پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نقش خانواده در خجالتی شدن فرزندان


نقش خانواده در خجالتی شدن فرزندان
از دیدگاه روانشناسان به کلیه خصوصیات رفتاری و منش‌های خاص افراد که باعث می‌شود جامعه شخص را با آن خصوصیات رفتاری بشناسد شخصیت گفته می‌شود، بر این اساس هر انسانی دارای شخصیت مخصوصی است. دکتر جلال شاکری روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: افراد دارای شخصیت‌های متنوعی از جمله شخصیت‌های اجتنابی هستند
شخصیت اجتنابی شخصیت افرادیست که از حضور در جمع می‌ترسند و یا دارای ترس اجتماعی‌اند، بطوری که فکر می‌کنند جامعه آنها را خوب محک نمی‌زند و در مورد آنها برداشتهای بدی دارد، بنابراین این افراد به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که در جمع خجالت می‌کشند.
شاکری، تغییرات نامناسب در روند رشد، تاثیر شرایط محیطی و ژنتیکی و خصوصیات شخصی را از ریشه‌های خجالت کشیدن و ترس‌های اجتماعی در افراد دانست.
وی با اشاره به نقش خانواده در خجالتی شدن فرزندان، گفت: عدم توجه به مسیر رشد فرزندان(کودکی، نوجوانی و ...)، تحقیر و مقایسه کودک با دیگران، تنبیه‌های بدنی، فیزیکی و الفاظی و عدم توجه به توانمندی‌های بچه‌ها از عوامل مؤثر از جانب خانواده‌ها در ایجاد کمرویی و خجالت کشیدن بچه ها است.
این روانپزشک تاکید کرد: خانواده‌ها در این زمینه باید برای جایگاه بچه ها احترام قائل باشند، اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا ببرند، از تحقیر آنها خودداری کنند، تفاوت‌های فردی و جنسی را در نظر بگیرند، از تنبیه‌های بدنی، فیزیکی و الفاظی خودداری کنند و به توانمندیهای بالفعل آنها اکتفا نکرده و توانمندیهای بالقوه آنها را شکوفا نمایند.
وی افزود: خانواده‌ها به عنوان حامی می‌توانند با ایفای نقش حمایتی، الگوی رفتاری خوبی برای بچه‌ها باشند، زیرا در غیر این صورت بچه ها اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و خجالتی می‌شوند.
شاکری با تاکید بر نقش جامعه و مراکز آموزشی - اجتماعی در این زمینه، خاطرنشان کرد: جامعه باید هر کسی را درجای خودش قبول کند، حق و حقوق دیگران را پایمال نکند و مسیر رشد را برای بروز استعدادهای کودکان و نوجوانان آماده کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نقش مهد کودکها و پیش دبستانی‌ها به عنوان مراکز آموزش غیر رسمی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست، گفت: این مراکز باید به بچه ها آموزشهای کافی در حد سنشان ارائه دهند، بچه‌ها را اجتماعی بار آورند و اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا ببرند.
وی افزود: مربیان مراکز پیش دبستانی و مهد کودکها همچنین باید جایگاه والدین را در این مراکز برای بچه‌ها پر کنند و آنها را فرزندان خودشان بدانند.
گفتنی است: کمبود یا عدم اعتماد به نفس در محیط های اجتماعی، کمبود بروز استعدادهای نهفته در فرد، اختلال در ایجاد ارتباط های اجتماعی قوی و سرخوردگی از جمله مشکلاتی است که در آینده در فرد خجالتی ( در صورت عدم پیشگیری و درمان) ممکن است اتفاق بیفتد
منبع : بیا تو جوان


همچنین مشاهده کنید