چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چه نوع اسباب بازی برای کودکمان انتخاب کنیم


چه نوع اسباب بازی برای کودکمان انتخاب کنیم
در انتخاب اسباب بازی و نوع بازی توجه به نکات زیر می تواند کمک کننده باشد:
اول اینکه همیشه سعی کنید با توجه به سن و جنس کودک برایش اسباب بازی بخرید . اسباب بازی نباید چندان گرانقیمت باشد که کودک نتواند با خیال راحت آن‌را دستکاری کند . همچنین باید بی خطر باشد و سلامت او را تهدید نکند . اسباب بازی‌های متنوع بخرید تا کودک احساس خستگی نکند ونوع آن به گونه ای باشد که کودک را در رشد و تکامل حواس یاری دهد .سعی کنید از خوردنی‌ها به عنوان اسباب بازی استفاده نکنید . هنگام خرید علاوه بر اینکه به نیاز کودک توجه می کنید، دقت داشته باشید که اسباب بازی حتما ًباید برای کودک خوشآیند باشد. هیچگاه به بازی جنبه تحمیلی ندهید و از مداخله نابجا‌در‌بازی ‌بچه‌ها ‌بپرهیزید.‌حضور‌در‌یک‌بازی‌چند‌نفره می‌تواند به رشد اجتماعی کودکتان کمک کند، پس سعی کنید چنین محیطی را برایش فراهم کنیدو در ضمن بازی کودکان را به رعایت حق و عدالت تشویق کنید . اگر کودک شما میل به بازی ندارد به کشف علت بپردازید و دردرمان آن کوشا باشید . محیط بازی مطلوب، زیبا و دلپذیری را برایش فراهم کنید. گاهی اوقات همبازی شدن با آنها برای هر دوتان بسیار جالب خواهد بود.
● کودک و پارک
اغلب کودکان به پارک رفتن علاقه زیادی دارند. تلویزیون هم که معمولا برنامه‌ی چندان جالبی برای تماشا ندارد.کودک بهانه می‌گیرد که حوصله اش سر رفته و هیچ کار جالبی برای انجام دادن ندارد و به مادرش می‌گوید: < مامان، از صبح تا حالا هزارتا نقاشی کشیدم ، با عروسک ها بازی کردم ، برنامه کودک دیدم ، تنهایی حوصله ام سر رفته، بریم پارک با بچه ها بازی کنم.> محیط بازی مناسب باعث رشد و افزایش مهارت های اجتماعی ،‌ شناختی و حرکتی کودکان می شود، خب اگر کار خاصی نداریم، چرا که نه.با رفتن به پارک هم خودمان سرحال‌تر می شویم و هم او را راضی می‌کنیم اما ....
مشکلی که وجود دارد این است که کودکان در پارک تمایل شدیدی به بازی با وسائل بازی دارند.وسائل بازی که متاءسفانه در بسیاری از پارک‌ها بسیار قدیمی و کهنه و فرسوده شده اند.
در مقایسه پارک های کشور و به خصوص شهر با بسیاری از کشور‌های جهان، تفاوت‌های بسیار زیادی را می‌توانیم ببینیم. وسایل بازی آنها از استانداردهای قابل قبولی بر خوردارند ، هر رده سنی برای خودش وسایل بازی مخصوصی دارد که متناسب با همان سن و سال و همان توانایی هاست که علاوه بر بازی و سرگرمی بر رشد و پرورش استعداد کودک نیز موِثرند. همینطور این وسایل از نظر رنگ و نوع و شکل هم بسیار زیبا هستند و ایمنی آنها نیز بالاست. در صورتی که در بسیاری از پارک‌های ما به خصوص در منطقه شمال کشور به دلیل رطوبت بسیار بالای هوا ، تعداد زیادی از این وسایل بازی خراب هستند و به دلیل قدیمی بودن و زنگ زدگی زیاد ، خورده شده اند و مشخص است که فلزات در نقاط خوردگی بسیار تیز و برنده هستند و می توانند مشکلات و خطرات زیادی را ایجاد کنند.
علاوه بر مسائلی که تا به حال ذکرشده است، عامل مهم دیگر که تا حد زیادی می‌تواند از بروز حوادث بکاهد، نوع پوشش سطح زمین در پارک هاست و به خصوص در محلی که وسایل بازی نصب شده اند. اگر توجه کنیم به نو ع و جنس پوشش زمین در محل نصب وسایل بازی هیچ گونه توجهی نمی شود و اغلب پوشش زمین سنگریزه است.
افتادن و پرت شدن کودک از وسایل بازی، هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و کاملا غیر قابل پیشگیری نیست، اما اگر در نوع پوشش زمین در زیر وسایل بازی توجه شود از بروز حوادث ناگوار کاسته می شود و همینطور می توان میزان و شدت ضربه در اثر افتادن از یک ارتفاع زیاد را هم کاهش داد.
در بسیاری از کشور ها ، در پارک ها،در سطوح زیر وسایل بازی یک نوع پوشش نرم و قابل انعطاف قرار می دهند که مانند اسفنج است، بنابراین در صورت پرت شدن یا افتادن کودک از وسایل بازی خطر شکستگی کاهش پیدا می کند و همچنین از ایجاد خراش و زخم های عمیق تا حد زیادی جلوگیری می شود.
در هر صورت راهکارهای بسیار زیادی برای بالا بردن امنیت در پارک ها وجود دارد که با کمی تدبیر و در نظر گرفتن شرایط مختلف از جمله مساحت محل بازی ، سن و سال کودکان و حتی آب و هوای منطقه می توان ضریب اطمینان و امنیت وسایل بازی را بالا برد.
در اینجا چند توصیه مهم نیز برای شما داریم.همواره زمانی که فرزندان شما از امکانات و تجهیزات زمین بازی استفاده می کنند ، در کنار آنها باشید بر آنها نظارت کنید . آنها را از اعمال و رفتارهای غیرایمنی و خطرناک مانند هل دادن ،‌کشیدن ، شلوغی و ازدحام و استفاده نامناسب و نادرست از وسایل برحذر دارید . اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان از وسایلی استفاده می کنند که با سن آنها مناسب است . محدوده بازی کودکان زیر ۵ سال را از بقیه کودکان جدا کنید . هرگز اجازه ندهید کودکان با گردن بندهای زینتی ، شال گردن ، گوشواره و وسایل زینتی یا لباس هایی که بندهای بلند و آویزان دارند در زمین بازی حاضر شوند .
منبع : iran۴me


همچنین مشاهده کنید