جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چگونه با مشکلات کنار بیایی؟


چگونه با مشکلات کنار بیایی؟
شما چه جور آدمی هستید؟ آیا از آن آدم‌هایی هستید که از مشکلات فرار می‌کنند یا از آنهایی که دنبال دردسر می‌گردند و بدشان نمی‌آید گاهی یک مشکلی برایشان پیش بیاید؟حل مشکل هم برای خودش مهارتی است که یادگرفتنی است و شما می‌توانید با کمی صرف وقت آن را یاد بگیرید.
● پیش قدم
قبل از شروع مراحل، به چند چیز نیاز دارید: یک مداد، خودکار یا ماژیک، تخته وایت‌برد یا هر چیزی که بشود روی آن نوشت و مقداری ذوق و علاقه برای یادگیری.
قدم اول) مشکلت چیه؟
تا وقتی دقیقا نمی‌دانید چه مشکلی دارید، نخواهید توانست کاری برای حل آن بکنید. سعی کنید مشکل‌تان را شناسایی کنید، برایش اسم بگذارید و آن را روی کاغذ بنویسید. حالا سعی کنید به این موضوع فکر کنید که چطور می‌شود این مشکل را حل کرد؟ وقتی دارید به پاسخ این سوال فکر می‌کنید، متوجه می‌شوید تا زمانی که انتخاب‌های دیگری برایتان وجود دارد دیگر این موضوع مشکل به حساب نمی‌آید.
▪ دفترچه تمرین
می‌توانید از مثال‌های زیر برای تمرین استفاده کنید.
- رئیس‌تان می‌گوید باید اضافه کاری بمانید و بیشتر کار کنید، درحالی که نیم ساعت دیگر پسرتان از مهدکودک تعطیل می‌شود.
- پول کافی برای پرداخت کرایه خانه این ماه ندارید.
- از کارتان اخراج شده‌اید یا برای تعدیل نیروها قرار است با احترام از شما خداحافظی کنند.
قدم دوم) سلام به ناممکن
هرچیزی را که به فکرتان می‌رسد، بنویسید و نگران هزینه‌اش نباشید! هیچ‌کدام از این نظرات بدترین نیستند و تازه هر نظری، می‌تواند بهترین راه‌حل ممکن باشد. حالا به راه‌حل‌های ممکنی که ارائه کرده‌اید با دقت نگاه کنید و سعی کنید توانایی‌تان را در اجرای این راه‌حل و نتایج انتخاب هرکدام از این راه‌ها برای حل مشکل، پیش‌بینی کنید.
قدم سوم) ارزیابی نتایج
بعد از اجرای نمایش، نتیجه را بررسی کنید. اگر مشکل حل شده بود و همه چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رفت، راه‌حلی که انتخاب کرده‌اید، راه‌حل خوب و مناسبی است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید