سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چیدمان اتاق نشیمن


چیدمان اتاق نشیمن
برای تمامی ما اتاق نشیمن صمیمی ترین و خاطره انگیزترین قسمت منزل است. جایی که برای همگان این فرصت را فراهم می کند تا زمانی را دور هم جمع شوند و گفتگو کنند. بنابراین، فضای موجود باید آرامش و آسایش را به اعضای خانواده القا کند.
به هر حال، اگر فضای اتاق نشیمن وسیع است، می توان با شگردهایی ضمن تأمین سلیقه اهل خانه، محیطی جذاب را فراهم کرد. برای نمونه، یک قفسه کتاب در گوشه ای از اتاق یا نصب مدالها، عکسها و مدارک تحصیلی بر دیوار به این وضعیت کمک مؤثری می کند و کلکسیون اعضای خانواده نیز برای این موضوع بسیار ارزشمند هستند.
همچنین، در اتاقهای بزرگ پاراوان می تواند بهترین وسیله برای تقسیم بندی و افزایش صمیمیت محیط باشد. حتی از پاراوانهای چوبی می توان برای قرار دادن وسایل دکوری دلخواه استفاده کرد البته در محیطهایی با وسایل سنگین و تیره پاراوانهای با روکش پارچه ای فضا را بسیار تلطیف می کند.
قالیچه های کوچک نیز وسایل مهمی در زیبایی و جذابیت خانه به شمار می رود، زیرا ضمن تفکیک بخشهای اتاق نشیمن با رنگ و نقش خود به فضا نشاط می بخشد.
گیاهان نیز تأثیر غیرقابل انکاری در این زمینه دارند، به طوری که اگر ما در نگهداری و طراوت آنها دقت کنیم همواره در کنارشان احساس سرزندگی خواهیم کرد و مهمتر آنکه، در نحوه چیدمان مبلمان باید دقت کرد، طوری که در این فضا افراد به راحتی گردهم جمع شوند و با یکدیگر گفتگو کنند. بنابراین مبلها را از دیوارها دور کرده و به یکدیگر نزدیک کنیم. به طوری که رو به رو هم قرار بگیرند. در ضمن توجه داشته باشد هر فرد در محل خود به میزی کوچک نیز دسترسی داشته باشد.
وجود کوسنها نیز در تقویت حس زیبایی مؤثر است و مبلها و کاناپه ها را از وسایلی خشک و عادی خارج می کند. بنابراین از کوسنهایی استفاده کنیم که جلوه محیط را افزایش بدهد برای نمونه، برای مبلهای یک رنگ، کوسنهای نقش دار زیباتر هستند و اگر کوسنهای بدون طرح را استفاده می کنیم، بهتر است جنس آن نرم و از جنس مخمل یا مخمل کبریتی و ابریشم باشد.
● شگردهایی برای بزرگنمایی محیط
امروزه بسیاری از ما به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی در خانه های کوچک و آپارتمان زندگی می کنیم. این شیوه زندگی نیز چیدمان خاص خودش را دارد و البته بسیار مهم است، چرا که با قدری سلیقه فضایی محدود به مکانی دلخواه تبدیل می شود.
بنابراین بزرگترین مبل را مقابل بزرگترین و طولانی ترین دیوار قرار بدهیم به گونه ای که فضای مرکزی آن کاملاً دیده شود. همچنین به جای مبلمان جاگیر و کاناپه های بزرگ یک ست کوچک با طراحی باز بسیار مناسب است.
از دیگر شگردهای وسیع نمایی فضا، استفاده از صندلیهای بدون پشتی در قسمت کنار اپن آشپزخانه است. همچنین، بهره مندی چندگانه از ابزار و وسایل نقش مهمی در این امر دارد. به طور مثال، میز چای خود را به گونه ای انتخاب کنیم که چندین قفسه نیز داشته باشد، به این ترتیب می توان کتاب یا روزنامه ها را در آن قرار داد.
تابلوها نیز در بزرگنمایی فضا تأثیر قابل توجهی دارد البته به این شرط که صحیح استفاده شوند. پس تابلوها را در وسط دیوار نصب نکنیم. بهترین روش برای این گونه محیطها ترکیب در تابلو به صورت عمودی است که بلندی سقف را به بیننده القا می کند.
تابلوها و تصاویر شلوغ برای فضای محدود مناسب نیست، اما اگر ناچار به استفاده شدیم برای چنین تصاویری حاشیه ای سفید و قابی باریک را در نظر بگیریم. نصب میله پرده نیز می تواند در این مقوله تأثیرگذار باشد، بنابراین با نصب آن بالاتر از حد پنجره سقف را می توان بلندتر نشان داد.
همچنین، خوشبختانه فناوری نوین نیز ما را برای رسیدن به فضایی وسیع در آپارتمانها کمک می کند، بنابراین می توان از سیستمهای صوتی و تصویری کم حجم نظیر تلویزیونهای LCDاستفاده کرد. رایانه های فلترون نیز این گونه است.
البته در این فضاسازی نباید عنصر نور را نادیده گرفت. نور سفید و ملایم که به طور مساوی اتاق را روشن می کند، نیز باعث وسعت حوزه دید و بزرگ نمایی فضا می شود. همچنین بهره مندی از تک رنگهای ملایم اتاق را بزرگتر نشان می دهد.



پرند افشار
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید