جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نیمی از وزنتان آب بنوشید


نیمی از وزنتان آب بنوشید
آب تركیبی از دو عنصر هیدروژن و اكسیژن است كه اساس مایعات بدن را تشكیل می‌دهد. آب بیش از دو سوم از وزن بدن انسان را تشكیل می‌دهد. بدون آب انسان ظرف چند روز می‌میرد. تمام سلول‌ها و اعضای بدن برای انجام فعالیت هایشان به آب احتیاج دارند. آب مانند روغن گریس عمل می‌كند و ماده اصلی تشكیل دهنده بزاق و مایعات اطراف مفاصل است.
آب دمای بدن را از طریق تعریق تنظیم می‌كند. همچنین با كمك به حركت غذا در مجاری گوارشی مانع از بروز حالت یبوست و یا باعث تخفیف و كاهش این حالت می شود. تعرق یك واكنش طبیعی بدن در پی انجام فعالیت های فیزیكی، واكنش های احساسی یا افزایش دمای محیط و یا علامتی از ابتلا به بیماری است. در بسیاری از موارد تعرق كاملاً امری طبیعی است مخصوصاً به دنبال ورزش كردن و یا در صورت افزایش حرارت بدن و یا اگر اتفاقی بیفتد كه باعث بروز یك واكنش عصبی مانند عصبانیت، ترس و یا اضطراب شود اگر تعرق با تب، كاهش وزن، ناراحتی سینه، كوتاه شدن تنفس و یا سایر حالت‌های غیرطبیعی فیزیكی همراه شود باید جدی گرفته شود. برخی از عواملی كه باعث تعریق می‌شوند عبارت از افزایش دمای هوا، تب، قاعدگی، پركاری غده تیروئید، كاهش قند خون در فرد مبتلا به دیابت كه انسولین یا داروهای خوراكی دریافت می كند، عفونت های مهم و غدد بدخیم، تحریكات احساسی یا فیزیولوژیكی، ورزش كردن و خوردن غذاهای ادویه دار و تند، خوردن برخی داروها و خودداری از مصرف الكل یا مسكن‌های مخدر در صورت اعتیاد قبلی به آنها هستند.
بخشی از آب بدن ما از طریق خوردن برخی از مواد غذایی (آن دسته از مواد غذایی كه بین ۸۵ تا ۹۵ درصد آب در آنها وجود دارد) تامین می شود و بخشی دیگر نیز محصول متابولیسم یعنی سوخت و ساز مواد غذایی در بدن هستند. اما نوشیدن آب بهترین و اصلی‌ترین منبع دریافت آن است. ما همچنین آب را از طریق نوشیدن مایعات و غذاهای آبكی مانند سوپ، شیر و آب میوه ها به دست می آوریم باید توجه داشت كه نوشیدنی الكلی و حاوی كافئین مانند قهوه، چای و نوشابه منابع مناسبی برای تامین آب بدن نیستند به این دلیل كه ادرار آور بوده و باعث دفع آب از بدن می‌شوند. در مورد میزان مصرف آب لازم برای بدن در هر روز باید متذكر شد كه ۶ تا ۸ اونس لیوان یا به اندازه نیمی از وزن بدن باید در هر روز آب نوشیده شود. البته مواد غذایی آبكی از جمله شیر، آب میوه و سوپ می توانند نیاز كامل بدن را به آب تامین كنند.
از طرفی هم همانطور كه در بالا ذكر شد نوشیدنی های كافئین دار برای این منظور اصلاً مناسب نیستند. به همراه داشتن یك بطری آب و نوشیدن به دفعات منظم می‌تواند به شما در به دست آوردن میزان آب توصیه شده در طول روز كمك كند.
به گفته پزشكان اگر آب مورد نیاز بدن به طور روزانه و به میزان توصیه شده به آن نرسد تعادل میان مایعات بدن به هم خورده و در نتیجه زندگی فرد تهدید می‌شود. یكی از این حالت‌های تهدیدكننده از دست دادن آب بدن است به این معنی كه بدن آب و مایعات به اندازه‌ای كه باید داشته باشد ندارد. این حالت ممكن است در اثر از دست رفتن مقادیر زیادی از مایعات بدن، عدم نوشیدن آب و مایعات به اندازه كافی و یا هر دو این حالت‌ها بروز كند.
اسهال و استفراغ از شایع ترین عوامل از دست رفتن آب بدن هستند. نوزادان و كودكان به دلیل وزن كمتر بدنشان و نیز گردش سریع‌تر آب و الكترولیت‌ها در بدن بیشتر از افراد بزرگسال مستعد ابتلا به این حالت هستند. افراد پیر و بیماران نیز بیشتر در معرض خطر قرار دارند. پدیده از دست رفتن آب بدن براساس این كه چقدر آب از بدن دفع شده و یا به بدن برگردانده نشده باشد به سه حالت خفیف، متوسط و شدید طبقه‌بندی می‌شود. در حالت شدید زندگی و حیات فرد به خطر می‌افتد.
بدن ممكن است به دلایلی از جمله اسهال و استفراغ، ادرار بیش از حد در اثر ابتلا به دیابت یا مصرف مدرها، تعرق شدید مانند زمان ورزش كردن و نیز در اثر تب آب زیادی از دست بدهد.
گاهی هم ممكن است به دلایلی مانند وجود حالت تهوع، از دست دادن اشتها به علت بیماری و گلودرد یا زخم‌های دهان فرد از مایعات به اندازه كافی مصرف نكند.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید