پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آمادگی مادر برای دوشیدن شیر


● آمادگی مادر برای دوشیدن شیر و تحریک رفلکس جاری شدن شیر:
۱- دوشیدن شیر، هنگامی که مادر آرامش بیشتری دارد. مثلا صبح یا پس از شیر دادن به شیرخوار که جریان شیر برقرار شده ، مفیدتر است.
۲- توصیه می‌شود پیش از دوشیدن شیر، مادر دستهایش را با آب و صابون بشوید و ظروف مورد نیاز برای جمع آوری شیر را ۲۰ دقیقه بجوشاند.
۳- مادر در محیطی آرام و خلوت یا کنار یکی از نزدیکان خود (مادر و خواهر) بنشیند یا این که عکس کودک را ببیند و یا لباس کودک را ببوید که به جاری شدن شیر کمک می کند.
۴- نوشیدن مایعات گرم ، دوش گرفتن یا کمپرس گرم پستان ها مفید است.
۵- مالش دادن پشت مادر، ماساژ دادن پستان ها از بالا به پایین موجب تسریع برقراری جریان شیر می شود.
● روش دوشیدن شیر
به کمک شست و انگشتان دیگر طوری پستان را تخلیه کند که ذخایر شیر زیر انگشتان قرار گیرد و به نوک پستان صدمه وارد نشود. دوشیدن شیر ۲۰-۳۰ دقیقه وقت می گیرد؛ البته می شود از شیردوش دستی یا برقی هم برای جمع کردن شیر استفاده کرد.
● روش ذخیره و نگهداری شیر
شیر دوشیده شده را می توان در حرارت اتاق تا ۸ ساعت ، در یخچال ۲۴ تا ۴۸ ساعت ، در جا یخی یخچال به مدت ۲-۳ هفته و در فریزر تا ۳ ماه نگهداری کرد.
برای نگهداری شیر در فریزر بهتر است از ظروف پلاستیکی (مثل قالب یخ) استفاده کرد و تا سه چهارم حجم ظرف را شیر ریخته ، در آن را بسته و در فریزر گذاشت. هنگام مصرف شیر دوشیده فریز شده ، هرگز ظرف محتوی شیر را نباید در حرارت اتاق یا روی اجاق ذوب کرد.
بلکه باید ظرف را زیر آب ولرم تکان داد تا کم کم یخ آن باز شود و یا ظرف محتوی شیر را در قابلمه ای که مقداری آب دارد قرار داد و قابلمه را گرم کرد. شیر ذوب شده باید طی نیم ساعت مصرف شود هرگز این شیر را نباید دوباره فریز کرد.
شیر دوشیده شده را بهتر است با قاشق ، سرنگ ، قطره چکان و یا فنجان به کودک داد و از شیشه یا بطری استفاده نکرد. چنانچه شیرخوار ۶ ماه تمام دارد ممکن است زمانی که مادر نیست.
غذای کمکی شامل فرنی ، سوپ ، تخم مرغ به شیرخوار داده شود.


همچنین مشاهده کنید