پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

روش نگهداری و شست وشوی کارهای سوزن دوزی


روش نگهداری و شست وشوی کارهای سوزن دوزی
دیر زمانی است که انواع دوخت های سنتی نظیر تابلوهای ملیله دوزی ، سرمه دوزی و منجوق دوزی ،رومیزی های گلابتون یا سوزن دوزی ، جانمازهای ترمه ، جلیقه های مخمل و بقچه های گلدوزی ، زینت بخش زندگی ما ایرانیان است
و در بین خانواده های ما از جایگاه ارزشمند برخوردار می باشد ، اما خیلی از مردم به ویژه خانم های جوان ، یاشیوه نگهداری این نوع صنایع دستی آشنا نیستند .به همین دلیل در این ستون کوشیده ایم به نکاتی در باره طرز شست و شو ، لکه گیری ، اتوکشی و … این نوع دوخت های سنتی بپردازیم .
● روش نگهداری و شست وشوی کارهای سوزن دوزی
اغلب دیوارکوب ها ، پرده ها و تابلوهایی که در آنها دوخت های سنتی به کار رفته است به مرور ایام گرد و غبار می گیرند که این امر از جلوه کار کم می کند .
در عین حال برخی از انواع این صنایع دستی را نمی توان شست و شو کرد پس چاره کار چیست ؟
برای این منظور ابتدا پارچه موردنظر را در هوای آزاد آویزان کرده ، به آرامی ضرباتی با چوب به پشت آن بزنید
تا گردو غبار موجود از آن کاملاً زدوده شود ، سپس پارچه را بدون آنکه مچاله یا تا کنید در آب ولرم فرو ببرید ،
این عمل را تا آنجا ادامه دهید که آب تمیز و صافی از آن خارج شود . بعد آن را درون حوله ای لوله کنید تا آب اضافی اش خوب گرفته شود .
اگر لازم باشد از دو یا سه حوله می توانید برای این کار استفاده کنید ، سپس پارچه را درمعرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود .
▪ نحوه شست و شوی پارچه مخمل نیز به همین صورت است ، چه روی پارچه سوزن دوزی باشد چه نباشد .
▪ دقت کنید پارچه هایی که روی آنها ملیله دوزی شده ، به هیچوجه قابل شست و شو نیستند .
▪ ¨ برای شست و شوی پارچه های دست دوزی حتماً باید از ثبات رنگ نخ ها و یا خود پارچه اطمینان حاصل کنید .
برای این کار یک پارچه نخی سفیدرنگ را مرطوب کرده ، به آرامی به پشت پارچه یا دوخت بکشید ، در صورتی که رنگ پارچه و نخ کار ثابت بود اثری روی پارچه سفید نمی گذارد ، در غیر این صورت از شستن آن صرف نظر کنید .
▪ برای شست وشوی دست دوزی ها هرگز آنها را چنگ نزنید و از مواد پاک کننده مانند آب ژاول ، کلر و دیگر مواد سفیدکننده استفاده نکنید .
▪ نحوه اتوکشی انواع سوزن دوزی
برای اتوکشی سوزن دوزی ها هرگز نباید اتو را مستقیماً روی کار بگذارید ، بلکه باید در پشت کار یک تکه پارچه نم دار سفید انداخته ، اتو را روی محل مورد نظر بگذارید و بردارید ، زیرا کشیدن اتو روی دست دوزی ها ممکن است به کار آسیب بزند و باعث جابجایی نخ ها ، منجوق ها و یا ملیله ها بشود .
▪ اتوکشی موادی از قبیل نقده ، گلابتون و پولک باید با حرارت کاملاً ملایم و یا حداقل درجه حرارت صورت پذیرد ، چون مواد مذکور در مقابل حرارت تغییر شکل می دهند .
▪ در صورتی که از نخ نامرئی برای دوخت استفاده شده تا حد امکان از اتوکردن کارخودداری کنید. الیاف پلاستیک حتی در مقابل حرارت کم نیز ممکن است شکل اولیه خود را از دست بدهند و باعث افت کار شوند .
▪ تا آنجا که ممکن است از شست وشوی پارچه گرانقیمت دست دوزی شده ترمه یا مخمل خودداری کنید .
منبع : دوستان


همچنین مشاهده کنید