به سمت کیفیت بهتراست.
چنانچه اشاره شد مدیریت شهری به لحاظ کمیت توانست اکثر نقاط تهران رادرخصوص مکانیزه شدن خدمات شهری تحت پوشش قرار دهد اما باید پس از این گام دستورالعمل ارتقای کیفیت خدمات شهری را در دستور کار قرار دهد تا ضمن برآوردن نیازهای ضروری و روزمره شهروندان به لحاظ اقتصادی و زیبایی شهری نیز گام‌های موفق‌تری را بر دارد.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید