جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۸ ژانویه ۲۰۰۶ ـ ماجرای فرار دختر ژنرال پینوشه


۲۸ ژانویه ۲۰۰۶ ـ ماجرای فرار دختر ژنرال پینوشه
بیست و هشتم ژانویه ۲۰۰۶ لوسیا پینوچتLucia Pinochet (پینوشه) دختر بزرگ و ۶۰ و چند ساله ژنرال پینوشه دیکتاتور سابق شیلی، پس از دو روز ماندن در زندان آمریکا تقاضای پناهندگی سیاسی خود را پس گرفت و دولت آمریکا وی را به آرژانتین دیپورت کرد که از اینجا روانه شیلی شد.
لوسیا ۲۲ ژانویه ۲۰۰۶ پس از این که از سوی قاضی شیلیایی مامور رسیدگی به سوء استفاده های مالی خانواده پینوشه احضار شده بود، از شیلی فرار کرد، وارد آرژانتین شد و از آنجا با یک گذرنامه جعلی به آمریکا پرواز کرد که ۲۵ ژانویه در فرودگاه دالاس (پایتخت آمریکا) به تقاضای دولت شیلی از پلیس بین الملل بازداشت شد.
وی با اطمینان از این که دولت آمریکا به دلیل سابقه دوستی با پدرش، او را مسترد نخواهد داشت، در فرودگاه از این دولت تقاضای پناهندگی کرد و قرار بود دوشنبه (۳۰ ژانویه) از زندان به دادگاه برود و دلایل خود را برای قبولاندن دادخواست بیان دارد که دو روز پس از بازداشت، به دلایلی که هنوز روشن نیست، تقاضایش را پس گرفت. در همان روز بازداشت، روزنامه های آمریکا نوشته بودند که دولت آمریکا دولت شیلی را یک دولت دمکراتیک و دارای دادگاههایی در استاندارد جهانی می شناسد و لذا قبول پناهندگی سیاسی دختر پینوشت بعید به نظر می رسد. این روزنامه ها اشاره کرده بودند که دولت آمریکا در این شرایط (چپ تر شدن دولت شیلی پس از انتخابات اخیر) مایل نیست که در مناسباتش با دولت شیلی خلل وارد شود.
شاید، لوسیا پس از دریافت اطمینان ها و تذکراتی، درخواست پناهندگی خود را پس گرفته باشد.
در شیلی برای پینوشه و اعضای خانواده و بستگانش پرونده های متعدد تشکیل شده است که یکی از آنها مربوط به پولهایی است که پینوشه به نام همسر، فرزندان و سایر بستگانش به حسابهای بانکی وازیر کرده بود که ۲۷ میلیون دلار از این پولها به بانکهای خارجی سپرده شده اند. لوسیا همچنین متهم است که مالیات ۸۵۶ هزار دلاری خود را به دولت پرداخت نکرده است.
پینوشه در سال ۱۹۷۳ با کمک سازمان «سیا» برضد سالوادور آلنده (آینده) رئیس جمهور سوسیالیست شیلی کودتا کرد و سپس حدود سه هزار روشنفکر، چپگرا و مخالف در شیلی سر به نیست شدند و .... پینوشه اینک در ۹۰ سالگی باید پاسخ این اعمال را به دادگاه بدهد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید