پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

متقاعد کردن دیگران «جنبه» می خواهد


متقاعد کردن دیگران «جنبه» می خواهد
بارها ممکن است از خودتان پرسیده باشید، چگونه دوستم، شوهرم یا والدینم را متقاعد کنم. باید بدانید، تفهیم کردن نظرات به دیگران و متقاعد کردن آنها کار ساده ای نیست و نیاز به تبحر و سیاست خاصی دارد. البته باید در نظر داشته باشید که قبل از هر گونه سعی و کوششی در این باره باید به صحت، اعتبار و درستی نظر و باورتان اطمینان کامل داشته باشید. زیرا اگر درست نبودن اظهارات شما به اثبات برسد، ارزش و اعتبار خود را از دست می دهید و دیگر در صورت درست بودن گفتارتان هم، مورد اعتماد نخواهید بود و پذیرفته نخواهید شد.
برای متقاعد کردن افراد باید مراحل زیر را بگذرانید.
۱) قبل از هر چیز، از فواید و نکات مثبت نظر خود صحبت کنید و به خوبی آن را توصیف کنید.
۲) انتقادپذیر و باجنبه باشید و زود تسلیم نشوید. سعی کنید ظرفیت خود را بالا ببرید و خودتان را برای شنیدن هر گونه مخالفت، انتقاد، سؤال، ایراد و ریزبینی آماده کنید. زیرا ممکن است سؤالاتی از شما پرسیده شود که اصلاً آمادگی اش را نداشته باشید و غافلگیر شوید.
۳) هیچ گاه تعصب بیجا از خود نشان ندهید و با نهایت خونسردی و آرامش سعی کنید به حرف های طرف مقابل گوش دهید. از پذیرفتن حرف های حق و درست طفره نروید و سعی کنید با علت های منطقی، شخص مورد نظر خود را توجیه و متقاعد کنید. پس از تمام شدن حرف هایتان، مدتی سکوت کنید تا حرف های طرف مقابل را هم بشنوید و از کلماتی مثل «موافقم» و «درسته» استفاده کنید و گاهی سر خود را به علامت تصدیق تکان دهید.
۴) اگر واقعاً به این نتیجه رسیدید که حق با طرف مقابلتان است، بدون علت لجبازی نکنید، اما در موارد بعدی سر حرفتان بایستید. البته از طرف مقابلتان نخواهید زود پاسخ دهد، به او زمان بدهید تا درباره علت هایی که مطرح کردید تحقیق، بررسی و فکر کند تا به اشتباهش پی ببرد.
این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر عصبانی شوید، بیش از حد نصیحت کنید یا داد و بیداد راه بیندازید، نه تنها نتیجه ای نخواهید گرفت، بلکه طرف مقابل را از خود می رانید، زیرا هیچ کس حوصله گوش دادن به حرف های یک آدم عصبی، خودخواه و غیرمنطقی را ندارد و فقط شما دیگر نفوذی روی اطرافیان نخواهید داشت.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید