جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ریفامپین


ریفامپین
ریفامپین به همراه سایر داروهای سل در درمان این بیماری مصرف می‌شود. این دارو همچنین با سایر داروها در درمان عفونت‌های حاد استافیلوکوکی و جذام استفاده می‌شود، ضمنا این دارو در پیشگیری از بیماری مننژیت فنگوکوکی (التهاب پرده‌های مغز) و عفونت ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزا مصرف می‌شود.
ریفامپین یک آنتی‌بیوتیک با طیف اثر گسترده است که از طریق مهار RNA باکتریایی، اثر خود را اعمال می‌کند. از نظر داروشناسی، این دارو به‌خوبی از راه خوراکی جذب می‌شود و پس از جذب در اغلب بافت‌ها و مایعات بدن منتشر می‌شود. ریفامپین در کبد، متابولیزه می‌شود. دفع این دارو عمدتا از راه صفرا و مدفوع است. زمان تاثیرگذاری دارو ۵ـ۳ ساعت است که پس از مصرف مکرر به ۳ـ۲ ساعت کاهش می‌یابد.
● موارد منع مصرف
▪ در صورت ابتلای بیمار به یرقان و بیماری کبدی و یا سابقه الکلیسم، نباید ریفامپین مصرف شود.
● هشدارها
۱) مقدار مصرف دارو در صورت وجود عیب کار کبد باید کاهش داده شود.
۲) در صورت ابتلای بیمار به اختلالات کبدی و در صورت درمان درازمدت، انجام آزمون‌های کار کبد به‌طور دوره‌ای توصیه می‌شود.
۳) در صورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه (در صورتی که دارو به مقداری بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف شود) این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
● عوارض جانبی
▪ عوارض جانبی شامل: بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال و تغییر رنگ ادرار و ترشحات بدن به رنگ قرمز مایل به نارنجی است. در بعضی موارد، عوارضی با علائم آنفلوآنزا مانند تب، لرز، سرگیجه و درد استخوان نیز مشاهده شده است. همچنین نارسایی حاد کلیه، تغییر در عملکرد کبد، یرقان و برافروختگی از عوارض مصرف این دارو است.
● نکات قابل‌توصیه به بیمار
۱) به بیماران توصیه می‌شود در صورت استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری در طول درمان با این دارو، حتما از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری نیز استفاده نمایند.
۲) در صورت مصرف ریفامپین، احتمال تغییررنگ لنزهای نرم وجود دارد.
۳) در صورت قطع مصرف دارو، مصرف آن را باید مجددا با مقدار کم آغاز کرد و به‌تدریج مقدار مصرف آن را افزایش داد. در صورت بروز عوارض جانبی جدی، باید مصرف دارو را برای همیشه قطع کرد.
۴) بیمار یا اطرافیان وی را باید از نظر تشخیص علائم اختلال کبدی آگاه ساخت و به بیمار یادآور شد در صورت بروز علائم این اختلال از جمله تهوع مداوم، استفراغ، بی‌حالی و یرقان، فورا مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه کنید.
ـ این دارو در بازار به اشکال مختلف وجود دارد که شامل؛ کپسول‌های ۱۵۰ و ۳۰۰ میلی‌گرمی، آمپول ۶۰۰ میلی‌گرمی برای تزریق و قطره خوراکی ۱۵۳ میلی‌گرم در میلی‌لیتر است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید