پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گرمازدگی


گرمازدگی
● گرمازدگی چیست و چگونه پیشگیری کنید :
در فصل تابستان بسیاری از افراد ممکن است دچار گرمازدگی شوند .
در گرمازدگی ، دمای بدن از حد طبیعی بالاتر می‌رود و عروق سطحی پوست منبسط می‌شود ؛ تعرق افزایش یافته و باعث اختلال در تنظیم و کنترل دمای بدن می‌شود .
اگر آب و هوا گرم و مرطوب باشد ، تعرق کند شده و بدن به آسانی خنک نمی‌شود ، در این شرایط مقدار زیادی از آب و نمک بدن از دست می‌رود و غلظت خون افزایش یافته و جریان خون کند می‌شود ،در نتیجه در عملکرد ارگان‌های بدن اختلال ایجاد می‌شود .
۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد . حداقل با نوشیدن ۴ لیوان آب در روز نیاز بدن برطرف می‌شود ، حال اگر بنا به دلایلی بدن مقداری از آب خود را از دست بدهد صدمات مهمی به آن وارد می‌شود .
با از دست دادن ۱% از آب بدن تنها احساس تشنگی به انسان دست می دهد ؛ اگر ۲% از آب بدن از بین برود علاوه بر تشنگی ، آشفتگی و کم اشتهایی نیز در پی دارد ؛ با از دست دادن ۳% از آب بدن فرد دچار ضعف و بی حالی و افزایش غلظت خون می‌شود . حال اگر این عدد به ۴% برسد تهوع ، ضعف عضلانی در پی دارد . در ۵% عدم تمرکز فکر و در ۶% اختلال در کنترل درجه حرارت بدن پیش می‌آید و نهایتاً کاهش ۷% به بالا موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسایی کلیوی می‌شود .
● گرمازدگی و عرق سوز :
گاهی مواقع عمل تعرق زیاد است ، سلول‌های سطحی پوست آسیب دیده و به خوبی از عهده عمل تعرق بر‌نمی‌آیند و عرق در زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیر پوستی می‌شود که عرق سوز نام دارد .
● گرمازدگی و خونریزی از بینی :
در حالت خون ریزی از بینی فرد باید با دو انگشت بینی خود را به مدت چند دقیقه محکم بگیرد تا خونریزی بند بیاید .
● انواع گرمازدگی :
۱) گرمازدگی حاد
این گرمازدگی بسیار خطرناک است و حتی موجب مرگ می‌شود . در زمانی این نوع از گرمازدگی ایجاد می‌شود که دمای بدن از مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر شده باشد . فعالیت‌های بدن مختل می‌شود و این شرایط آسیب بسیاری به بدن وارد می‌کند .
در این شرایط باید دمای بدن را کاهش داد تا بدن دچار تشنج نشود و بر کلیه‌ها ، قلب و عضلات اثر بدی بر جای نگذارد .
۲) گرمازدگی خفیف
در این نوع از گرمازدگی بدن به شدت عرق می‌کند ، درجه حرارت آن از مرز ۳۹ درجه گذشته و ضعف ، سرگیجه ، حالت تهوع ، استفراغ ، غش خفیف و سردرد و کاهش فشار خون و ... از علایم این نوع از گرمازدگی می‌باشد .
راه درمان در این نوع نوشیدن محلول آب نمک به نسبت ۹ گرم نمک در یک لیتر آب و یا نوشیدن سرم فیزیولوژیک است تا از شدت گرمازدگی کم شود . استفاده از پارچه مرطوب و بادبزن تأثیر بسزایی دارد .
● چگونه از گرمازدگی جلوگیری کنیم :
۱ ) روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشیم . به جای آب از نوشیدنی‌های دیگر استفاده نکنیم .
۲ ) لباس‌های نخی نازک و روشن استفاده کنیم .
۳ ) خود را از تابش مستقیم آفتاب دور نگهداریم .
۴ ) از میوه و سبزی‌های تازه استفاده کنیم ( از هندوانه ، خربزه ، طالبی و آناناس بیشتر استفاده شود ) .
۵ ) سبزی‌هایی که دارای آب بیشتری هستند مثل کاهو ، کرفس ، هویج و ... را بیشتر مورد استفاده قرار دهیم .
۶ ) نوشیدن آب کافی .
۷ ) غذاهایی که با طبع گرم هستند کمتر استفاده کنیم .
۸ ) از مواد غذایی با ویتامین‌های B و C بیشتر استفاده کنیم .
منبع : دانش افزا


همچنین مشاهده کنید