جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سرما زدگی


سرما زدگی
● تعریف سرما زدگی :
لخته شدن خون در قسمتهایی از بدن که به قلب فاصله زیادی دارن یا اینکه گردش خون در آنها به کندی صورت میگیرد ودر نتیجه کبود و بی حس شدن و در نهایت یخ زدن کامل عضو را سرمازدگی میگویند.نوک انگشتان دست پاها بینی و گوشها از این جمله نقاط هستند.
● سرمازدگی عموما به سه دسته تقسیم شده است:
۱) سرمازدگی درجه اول:
عضو سرمازده سرمای شدیدی را احساس میکند و ابتدا به رنگ سرخ و سپس به رنگ تیره متمایل می شود این مسئله در حالی است که فرد احساس درد شدیدی نمی کند و تنها سرما آزارش میدهد.برای درمان این نوع از سرمازدگی بایستی عضو آسیب دیده را برای مدتی در کنار مکانی از از بدن خود شخص یا همنوردانش به صورت لخت و بدون محافظ(عایق) قرار داد تا دمای عمومی عضو آسیب دیده به آرامی به حالت قبلی خود بازگردد . در صورتی که نمی توانید عضو را در کنار بدن قرار دهید تعویض محافظ و عایق کافیست. مثلا برای دست تعویض دستکش ها کفایت میکند تا شرایط عضو به حالت عادی باز گردد.
۲) سرمازدگی درجه دوم:
آسیب بیشتری را به عضو می رساند .رنگ کبود ودرد شدید از علایم سرمازدگی درجه دوم می باشد.این نوع از سرمازدگی را می توان با استفاده از آب ولرم و سپس به طرقی که در سرمازدگی درجه اول اشاره شد درمان کرد.
۳) سرمازدگی درجه سوم:
باعث از بین رفت عضو شده و آنرا به کلی منجمد میکند به صورتی که هیچ گونه حرکتی در عضو امکان پذیر نیست و تکان دادن آن باعث قطع عضو خواهد شد.این نوع از سرمازدگی غالبا بدون درمان است و هیچ راه برگشتی را برای عضو باقی نمی گذارد پس بهتر است در صورت امکان از سرمازدگی درجه اول جلوی پیشرفت وضع وخیم را گرفته و حتی اجازه حرکت بدن به سوی سرمازدگی درجه دوم را ندهیم چه بسیار کوهنوردانی هستند که متاسفانه اعضای بدن خود را بر سر همین مسئله از دست داده اند.یادتان باشد در سرمازدگی پیشگیری بهتر ازدرمان است چون دردی که احساس میکنید به قدری شدید است که همه کوهنوردانی که یک تجربه سرمازدگی داشته باشند آرزو میکنند که هیچ گاه دیگر دچار این عارضه نشوند.
در ضمن به خاطر داشته باشید عضو سرمازده را با استفاده از مالش شدید گرم نکنید. توجه داشته باشید هیچ گاه عضو سرمازده را در مدت زمزمان کم و یا با استفاده از شعله مستقیم گرم نکنید چون باعث می شود بلور های یخ درون عضو جابه جا شده و باعث پارگی مویرگها و یا اعصاب عضو شوند
http://neshate-koohestan.blogfa.com/post-۵۵.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید